Avatar billede heyn Nybegynder
11. oktober 2010 - 12:01 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver man en halvt gennemsigtig streg?

Hej Eksperter

Jeg er ny i PhotoShop.

Jeg har stykket et kort sammen via skærmdump fra krak.dk, og det er helt fint.
Nu skal jeg opdele kortet i forskellige områder ved at indtegne streger på ca 5 pixels brede. Men jeg vil gerne have at stregerne er halvt gennemsigtige så man kan se gadenavnet nedenunder.
Hvordan gør man det?
Hvilket værktøj er bedst til den slaks? Blyant?

MVH Christian
Avatar billede w13 Novice
11. oktober 2010 - 12:14 #1
Du sætter vel bare Opacity for layeret (det med stregen) til 50%. Det burde vel gøre tricket?
Avatar billede heyn Nybegynder
11. oktober 2010 - 12:23 #2
Jeg har netop løst problemet.
Man aktiverer "tegnepladetryk" og indstiller, som du siger, "opacitet"

Smid et svar, så deler vi point.

MVH Christian
Avatar billede w13 Novice
11. oktober 2010 - 12:39 #3
;)
Avatar billede heyn Nybegynder
11. oktober 2010 - 13:02 #4
Nåe ja - Har du et godt forslag til at lave streger. Blyant giver lidt hakket streg. Jeg vil gerne have 'lige' buer.
Lige streger laver jeg med stregværktøjet.
Avatar billede w13 Novice
11. oktober 2010 - 13:21 #5
Hvis du bruger penselen og ikke blyanten, skulle stregerne gerne blive bløde. Du kan også vælge mere eller mindre bløde brushes.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2010 - 13:26 #6
Pen-værktøjet (ved ikke hvad det hedder på dansk) er lavet til at lave "lige" buer, men det er svært at arbejde med for begyndere. Hvis du er ambitiøs kunne du tage et kig på det.
Avatar billede w13 Novice
11. oktober 2010 - 14:56 #7
Tak for point! :)