Avatar billede cdull Nybegynder
06. oktober 2010 - 10:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sprogversionering af website. Opbygning?

Hej.

Jeg skal til at opbygge et website med sprogversionering.

Hvad vil være den bedste tekniske opbygning af dette?
Her tænker jeg på URLs samt lagring af tekster i de forskellige sprog.

Jeg har overvejer noget i stil med www.mitsite.com/dk/forside og www.mitsite.com/en/frontpage
www.mitsite.dk peger så på www.mitsite.com/dk

Er det en god måde at gøre det på?

Dernæst har jeg tænkt forskellige tanker med henblik på lagring og udhentning af data.

Er det bedste at gemme teksterne som ressource filer?
Og så alt efter om man er på /dk eller /en, skal den udhente de respektive ressource filer tilhørende det sprog?

Jeg vil gerne høre lidt forskellige muligheder på dette område.

Tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2010 - 00:12 #1
Resource filerne er ihvertfald den .NET'ske måde at gøre det på.
Avatar billede cdull Nybegynder
07. oktober 2010 - 00:24 #2
Hej arne.

Hvad synes du er den bedste måde at gøre det på?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2010 - 00:45 #3
Jeg undgår normalt alt der har med UI at gøre, så jeg er ikke den rette at spørge.
Avatar billede cdull Nybegynder
07. oktober 2010 - 19:42 #4
Det er i orden arne. Jeg siger tak for din deltagelse.

Jeg vil gerne høre andres mening. Men det endnu nok i at jeg bruger ressourcefilerne.
Avatar billede cdull Nybegynder
15. oktober 2010 - 10:44 #5
Ingen andre?

Hvad gør folk på de forskellige sites?
Avatar billede cdull Nybegynder
16. november 2010 - 10:03 #6
Er der virkeligt ikke nogen som kan fortælle lidt om hvad de benytter sig af?
Avatar billede keysersoze Guru
16. november 2010 - 23:15 #7
Jeg tror ikke der er én måde at gøre det på - sprog-filerne giver det sjældent mening at opfinde igen da .NET resource-filerne er en ganske god og let måde at gøre det på - men GUI-mæssigt er der mange muligheder med hver deres fordele og ulemper.

querystrings, session, mappenavne, hent opsætning fra klienten, forskellige domæne-endelser - alle er gode og alle kan være dårlige, det afhænger meget af formålet. Lige pt kører jeg et projekt hvor sproget er styret ud fra klientens opsætning og er klientens først logget ind bliver det styres ud fra det sprog brugeren selv har valgt.
Avatar billede cdull Nybegynder
16. februar 2011 - 09:28 #8
tak for svaret keysersoze, men hvad med opsætningen?
skal det være flere domains, skal det være /EN, /DK osv. ?

Hvad er bedst?
Avatar billede keysersoze Guru
16. februar 2011 - 22:17 #9
som forsøgt forklaret i #7 findes det endelige svar på det ikke - du kan sagtens køre flere domains/subdomains, men du kan også lade klientens sprog afgøre det, benytte mappenavne og formentlig noget helt fjerde og femte. Hvilken løsning der passer bedst skal afgøres ud fra applikationens krav, ikke ud fra hvad fx jeg tilfældigt foreslår.
Avatar billede cdull Nybegynder
01. marts 2011 - 09:03 #10
Det var nu mere om der var den bedste måde at gøre det på.

Rent teknisk vil jeg nok benytte mig af Resource Filerne.
Men hvordan selve opbygningen skal være, er jeg stadigvæk i tvivl om.

Microsoft bruger selv /da/dk
Det kan være jeg vælger at bruge /da-dk/sidenavn

I må gerne smide nogle svar for det i har nu.
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2011 - 17:51 #11
Som jeg har forsøgt at skrive så er der ofte en bedste måde at gøre det på - men at den bedste måde er afhængig af krav og ikke er en global bedste måde at gøre det på.

At benytte mappenavne er en fin løsning - men det har formentlig lidt kost på SEO da et ekstra mappenavn først i niveauet giver mindre relevans til efterfølgende fil-/mappenavn.