Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 21:32 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Data forsvundet ?

Hejsa

jeg er kommet i et delema

jeg har en lånt en harddisk af min svoger  da jeg satte den til  nåde jeg lige at se et glimt at de data der er på disken
men når jeg åbner den ny kommer den og siger at mappen er tom  men inde i disk håndtering kan jeg se at der ligger 600 gb på den ?    min stifinder siger at disken er tom
jeg køre windows 7 32 bit

hvordan reder jeg den ?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 21:52 #1
Er disken i forvejen formateret med fat32 eller NTFS ?
Hvad står der om den i Diskhåndtering ? RAW?
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:00 #2
disken er formateret son NTFS  og i status står der "i orden aktiv primær partition"  type grundlæggende layout simpel

hvad mener du med raw ?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 22:06 #3
Hvis der stod RAW havde den bare mistet filtabellen. Den har vel fået et drevbogstav ?
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:07 #4
til helgec

mange tak for tilbudet    jeg vil lige høre havd de andre eksperter  kan tilbyde inden

Mvh MArtin
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:08 #5
ja ja  den heder F:
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:10 #6
hvor skulle jeg kunde se det ?    (raw)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 22:18 #7
#4 Til helgec ???
Hvor kommer helgec ind i billedet? Kører du intern mail med ham?

Det ville have stået der, hvis disken var RAW. Kører disken som slave eller som ekstern?
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:22 #8
ja der kom en mail fra han ..  med et tilbud på 500.-  hvis der kunde findes nogle data

den køre son slave  men jeg har prøver i en usb dok også med samme resultat
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:25 #9
faktisk har jeg fundet et program  som heder recover my files som er ved at køre ny  den kan finde en masse data i en kæmpe rod og  ingen med regtige filnavne :O(  jeg vil tro at der er ca 2000 filer på disken  så det er lidt uoverskulig
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 22:33 #10
Det er bedst at køre disken som slave. Og ja der findes mange programmer, som kan finde mistede data, men det er mystisk at alle data er ude af syne, når du kan åbne disken.
Windows laver sommetider de mærkeligste ting. Prøv for en sikkerheds skyld, at gå ind foroven under Funtioner/mappeindstillinger/vis/Vis skjulte filer.
Avatar billede mcholm Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:43 #11
der har jeg også været og det kom der heller ingen ting ud af
:O(      ja jeg syntes også det er lidt mærkelig    jeg vil gerne sende et par screan dumps til dig hvis du kan bruge det til noget  men nu er det vist ved at være senge tid
( svoveren kommer først hjem på næste fredag  )  " det bliver ikke spændene"

Mvh MArtin
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 22:54 #12
(jeg kan godt stave, men laver mange slåfejl)
Jeg har prøvet google, men kan ikke finde noget lignende, Kan heller ikke finde noget lignende på Eksperten. Meget mystisk.
Forhåbentlig har din svoger været klog nok til at lave en backup.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 23:09 #13
Hvis du vil prøve et data recovery program, kan det gøres gratis.
http://www.pandorarecovery.com/
Avatar billede mcholm Nybegynder
08. oktober 2010 - 10:01 #14
jeg kan stave eller skrive  men håber at det kan forståes.

er kommet til at tinke lidt på forløbet inden fejlen.

jeg har 2 diske på 1TB samme mærke og model,  en som er helt tom ( nyformateret )
og en som ligger 600 gb data på  ( den som stifinder ny siger er tom ) men disk håntering kan se at der er brugt 61% plads på

jeg har en USB dok station  først fik jeg den tomme disk i og kunde se at der ikke var data på den  den tager jeg ud og sætter den anden disk i og ser datane i et split sekund, derefter er alle data væk .

i går skred du moget om en fil tabel kan det moske tinkes at filtabelen er skrevet over fra den tomme disk som jeg haved først i USB doken  til den disk vor der er data på  og det er derfor de data ikke kan ses .  ??

hvordan gendanner man en filtabel ?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 10:27 #15
Nej det er ikke muligt. Filtabellen er bare en ganske lille oplysning på HDD, så windows kan se partitionen.
Men når HDD står som "I orden" og du kan tilgå den, så må filtabellen jo være der. Der plejer også at stå, at disken ikke er formateret, og om den skal formateres nu.

Men der er ikke noget i vejen for, at du prøver at genskabe filtabellen. Det gøres gratis, nemt og automatisk med Easeus ToDo. Der kan ikke ske andet end at programmet ikke kan se, ar der mangler nogen filtabel. http://www.easeus.com/partition-recovery/
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 10:31 #16
Rettelse: Easeus er rigtig, men ToDo er forkert. Det er Partition Recovery. Og linket er også rigtigt.
Avatar billede mcholm Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:29 #17
du havde rat  den kunde ikke finde noget at genskabe  men helt tilfældig  prøvede jeg at explore drevet i easeus programmet  og den kan finde data  men det hele er lagt ind i en biblotek som heder dir0000.chk  ??
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 19:18 #18
Nej for du har desværre allerede en filtabel. Easeus programmet duer ikke til at finde data, der skal du hellere prøve #13.
Avatar billede mcholm Nybegynder
09. oktober 2010 - 09:17 #19
pandora recovery  programmet kan ikke finde den filtype jeg  mangler

men jeg kan browse disken med EASEUS  og der kan jeg se alle data    men desvære mangler programmet en fonkiton til at flytte dem  :O(

kender du andre programmer ?
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 12:11 #20
Jeg undrer mig over, at Pandora ikke har den funktion. Man skal bare huske, at man ikke må gendanne på den partition man gendanner fra.

Jeg prøvede lige at downloade Pandora, men opgav. De er også købt til at lave lusk, hvor man bliver ført fra den ene side til den anden, med reklamer om gratis scanning af computeren.
Sådanne programmer finder let 200-400+ fejl på computeren, som bliver renset når man slipper pengene. F.eks programmer fra Uni blue, som har givet flere her på E. problemer.

Nå men der er flere andre recovery programmer. Jeg så tilfældigvis, at Easeus også har et. Det kan du da prøve: http://download.cnet.com/Easeus-Deleted-File-Recovery/3000-2248_4-10867160.html?tag=recommendedDownloads
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 12:26 #21
Chrome havde alligevel downloadet Pandora. Slettede en Fil på mit G-drev. og lod Pandora finde den det gik fint. Den fandt faktisk også 2 andre jeg med vilje havde slettet. Når man markere den eller de filer man vil gendanne (højreklik) Kommer der en mulighed, som hedder "Recover to" Og så vælger man bare en anden partition og mappe.
Avatar billede mcholm Nybegynder
09. oktober 2010 - 12:49 #22
super  Sådan skal den hval flåes    det var lige den jeg manglede    nu kan jeg flytte mine filer  over på en anden disk
:O)

men så kommer der lige et andet spørgsmål  mon jeg kan stole på disken  den er ikke andet en 4 md gammel ( WD 20eads )  hvad troer du

husk lige at smide et svar på #20  så du kan få nogle point

og mange tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 12:59 #23
Stole på disken? Om så den var fra i går, stol aldrig på en HDD.
Den kan holde i mange år eller den går måske ned i morgen. Det kan ikke vides. Derfor tag altid backup af vigtige data. Mange har her på E. begrædt tab af uerstattelige billeder og data, fordi de stolede på deres HDD.

Angående point. Tak du, men jeg samler ikke. Aner ikke hvad jeg skulle bruge dem til, så behold dem bare:)
Avatar billede mcholm Nybegynder
09. oktober 2010 - 16:08 #24
du har helt rat i det med backup  ( har lige bestildt 2 nye eksterne diske til backup ) man er jo altid kloger bagefter

ok så hiver jeg points ind igen    men du skal have mange tak for hjælpen og hvis jeg kan hjælpe med noget så skriver du bare

Mvh Martin
Avatar billede mcholm Nybegynder
09. oktober 2010 - 16:08 #25
$$
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 16:51 #26
OK:)