Avatar billede swaco Seniormester
10. oktober 2010 - 20:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fra 4:3 til 216:9

Hej

Skulle der være en her der kunne hjælpe,

Har et kamera der ikke kan tage billeder i wide format, eller 16:9
hedder det vist også,

Findes der et program, der sådan uden videre kan lave billederne
om til 16:9,

på forhånd tak
Avatar billede swaco Seniormester
10. oktober 2010 - 20:25 #1
Jeg glemte vist at fortælle at de billeder jeg har er i 4:3 format
10. oktober 2010 - 20:33 #2
... er der 'bare' tale om en beskæring i top/bund så det får formater 16:9 ?
Avatar billede milter Ekspert
10. oktober 2010 - 20:50 #3
Det kan kun lade sig gøre ved at beskære billederne i et billedredigeringsprogram, dvs. skære noget af i top og bund. Du kan selvfølgelig også "strække" dine 4:3-billeder, men så vil forholdet mellem højde og bredde give et "underligt" billede. Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.crutchfield.com/S-H0mAT2PAHHz/learn/learningcenter/home/aspect_ratio.html

Hvorfor vil du lave dine 4:3-billeder om?
Avatar billede swaco Seniormester
11. oktober 2010 - 08:40 #4
Hej milter

for at de fylder mit tv ud
Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2010 - 13:39 #5
Hej swaco.

Og løsningen på det finder du i #3 med link.
Avatar billede swaco Seniormester
11. oktober 2010 - 15:57 #6
Hej Milter

Syntes ikke lige jeg kan finde noget, i det link,
Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2010 - 16:16 #7
Hej swaco.

Dit spørgsmål lyder:

"Findes der et program, der sådan uden videre kan lave billederne
om til 16:9"

Svaret er: Ja, ved at beskære billederne i et billedredigeringsprogram, dvs. skære noget af i top og bund. Du kan selvfølgelig også "strække" dine 4:3-billeder (også i et billedredigeringsprogram), men så vil ændringen i forholdet mellem højde og bredde give et "underligt" billede (som det er vist i linket).

Dvs. du kan ikke uden en eller anden form for "straf" ændre forholdet mellem højde og bredde på dine billeder. Enten skal du skære noget af billederne, eller også finde dig i, at billederne kommer til at se "forkerte" ud. Hvad du foretrækker, er dit valg.
Avatar billede swaco Seniormester
14. oktober 2010 - 15:10 #8
hej Milter

Du må meget undskylde, men jeg kan ikke finde det program du snakker om, jeg kan se noget med nogle billeder, men ikke lige hvordan man gør
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2010 - 17:17 #9
Hej swaco.

Jeg kender ikke til noget program, som du kan trække et billede over i, klikke på en knap, og vupti er 4:3 billeder omdannet til 16:9.

Så du må i gang med et billedredigeringsprogram. Irfanview er gratis:

Du kan bruge alle billedredigeringsprogrammer, som kan beskære billeder. Irfanview er gratis og findes også i en udgave med dansk tekst.

http://www.irfanview.com/
Avatar billede swaco Seniormester
17. oktober 2010 - 15:24 #10
Hej milter

Jeg bruger faktisk Irfanview, på min pc, har prøvet at '' lege '' lidt med 16:9 format tidligere men hvis man har 5000 billeder og ca halvdelen af dem skal ændres, så er jeg nok død inden, men du kan sende et svar så må jeg se om jeg kan få min forhandler til at lave en anden opsætning på mit tv
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2010 - 21:14 #11
Svar kommer her med et held og lykke med projektet :-)