Avatar billede Thomasme Nybegynder
06. oktober 2010 - 13:13 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke tænde

Min computer har i noget tid været noget utilregnelig. Nogle gange når jeg tændte den, slukkede den igen med det samme, men jeg har altid fået den til at starte. Det kan jeg ikke mere.

Jeg har filmet problemet her:
http://www.youtube.com/watch?v=xtWrn9rHqxQ

Kan det være noget med strømforsyningen? Er det overhovedet klogt at pille ved det selv?

Jeg giver 200 point for rigtigt svar, da det er meget vigtigt at jeg for løst problemet.
Avatar billede j3ppah Novice
06. oktober 2010 - 13:23 #1
Ja det ser godtnok mærkeligt ud... Det kunne nok godt skyldes problemer med strømforsygningen, men hvis den stadig er under garanti er det jo bare at sige "FIX"..

Hvis den ikke er under garanti... tja, så er det jo igang med at fejlsøge på den.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
06. oktober 2010 - 13:26 #2
købte den for 3 år siden, så det tror jeg desværre ikke den er. Hvordan fejlsøge?
Avatar billede j3ppah Novice
06. oktober 2010 - 13:46 #3
jamen du må jo se om du kan låne en strømforsygning et eller andet sted som passer til, og så prøve om det er den...

Evt checke om der er løs forbindelse til "start knappen" hiv kablet af og prøv at sætte en skruetrækker på bundkortet, for at forbinde de to pinde som du lige har hevet kablet af.

efter som den starter igen efter den lukker, kan det være noget der omkring...

det kan du lige prøve...

Fra startknappen går der et kabel, det kabel går ned på bundkortet, (for neden af kablet er der en lille sort connector). Prøv at hive ledningen af, derefter tager du noget strømledende og forbinder de to pinde du lige har hevet den sorte dippedut af på... evt en skruetrækker.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 13:55 #4
Har du renset computeren for støv i de 3 år? Ellers prøv at se på b.la. ventilatoren på CPUén. Men det kan skyldes flere ting.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
06. oktober 2010 - 14:12 #5
Jeg har renset den for nylig. Prøver at tjekke forbindelsen til startknappen
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 14:29 #6
det kunne også godt være dit graffikkort - kører det i det hele taget

rens det for skidt og møg og sæt det i igen
Avatar billede Thomasme Nybegynder
06. oktober 2010 - 14:38 #7
Tja den ene blæser har sagt underligt længe, så det kunne godt være. jeg vender tilbage når jeg har prøvet nogle af forslagene.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2010 - 14:39 #8
Det jeg ser på din video ligner grafikkort eller ram fejl jeg har set det ske i begge tilfælde. prøv at tage grafikkortet ud og se om den holder sig igang. eller prøv kun at sætte en ramblok i af gangen.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 14:45 #9
Jeg oplevede noget lignende på en Acer Aspire stationær. De gav mig et nyt bundkort på garantien. Forhåbentlig er det mere i retning af #8 ?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2010 - 18:58 #10
Jeg tror det er bundkortfejl. Den ter sig fuldstændig på samme måde som vores bærbar gjorde. Og her var bios defekt.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
06. oktober 2010 - 21:01 #11
Nu har jeg på skift fjernet begge ramblokke, grafikkortet, lydkortet og det hele. Kun da jeg fjernede grafikkortet gik der lidt længere tid før den slukkede, men stadig ingen succes. (jeg fjernede ikke kablet fra computeren til grafikkortet, men det er vel nok at tage det ud af soklen?)

Den er ret gal hvis det er en bundkortfejl, ikke?

Det skal siges at fejlen opstod umiddelbart efter jeg havde haft computeren med i Bilen, så den har nok ikke stået helt stille.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 22:27 #12
Ja HVIS det er bundkortet som fejler er den helt galt, fordi man ikke reparerer bundkort. Det er alt for kostbart. Det er meget billigere at købe et ny bundkort.
Du skal ikke fjerne begge ram blokke, men prøve at køre med 1 af dem på skift. Ellers er det bedre at fjerne harddisken.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
07. oktober 2010 - 00:24 #13
jeg fjernede én af gangen.

Jamen så vil jeg komme med et nyt spørgsmål, for det er egentlig vigtigere at jeg redder mine data end at jeg redder computeren. Er der nogen måde man kan hive dataene ud af harddisken selvom computeren ikke kan tænde?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. oktober 2010 - 00:40 #14
Du kan rede dine data hvis du har mulighed for at sætte den som slave i en anden PC eller hvis du køber en adapter til USB tilslutning.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. oktober 2010 - 00:42 #15
Hvilket bundkort har du iøvrigt?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 07:49 #16
der er flere måder at hente data ud af en harddisk

du kan bruge sandberg usb all in one

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

via en anden pc

du kan lave en usb pen som denne og hive dine data ud

https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

imaget fylder ca. 700 mb så din internet hastighed bestemmer hvor længe du er om at lave den

det er lyd og internet indbygget

m.v.h
Avatar billede Thomasme Nybegynder
07. oktober 2010 - 11:59 #17
Bundkortet hedder Gigabyte GA-P35-DS3, hvis jeg har kigget det rigtige sted.

Tak for linket til usb all in one. Man skal ikke også bruge en strømforsyning til harddisken?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. oktober 2010 - 12:12 #18
Hvis du skulle få brug for sådan en adapter så er den billigste her den indeholder alt hvad du skal bruge kabler og strømforsyning.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 13:10 #19
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

det indeholder den
se under det indeholder den
Avatar billede Thomasme Nybegynder
07. oktober 2010 - 13:34 #20
Jeg har bestilt den billigste. I skal nok få point begge to hvis det virker.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
08. oktober 2010 - 16:35 #21
det eneste der sker, når jeg slutter harddisken til strøm og usb er at den begynder at ryge. det er vel ikke nogen god ting?
Avatar billede Thomasme Nybegynder
08. oktober 2010 - 16:41 #22
Jeg opretter et nyt spørgsmål, da vi her er kommet for langt væk fra det oprindelige.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 16:46 #23
Hvis det virkelig er harddisken som ryger, har du ikke brug for et nyt spørgsmål, for så er den totalt ødelagt.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 16:49 #24
Ps. Med totalt ødelagt mener jeg printpladen.
Avatar billede Thomasme Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:51 #25
nu er vi derude hvor jeg ikke kan følge med. Jeg vil bare gerne vide om jeg skal håbe på at få mine data ud, eller bare give op
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 19:11 #26
Hvis harddisken ryger, er printpladen futtet af, og så kan du under ingen omstændigheder få data ud af HDD. Der er een mulighed. Dyr og
omstændigt. Nemlig at købe en - eventuelt brugt -  HDD nøjagtig mangen til type og nummer, og tage printpladen derfra og sætte over på den ødelagde HDD. MEN det forudsætter at der ikke også er sket skade på skiven eller styrearmen. Ellers er det kun et specielt firma, som kan gøre det. Og så må du jo vurdere værdien af dine data i forhold til det.