Avatar billede MMortensen Nybegynder
15. oktober 2010 - 10:43 Der er 4 kommentarer

Indlæsning af XML filer i Excel

Jeg har prøvet at poste dette spørgsmål i en anden kategori, men ikke fået nogle svar, så nu forsøger jeg her istedet, spørgsmålet er følgende:

Jeg har brug for at kunne indlæse et XML udtræk af ordrelinier fra en Dandomain shopløsning i Excel for videre analyse.
Jeg kan ikke finde ud af at få data til at optræde i kolonner med titler i Excel. Er løsningen at konvertere til .csv fil før indlæsning eller er der en mere oplagt løsning ?

Tak på forhånd .... Vh. Morten
Avatar billede NCG Novice
15. oktober 2010 - 11:03 #1
Øh, har du et eksempel ?
Normalt er Excel da rimelig god til at indlæse XML.
Hvilken Excel/Office vers. benytter du ?
Avatar billede MMortensen Nybegynder
15. oktober 2010 - 11:36 #2
Jeg har Excel 2003, min udfordring er ikke at indlæse XML filen, men at få data struktureret i kolonner med overskrifter, således at der kan sorteres og beregnes videre på værdierne - Jeg håber, at det giver mening ???
Vh. Morten
Avatar billede NCG Novice
15. oktober 2010 - 13:20 #3
Hvis du åbner filen i Excel som "XML-filer (*.xml)"
så omdannes det (normalt) til et 2-dimensionelt regneark med rækker, kolonner og overskrifter taget fra XML tags.

Hvis du har et eksempel (eller måske endda et XML Schema), så ville det nok være lidt nemmere at forstå dit problem. Kan jo være at XML filen er for "kompliceret" for Excel. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. oktober 2010 - 03:44 #4
XSLT til transformering fra nuværende XML til CSV eller en mere Excel venlig XML var indlysende. Hvis man er programmør.