Avatar billede arnebalsby Nybegynder
18. oktober 2010 - 10:49 Der er 3 kommentarer

Internet i s-toget har kostet 300 millioner, men kan det ikke laves for meget mindre ?

Hej .

Der står her at internet i s-toget er en aftale til en værdi af 300 millioner:

http://www.comon.dk/nyheder/Nu-er-der-gratis-internet-i-S-togene-1.245879.html

Men hvorfor har det egentligt været så dyrt, er der noget problem med at tilslutte almindelig trådløs rotuer til 3g internet og på den måde lave internet i s-toget ?

Vil denne dims til ca 500 kr ikke kunne lave internet i et s-tog ?
http://www.netgear.com.au/au/Product/Routers-and-Gateways/3G-Mobile-Broadband/MBR624GU

Mvh
Avatar billede madand Nybegynder
18. oktober 2010 - 11:35 #1
Umiddelbart jo.
Men hvis de så også skal have noget 3g modtager af en eller anden art på taget, og mande timer til at sætte de forskellige ting op, trækkes kabler osv hvis der skal det.
(Nu ved jeg ikke hvordan det fungerer)

Men tallet lyder meget voldsomt!
18. oktober 2010 - 13:06 #2
... nu skal det nok være lidt mere prof. udgave end nævnte http://www.netgear.com.au/au/Product/Routers-and-Gateways/3G-Mobile-Broadband/MBR624GU - skal kunne holde til rystelser + temperatursvingninger mm. S-tog.

Samt som sagt den praktiske del med fysiske opsætning, kabler, stik, fordeler, strøm, ... ARBEJDSLØN ...

Ifølge http://www.comon.dk/nyheder/Nu-er-der-gratis-internet-i-S-togene-1.245879.html er der jo lidt mere en 'bare' Internet; også Support, (SLA aftale), TV-Skærme (Reklamer!), GPS 'halløj', ...
Avatar billede arnebalsby Nybegynder
18. oktober 2010 - 13:23 #3
Klart nok, jeg tænker mere på om løsning med 3g modem og almindelig trådløs router vil virke i almindelighed ?

Altså jeg er selvfølgelig godt klar over at der skal betydeligt mere til for at lave internet i s-toget.

Jeg er mere på udkig efter en slags forklaring på at DSB siger at det er en aftale til 300 millioner, det er altså 0.3 milliard. Men forklaringen er måske at skærme er med i dette beløb - det står der nu ikke i artikelen.

Leverandøren er citeret for at udgiften til at drive internet vil være 16 mill per år ?. Det er da også "ret" højt sat...

Besvær med at lave reklamer og profil, er jo kun noget der er der for at kunne hente penge (mht til login er der selvfølgelig også et sikkerhedselement). Så det er lidt omvendt at sige at det jo også koster penge at lave.

Flere meninger er stadig velkommen.

MVh og tak