Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:27 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

ikluder tekst fil

hvordan kan jeg sætte en tekstfil.txt ind i en ramme i en tabel på en side.

siden og tabelen genereresi javascript, og de orskellige sider der genereres ud fra den samme skabelon skal have forskellige billeder og tekst.
er der en tag a\'la scr= for billeder der virker for tekst?
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:28 #1
ups src=\'billede.gif\'
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2001 - 12:31 #2
<--#include file ...

Du kan læse mere om den på www.builder.dk
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2001 - 12:31 #3
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. juli 2001 - 12:32 #4
Nej.

på nogen servere kan du benytte server side include:

<!--#include file=\'tekstfil.txt\' -->

for at inkludere indholdet af en fil på det sted.
Se om det måske virker på din server.

mvh JakobA
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:37 #5
kan det ikke klares uden asp?
Avatar billede netsrac Praktikant
25. juli 2001 - 12:40 #6
Nogle steder kan du godt bruge include uden ASP, prøv evt. at indsætte det og i den fil hvor du indsætter det, den kalder du .shtml til efternavn.
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2001 - 12:40 #7
hvor jeg dog også vrøvler ...
Server Side Include kan du læse om her: http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp
Men du kan gå uden om problemet ved hjælp af .js, hvis ikke din server understøtter SSI med førnævnte artikel
Avatar billede kichian Nybegynder
25. juli 2001 - 12:43 #8
filer kaldet shtm og shtml vil også få #include fortolket.

Det er måske lidt for meget du forsøger med JavaScript, i forhold til de begrænsninger der er.
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:48 #9
hmmm. jeg er grøn i det her,
jeg er ved at lave en portefolio til at sende ud til firmaer på cd (arkitektur og design) og tænkte at jeg kunne lave den som en web side og så ligge den samme ud på nettet.
derfor vil jeg helst undgå asp css osv (også fordi jeg ikke kender til det)

så det er ærgeligt at man ikke bare kan indsætte tekst filer på    samme måde som billedfiler.

hvordan kan det så gøres m. javascript?
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:48 #10
vrøvl ikke css men ssi
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:50 #11
siden skal også virke uden at den er lagt ud  på en server
er det muligt?
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. juli 2001 - 12:55 #12
i javascript kræver det at du enkeltvis for alle dine tekstfiler laver dem til en lang javascript streng. og at den streng sp tildeles til en variabel i en .js fil. (fx: dinjs.js

var dintxt = \"og her i javascript kræver det at du enkeltvis for alle \"
+\"dine tekstfiler laver dem til en lang javascript streng. og at den \"
+\"streng sp tildeles til en variabel i en .js fil.\";

derefter kan du include den .jsfil og skrive teksten med:

<script src=\'dinjs.js\'></script>
<script>document.write( dintxt )</script>

Lovlig knudret til at være nyttigt. Men det vil også virke lokalt fra en CD hos kunden.

mvh JakobA
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 12:57 #13
hmm jeg klarer det med en <iframe> og gemmer tekstfilen som tekst.html

det er måske primitivt men det kan nogenlunde det jeg vil

jeg strøer points ud med blød hånd som tak for opmærksomheden
Avatar billede kichian Nybegynder
25. juli 2001 - 13:09 #14
Der er vel ingen grund til at lave det så grimt som muligt ;-)

Jeg ville generere alle mine html-filer, en gang for alle på baggrund af mine templates.
Det eneste som JavaScript så skal styre er navigering og evt. smarte småting.

Kode- og tekstfragmenter er OK til serverside, eller som data til færdige sider.

Du kan evt. klare det klienside med Java, eller hvis dine kunder har IE 5.x så brug XML. Med XML kan du indlæse data-fragmenter og formatere disse vha. XSLT til HTML. Præcis hvad du efterspørger :-)
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 13:28 #15
der er mange gallerier med billeder og tekst til

er det usmart at genere alle gallerierne ud fra den samme template -genereret vha javascript-

jeg synes det var så elegant at jeg bare lavede to eller tre sider og ud fra dem kunne generere alle de andre vha hensisninger til tekst og billeder.

jeg ville gerne nå frem til noget a, la www.suurland.com

det er nok det enkleste at lave alle dokumenterne ud fra en template i html men er det smukkere?

jeg kender ikke så meget til kodning så jeg er  ærligt interesseret i hvad i \'proffer\' synes .
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2001 - 13:35 #16
<ole>
Du kan også loade hele HTML-filer eller blot en tabel dynamisk ind i et <div>:

    http://www.olebole.f2s.com/load_html/

/mvh
</bole>
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. juli 2001 - 13:36 #17
Det ville jeg ikke synes.

men du skal være opmærksom på at IE (ihvertfalt IE4) ognorerer eller fejler på queryparametre når siderne vises lokalt. så hvis du bruger querystrenge som parametre i dine links eller js-kode så skal det nok kikkes på.

eg
<a href=\"fil.html?billednr=25&gallerinavn=4\">dutter ikke lokalt i IE</a>
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. juli 2001 - 13:37 #18
Ups_ ognirerer -> ignorerer
Avatar billede viper22 Nybegynder
25. juli 2001 - 13:51 #19
jeg forestillede mig at jeg ville bruge en variabel \'gemt\' i - var hvor_er_jeg=null -  til at holde styr på hvor jeg er henne af og få refereret til de rigtige arrays mm.og så \'opdatere\' den fra mine frames vha parent.hvor_er_jeg=\'her_er_jeg_nu\'

jeg har vovet mig ud på dybt vand
så tak for tippet om querystring