Avatar billede Droa Seniormester
20. oktober 2010 - 11:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Debian eller FreeBSD

Der er så mange gode og dårlige ting med Debian og FreeBSD, men de klart 2 bedste server platforme.

Jeg sidder og skal bygge en rigtigt god og stabil web-server med:

Apache2
mySQL5
PHP
Perl
Python
SSH
Samba
proftpd
cron
bind9

Så intet fansit, bare det man normalt har til og kunne køre en server med.. nu sidder jeg lidt og tænker på... hvad vil være best? Debian eller FreeBSD?

FreeBSD har jo Ports, som jeg direkte hader, da de skal compileres, hvor debian har aptitude med .deb, hvor de kun skal installeres.

men ud over det, syntes jeg de er lige gode.
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. oktober 2010 - 11:21 #1
Hej,

Jeg forstår dig udemærket. Jeg foretrækker også pre-kompilerede pakker. Jeg kører Debian på mine servere, og det har fungeret aldeles upåklageligt i flere år.
Avatar billede Droa Seniormester
20. oktober 2010 - 11:48 #2
jamen så er debian igang med og blive lagt op, vis ingen har noget kritik og sige :)
der fik du da lige 200 lette point webcreator
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 12:02 #3
Nu er du igang, så det er selvfølgelig lidt sent, men jeg er selv blevet temmelig glad for Ubuntus server edition, som under installationen giver mulighed for til- eller fravalg af f.eks Apache, mySQL, Samba mv.

Det skal siges, at jeg på ingen måder bryder mig og freeBSD, så jeg er nok en smule forudindtaget...
Avatar billede Droa Seniormester
20. oktober 2010 - 13:56 #4
jamen helt i orden, der skal være plads til alle, nu er jeg bare ikke så glad for ubuntu server, selvom jeg er glad for deres desktop, siden ubuntu er bygget ud fra debian, så kan jeg bedre lide debian, selvom deres pakker ikke bliver så tit opdateres som ubuntus, som er lid ærgeligt
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2010 - 15:20 #5
Jeg vil sige at det afhaenger lidt af hvor meget du kan.

FreeBSD er noget af det bedste.

Men du har formentligt nemmere ved at faa hjaelp til Debian.

Den eneste grund til at vaelge Ubuntu server jeg kan se er hvis man absolut vil have noget der ligner ens desktop distro og selv i det tilfaelde ville jeg vaelge noget a andet f.eks. Fedora Core og Centos.
Avatar billede Droa Seniormester
20. oktober 2010 - 20:21 #6
helt enig.. men problemet er, at sidst jeg skulle opsætte min FreeBSD, tog det næsten 30 timer, hvor 25 af dem var compilering, og preconfiguration til compilering.. og orker ikke og sidde der igen, jeg kender FreeBSD som et godt og stabilt system, vis man kan få Precompiled Pakker, er jeg på FreeBSD vognen igen
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. oktober 2010 - 22:35 #7
"der fik du da lige 200 lette point webcreator "
- Hej igen. Tak, men for min skyld skal du ikke dele points ud - jeg har rigeligt ;-)

Jeg kan personligt rigtig godt lide Ubuntu som desktop OS, selv om jeg også bruge Debian til dette. Jeg valgte helt at droppe Ubuntu for nogle år siden, da hver eneste ny udgave var forfærdelig buggy. De nye udgaver var ubrugelige de første 2-3 måneder.

I dag er Ubuntu et langt bedre produkt. Jeg foretrækker dog stadig Debian til serveren, da det gentagne gange har vist sit værd. Det er klippe stabilt, og huller lukkes hurtigt.

Du bliver næppe ked af dit valg af Debian. Og som det ganske rigtigt nævnes, får du nemt ved at finde hjælp til Debian på nettet - specielt på #debian kanalen på FreeNode netværket (IRC chat).
Avatar billede Droa Seniormester
21. oktober 2010 - 08:38 #8
Jeg har os haft en eller underlig fejl med FreeBSD 5, at efter jeg havde installeret det hele, så kunne den ikke finde min shell mere, og nogengange var det at den slet ikke gad boote op, selvom den virkede fint helt op til jeg slukkede eller genstartede den.. jeg ved ikke om det var min fejl, eller om det var en fejl dengang, mend det har skræmt mig lidt væk, sevlom jeg kun høre gode ting om FreeBSD
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2010 - 00:03 #9
Tid at få afsluttet her?
Avatar billede Droa Seniormester
21. februar 2011 - 14:22 #10
vi i lige alle ligger et svar, deler jeg point lige ud, da dette ar været en længer og informerende debat
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2011 - 15:50 #11
.