Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
11. oktober 2010 - 20:24 Der er 2 kommentarer

VPN "tunnel"?

Er det muligt at få en lille dims, der automatisk (ud fra en prækonfiguration) kan connecte til ens hjemmenetværk via en VPN/IPsec forbindelse, og tildeler en LAN IP (ala en bridge)?

Forudsat naturligvis, at man har en VPN/IPsec service kørende på ens private router.

Spørgsmålet opstår fordi jeg har en media-extender, som jeg nogle gange medbringer når jeg besøger kammier. Problemet er bare at jeg ikke altid er så god til at få den opdatere den med nyt indhold. Derfor kunne det være top nice hvis man kunne pløje en VPN/IPsec forbindelse hjem, så extenderen kan få tildelt en IP fra hjemmenetværket, og dermed tilgå de delte resurser.

Nogle gode bud?
Avatar billede jokkejensen Novice
11. oktober 2010 - 22:24 #1
wmp streamer ikke på den måde avi og andre formater, jeg formoder du mener, at du med en vpn forbindelse kan tilgå et netværksdrev på din pc, og igennem netværksdrevet afspille filmen ? - jeg er overbevist om at wmp, og andre skal læse hele avi for at den kan afspilles grundet den hårde komprimering, et medie skal være optimeret til stream eller have noget hardware der kan servicere det.

Du kan dog let teste det ved at åbne port 445 til din egen pc, og forsøge fra din kammerats pc at tilgå:

\\din_yderside_ip\c$ for ex c:

Husk at have en administrator bruger parat der har et kodeord.

Desuden forstår jeg det som om at du altid har en pc der står og brænder derhjemme ? - denne kunne du bare sætte op til at modtage indkomne opkald og port forwarde port 1723 dertil, så kan du oprette normal windows vpn.

Ellers skal du lede efter en router med vpn, og ikke bare vpn tunnel. Men disse benyttes ofte bare til at sende wake on lan til en pc. Så personligt har jeg bare forwardet en port til min pc, og kan starte den med wake on lan, og herigennem rdp.

alternativt en slingbox.

vh
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
13. oktober 2010 - 22:37 #2
Har oftest en pc der alligevel står og triller, men havde af andre gode grunde alligevel planer om at anskaffe en router der kan håndtere VPN/IPsec, så den kan jo lige så godt stå for opgaven ;-)

Vil ikke benytte wmp, men en media-extender som jeg også skriver (nærmere bestemt, en Dvico Tvix afspiller), som i sig selv kan "streame" fra en netværksresurse. Dog kan den kun tolke LAN-shares.

Er derfor jeg søger en lille dims/gadget, grundlæggende med 2 LAN-porte, hvor media-extenderen kan tilsluttes den ene side, og som på den anden side kan connecte via en internetforbindelse til en VPN/IPsec service, så extenderen får tildelt en LAN IP fra det netværk "dimsen" connectede til.

Desuden. Den slingbox ser, ved et hurtigt glimt, ikke ud til at være det jeg søgte til denne opgave, men bestemt et stykke legetøj man skal have i baghovedet, da jeg sagtens kan se det nyttige i den ;-)