Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tegn cirkel og se andet lag

Hej,

Jeg ligger to billeder ovenpå hinanden - det øverste behøver for den sags skyld ikke at være et billede, men kan være hvad som helst, da det blot skal have én farve.

Jeg vil så gerne have mulighed for at placere en cirkel på dette billede, som blot er én farve og der hvor cirkelen er placeret, skal det øverste lag forsvinde og billedet nedenunder skal så blive synligt.

Kan dette lade sig gøre med JavaScript - i så fald, er der nogle idéer til hvordan?

Med venlig hilsen,
Simon B. Støvring
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:14 #1
Det jeg er ude efter er egentlig en mulighed for at arbejde med masks i JavaScript.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 19:26 #2
Det tror jeg ikke man kan : (
- hvis altså cirklen skal tegnes på fri hånd, og kun "afsløre" den del af det bagvedliggende billede som "tegnes".

(medmindre du vil strø tusindvis af bittesmå billeder ud over "forsiden"
- og så skjule disse når de berøres)
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:40 #3
ehhh jeg vil da klar anbefale at den manøvre klares i et billede redigeringsprogram og ikke direkte kodet.

Kender du til lag i f.eks. photoshop kan du klare det på 2 sekunder.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:41 #4
i øvrigt, hvad med FLASH?
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
06. oktober 2010 - 07:06 #5
#2, tror du, det vil være muligt, hvis vi antager, at den ikke skal tegnes i frihånd?

#3, ja, jeg er bekendt med funktionen i Photoshop, dog vil jeg gerne, at folk kan gøre dette på en side, jeg er ved at lave.

#4, jeg har overvejet at bruge flash. Dog er jeg ikke så glad for at gøre det, men er det den sidste udvej, kan det gå. Det er dog et begrænset kendskab jeg har til ActionScript og ved derfor heller ikke helt, hvordan det skal gribes an i flash.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 11:07 #6
IKKE på frihånd - så faldt jeg helt ud.
- troede det var en slags "skrabe spil" du pønsede på.. ?
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
06. oktober 2010 - 13:59 #7
#6, jeg kan godt se, at det bliver lidt rodet nu. Jeg forstod bare på dit indlæg, #2, at du måske havde en idé, hvis ikke ma selv skulle kunne tegne denne cirkel og størrelsen dermed var givet på forhånd. Det er ikke som sådan et skrabespil - dog lidt hen ad samme teknik. Cirklerne skal så og så "placeres" på øverste lag og hvor cirklen placeres skal øverste lag forsvinde og nederste lag komme til syne.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 00:23 #8
Hvorfor, hvad er formålet - i hvilken sammenhæng ?
Avatar billede anderskm Nybegynder
07. oktober 2010 - 12:50 #9
Tag et kig på dette library:
http://www.pixastic.com/
Det er et javascript library, der benytter canvas elementet fra html5 til at manipulere billeder med javascript. Det skal lige siges at canvas elementet ikke understøttes af alle browsere endnu. Specielt IE understøtter det ikke, da html5 endnu ikke er en godkendt standard. I følge hjemmesiden skulle librariet dog virke i firefox, chrome og opera.
Der er en udemærket demostration til biblioteket på hjemmesiden og en demo her: http://editor.pixastic.com/

Håber det kan bruges :-)
Avatar billede anderskm Nybegynder
07. oktober 2010 - 12:59 #10
Hov, er ikke sikker på at chrome er undersøttet alligevel :-)
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
20. oktober 2010 - 09:28 #11
Undskyld det sene svar.

anderskm, Jeg tror helt sikkert, at de kan gøre det, når jeg lige får leget med det. Vil du lægge et svar?
Avatar billede anderskm Nybegynder
20. oktober 2010 - 13:12 #12
Det gør skam ingenting. Er glad for at kunne hjælpe :-)