Avatar billede kak Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

"Huske" indstillinger på en side

Jeg har en side med en række dropdownlists og nogle gridviews.

Alt efter hvad man vælger i disse dropdownlists, vises det relevante gridview og det kan være med forskellige kriterier for de data der skal hentes (fra en db).

Det virker alt sammen fint, men jeg kunne godt tænke mig, at siden startede med de valg, man sidst har foretaget på siden (evt. bare indenfor samme session, da det vil være fint).

Er der en let måde til at opnå det? Eller hvis ikke, hvad er så den bedste måde at gøre det på?
Avatar billede aaberg Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:14 #1
Du kan gemme dine indstillinger i Session variablen. Da bliver det husket i en Session.

Hvis du vil gemme det over Sessions (Så det bliver husket selv om brugeren lukker browseren og åbner den igen), så skal du enable profiling. Dette kan gøres rimeligt nemt hvis du bruger en SQL server, ellers kan det være mere besværligt.

For at gemme en indstilling i sessionen:

Session["min_indstilling"] = "something";

For at hente ud af sessionen:

string enInstilling = (string)Session["min_indstilling"];
Avatar billede kak Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:43 #2
Jeg kender godt sessions, og var bange for, at der ikke var en lettere måde :-) Der er nemlig så mange forskellige kombinationer, at det bliver ret omfattende at holde styr på det hele.

Havde håbet på, at .net havde en "state", som kunne huske hvad der sidst var valgt på en side i samme session :-)
Avatar billede neoman Novice
07. oktober 2010 - 21:05 #3
Lægge ting ned i en cookie som lever længere end en session?
Avatar billede kak Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:27 #4
Det er ikke så meget længden af "hukommelsen", som en lettere måde at gøre det på, jeg var ude efter.

Men jeg har vist fået bekræftet min mistanke om, at der ikke er en lettere måde.
Avatar billede kak Nybegynder
19. oktober 2010 - 13:24 #5
aaberg_cc, opretter du et svar, så du kan få point?!
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. oktober 2010 - 13:27 #6
svar :)