Avatar billede carinachristo Nybegynder
07. oktober 2010 - 17:19 Der er 4 kommentarer

Hjemmeside opbygget i tabeller og CSS

Jeg har fundet en gratis skabelon på nettet og er nu i fuld gang med at fylde indhold i. Jeg er vant til at arbejde i frames og kan ikke finde ud af hvordan jeg skifter teksten i "mainframe" når man klikker på et link i menuen uden at hele siden skifter (hvilket er temmelig bøvlet). Kan nogen hjælpe?
Avatar billede keysersoze Guru
07. oktober 2010 - 17:29 #1
det kan du som udgangspunkt ikke og det er også sådan 99,99% af alle andre sider fungerer - du kan kigge på AJAX hvis du ønsker at komme uden om det, men det er både relativt besværligt og heller ikke særligt brugervenligt over for hverken brugere eller søgemaskiner.
Avatar billede besoft Nybegynder
07. oktober 2010 - 19:58 #2
Hej carinachristo

AJAX kunne være en løsning, men jeg vil nok anbefale jQuery (jquery.com). Det kan, det i dit tilfælde, det samme som AJAX, men er meget lettere at komme igang med.

Men jQuery, kan du med en linie eller 2, få loaded en fil direkte ind i en DIV, uden at skulle genloade hele siden.

Det er blot én af de mange fetures i jQuery.

Samtidig skal det siges, præcis som keyserzone skriver, at det på ingen måde er SEO venligt.

Det er heller ikke altid lige let at arbejde med, hvis du vil kunne lave dybe links.

Men til fx områder der er beskyttet med brugernavn og password på din side, er det en meget enkel og effektiv måde at arbejde på.
Avatar billede keysersoze Guru
07. oktober 2010 - 21:12 #3
du nævner jquery som om det var noget helt andet end AJAX - AJAX er et begreb mens jquery er et framework, et framework som tilfældigvis har indbygget AJAX-muligheder.
Avatar billede besoft Nybegynder
07. oktober 2010 - 21:27 #4
Helt korrekt. AJAX kan benyttes med forskellige teknikker. Jeg har selv arbejdet med forskellige, og er klart mest tilfreds med jQuery, da det giver en meget enkel og let adgang til AJAX features.

Jeg nævner det på den måde, for at foreslå jQuery, ikke for at afslå AJAX (hvilket ikke ville give mening). Så formuleringen var måske ikke ideel.