Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:03 Der er 73 kommentarer og
3 løsninger

Hmm????

nu har vi siddet siden klokken 17 igår, og prøvet at få vores sølle to maskiner til at fungerre sammen i et netværk men ak nej, grå hår og en masse forbandelser :0( hvad f.... gør vi dog forkert.

jeg kan ikke dele mine mapper/drev bare ved at højreklikke for \"sharing\" der sker intet heller ikke når jeg trykker på properties for den enkelte mappe???

jeg kan godt dele mapper/drev under manage, og derefter ishared folders.

vores maskiner kan godt se hinanden og vi har også adgang til hinanden under win, men starter vi et spil op kommer vi ikke længere uanset om jeg hoster eller jeg joyiner, vi har prøvet utallige netspil nu unden resultat.

1/jeg har på min maskine samme rettigheder og er under kategorien administrators.

2/min ip kan fx være sat til 192.168.0.1 osv<

3/ min firewall er også deaktiverret

så please hjææææææææææælp os!!!
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:04 #1
der skal lige tilføjes at det er win2 på den ene maskine og win me på den anden!!
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:04 #2
er netbios aktiveret ?

Er i i samme workgroup ?

Er file & printer sharing installeret ?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. juli 2001 - 10:05 #3
har du prøvet at installere ipx og netbeui-protokollerne?
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:06 #4
hvis det ikke er nogle gamle spil er de protokoller ikke nødvendige.
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:11 #5
yes netbios ER aktiverret og vi er i samme workgroup og fil og printer deling er også installeret de ting som er installeret er følgende:client for mic..network - file and printer sharing - netbeui protocol - nwlink netbios - nwlink ipx/spx/netbios compatible transport protocol - internet protocol (tcp/ip)
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:12 #6
hmmm, underligt.

Prøv at sluk begge maskiner og start dem igen.

Jeg har lavet lignende netværk, og er aldrig stødt på det problem
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:14 #7
hehe vores maskiner har været genstartet så cirka hmmm 821 gange og strømmen har ogzå været taget fra men UDEN resultat :0(
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:15 #8
har du prøvet at afinstallere alt og prøve igen ?
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:20 #9
afinstallere alt??? kun vores netkort og alle de der protocoller mv. ikke vores win eller andet tungt hvis det var det du mener ?
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:21 #10
nej kun alt med netværk.

jeg har for lang tid siden engang været ude for at det var løsningen. Spørg mig dog ikke hvorfor :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 10:23 #11
Hvilke protokoller bruger du, jeg har flg.:

Driver til Netværksovervågning (ikke nødvendig)
Internet (TCP/IP)
NetBEUI-protokol

Det er et Peer to Peer netværk.
Har dog ikke prøvet det med spil!
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:27 #12
jeg har de protokolle som jeg beskrev længere oppe <tcp/ip - netbeui m.m>
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 10:39 #13
Det overså jeg, men hvad skal du med så mange protokoller, prøv at fjerne det hele på begge maskiner og installer kun de nødvendigste ting, sæt kun en protokol i ad gangen og se om det hjælper.
Prøv at lade ip være automatisk.
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 10:47 #14
grunden til at vi har så mange protokoller er at vi rent faktisk ikke aner hvilke der er nødvendige, vi har i flere omgange hørt at netbeui er unødvendig men i nogle tilfælde med ældre spil ER den nødvendig!!! derfor er den stadigvæk på.

vi har prøvet at gøre det som du skrev, med en ting af gangen og det har heller ikke hjulpet - men det er da også mærkeligt at jeg ikke engang kan dele hverken mine drev eller mapper blot ved at højreklikke og så på deling eller for den sags skyld under properties ??

Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 10:51 #15
Jeg har prøvet at køre uden netBEUI, men det duer ikke. Iøvrigt kan du læse om de forskellige protokoller i Start/Hjælp, bl.a. står der at netBEUI er velegnet til mindre netværk på op til 10 stationer.
Det er ikke smart med for mange protokoller, de konflikter bare indbyrdes, så prøv en ad gangen!

Netværk har fanden skabt ;o)
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:53 #16
netBEUI er en gammel protokol, som man brugte før TCPIP.

Selv til netværk med 2 maskiner, ville jeg kun bruge TCPIP idag.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 10:56 #17
disky> Bruger du så kun TCPIP, mit netværk på 3 pc kan ikke køre uden netBEUI!
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 10:57 #18
ja jeg bruger kun TCPIP, også før jeg havde ADSL.

Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:06 #19
Det må jeg prøve, bruger du faste eller autom. IP?

Hvor mange pc har du i dit netværk disky?
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 11:07 #20
2 pc\'ere

begge med fastip

idag er der så også en adsl router og en embeddet java maskine ( www.disky.dk:1080
Og jeg bruger stadigvæk kun tcpip
Avatar billede mc3762 Nybegynder
25. juli 2001 - 11:11 #21
Det er nok kun at have clien til micro... og TCP/IP protokollen installeret.
Tildel begge maskiner en fast IP adresse, det er nemmere...
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:11 #22
Hvad med spil imellem de 2 pc?

Det ser dyrt ud det du viser på urlen
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:12 #23
condor> Følger du med, prøver du kun med TCPIP?
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 11:12 #24
retaxes:

Egentligt ikke selve boardet koster 50$ og expansion/test boardet koster hvist 110$

Men jeg fik begge dele foræret på JavaOne konferencen der lige har være i San Francisco :))

Det er vildt skægt at rode med.

Forresten den side du så kørte på boardet og er lavet i ren java
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:16 #25
God kaffe ;o)

Ja, men det stod der jo også!

Java Tini embeddet CPU

Her kan i se nogle billeder af en embeddet computer som kan kører Java Bytecode !!
Avatar billede condor Nybegynder
25. juli 2001 - 11:25 #26
jepz der bliver fulgt med men det virker endnu ikke :0(
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 11:32 #27
Hvis I har installeret TCP/IP, prøv så at sætte jeres IP\'er til henholdsvis 10.0.0.1 og 10.0.0.3 - det kan godt hjælpe. Lav desunden jeres undermasker til 255.0.0.0, da I ikke har brug for så mange IP-adresser, som der er I 255.255.255.0

Kan I forresten pinge hinanden?

::sunlock.dk::
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:32 #28
condor> Har prøvet at fjerne begge netværk, genstartet og installeret kun med det nødvendigste.

disky> Du spurgte tidligere om de havde installeret netbios!
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 11:34 #29
condor> Har i prøvet at fjerne begge netværk, genstartet og installeret kun med det nødvendigste.

Lav en ipconfig /all fra kommandoprompt og skriv den ud med en pipe >prn
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 12:19 #30
sunlock:

om man bruger 192.168.x.x eller 109.0.0.x er ligegyldigt, begge bliver ikke routet på internettet.

bare sæt netmask til 255.255.255.0 så har i plads til 254 maskiner.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 12:20 #31
disky <<<

Det kan altså godt hjælpe at sætte maskinen til 10.0.0.1, da IP\'er omkring 192.x godt kan være lidt drilsk når det gælder lokalt netværk
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 12:23 #32
Min ipconfig siger 10.0.0.2 - 255.255.255.0
Gateway er 10.0.0.1
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 12:24 #33
sunlock: no way, det er jeg sikker på ikke er tilfældet. Men du vil selvfølgelig gerne forklare hvorfor

retaxes: det lyder ok
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 12:28 #34
disky <<<

Det har et eller andet med \'klasse\' at gøre. Jeg er ikke IP ekspert (trust me).
Vi var 8 som engang havde problemer. Kunne godt pinge etc 192.168.30.3 men kunne ikke komme ind på den (ftp). Så ændrede vi den til 10.0.0.1 og wupti, så virke det. Det var en såkaldt IT-ekspert, som sagde det... og det virkede. Spørg mig ikke hvorfor.
Det vil være smart, hvis man springer en ip over for hver comp. 10.0.0.1, dernæst 10.0.0.3 osv...

Men spørg heller en som har mere forstand på IP\'er end jeg har.

::sunlock.dk::
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 12:30 #35
jeg har altid brugt 192.168.x.x på alle netværk jeg har sat op, og mig bekendt virker de endnu.

Hvorfor skulle man springe en IP over ?

Protokollen er helt ligeglad om man gør det eller ej.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 12:37 #36
sunlock.dk> Nej, der er ingen grund til at springe hvert andet nummer over, de ville aldrig konflikte hvis det var det du tænkte på!
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 12:39 #37
retaxes <<<

Det ved jeg godt. Men for at være sikker, fik vi at vide, at det ville være smart. Der er jo tros alt stadig 128 ip\'er tilbare i 10.0.0.x
Men igen, jeg er ikke det store kloge hoved i ip\'er. Jeg ved bare, at vi fik det til at virke ved at gøre sådan.

::sunlock.dk::
Avatar billede disky Nybegynder
25. juli 2001 - 12:50 #38
retaxes:
Der er ikke den mindste grund til at spring numre over.

For selv hvis man kun bruger alle de lige numre, skal man stadigvæk vide hvad den sidste brugte hedder, og så kan man ligeså godt bruge alle numre.
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 12:58 #39
så rolig nu gutter det reseverede ip scope der er indeholdt i klasse c 192.168.net.host kræver selfølgelig subnetmasken 255.255.255.0 da host delen starter i byte 4

men det er jo slet ikke det der er problemet :o)
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 13:04 #40
nå men hør her du kører nok uden wins eller dns så maskinerne broadcaster hinanden
prøv at knalde en netbui og en ipx/spx protokol det kan virke
ellers gå over på http://www.hanno.dk han har en step by step vejledning di nok kan bruge
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 13:56 #41
Nu har jeg testet 2 af 3 pc, de kører ikke uden netBEUI!
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 14:04 #42
nu er jeg ikke med netbeui er en gammel ms netværks protokol baseret på broadcast
prøv så at undlade netbui og rediger din lmhost
som beskrevet på hanno.dk
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 14:17 #43
farout> Var dit svar møntet på mig, jeg skal se på hanno når der bliver en pause (sidder og redigerer et blad ind imellem.
Jeg er sådan set udmærket tilfreds med mit netværk, eneste irriterende ting er at den står længe med timeglas før den viser mig netværket!
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 14:23 #44
nemlig og det er pga. broadcast
du skal bruge noget navneopløsning

Tonny  :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 14:35 #45
Og det foregår i %systemroot%\\system32\\drivers\\etc\\hosts så vidt jeg husker at min søn sagde noget om! har bare ikke fået taget mig sammen til at ændre noget i den ;o(
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 14:44 #46
så kan han jo lige kigge på det men jeg mener også at det er en løsning til condors problem

Tonny
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 14:51 #47
farout> Klart nok kan condor få noget ud af det, så det gør ikke noget at vi chatter, blot det relaterer til emnet!
Avatar billede farout Nybegynder
25. juli 2001 - 14:54 #48
hehe nej det er også hyggeligt med lidt adspredelse fra arbejdet :o)
Avatar billede condor Nybegynder
26. juli 2001 - 10:23 #49
nu har jeg igenigen prøvet at fjerne alt fra netkort til protokoller dvs: at det eneste der er blevet installeret igen er :
file and printer sharing for microsoft network og så er der client for microsoft network og sidst internet protokol.

ipen satte jeg til de 10.0.0.1 og undermask 25.0.0.0

1/ skal der ikke også være en ipx/spx protokol ???
2/ hvis jeg fjerner fil/printerdeling kan jeg godt dele min mapper eller drev + jeg kan få adgang til properties.
disse funktioner forsvinder ligeså snart jeg sætter file/printer sharing til igen ??????

Avatar billede condor Nybegynder
26. juli 2001 - 10:30 #50
jeg glemte lige at tilføje at vi stadigvæk kan se hinanden men heller ikke mere, uanset hvad spil eller noget står den bare og søger <<<<<<<<<
og det er ligegyldigt hvem af os der joyiner/hoster !!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 10:39 #51
condor> Er det en trykfejl? Du skriver at ipen er sat til 10.0.0.1 og undermasken til 25.0.0.0 det sidste skal være 255.0.0.0.
Prøv at lade printer/file deling været fjernet.
Jeg prøvede om jeg kunne løre uden netBEUI, men det gik slet ikke, så den er på plads igen.
Avatar billede lithium Nybegynder
26. juli 2001 - 10:41 #52
Skal man logge ind på computerene?
Ellers ville jeg gøre det ellers kan de have svært ved at identificere hinanden.
Hvis det heller ikke virker ville jeg lade det stå og så tilføje den pc\'s (med me) bruger som administrator hos den med win 2k
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 10:55 #53
Win2k kan sagtens logge på WinME, men den anden vej skal der logges på med et navn, password behøves ikke, den er blank hos os. Brugeren på winme skal oprettes i brugernavn og adgangskode, brugeren af win2k behøver ikke oprettes i Winme.
Avatar billede lithium Nybegynder
26. juli 2001 - 11:00 #54
det var det jeg sagde ;-)
Avatar billede condor Nybegynder
26. juli 2001 - 11:11 #55
vi har oprettet me maskinen på min som guest alså kun rettigheder som guest da jeg ikke gider at andre skal kunne skrive mv. på min maksine
retaxes> det VAR en tastefejl 255.0.0.0 :0)

jeg har dog ikke prøvet at køre netværket uden file/printer deling, !!! kan dette overhovedet lade sig gøre ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 12:09 #56
Nej, du skal nok ha file/printer deling på!
Avatar billede farout Nybegynder
26. juli 2001 - 12:44 #57
prøv at åbne en dos prompt og skriv
ipconfig /all og kopier resultetet og paste det ind her samtidigt så lav lige en ping fra begge maskiner og skriv her om der er hul igennem
Avatar billede farout Nybegynder
26. juli 2001 - 12:47 #58
sig mig er de begge medlemmer af den samme arbejdsgruppe ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 13:36 #59
farout> du mener en kommandoprompt. Hvordan paster du en ipconfig /all til vinduet her?
Avatar billede nomiz Nybegynder
26. juli 2001 - 13:37 #60
Condor var nicknamet på den mest berømte hacker, nogensinde.. Vidste du det?
Avatar billede farout Nybegynder
26. juli 2001 - 22:26 #61
hehe ja det må du selv regne ud der er flere løsninger på den der
Avatar billede farout Nybegynder
26. juli 2001 - 22:36 #62
se her :o)
Microsoft Windows 2000 [version 5.00.2195]
(C) Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

D:\\>ipconfig /all

Windows 2000 IP-konfiguration

        Værtsnavn . . . . . . . . . . . . : far
        Primært DNS-suffiks . . . . . . . :
        Nodetype  . . . . . . . . . . . . : Udsendelse
        IP-routing slået til  . . . . . . : Nej
        WINS Proxy slået til  . . . . . . : Nej

Ethernet netværkskort LAN-forbindelse:

        Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
        Beskrivelse . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netvµrkskort
        Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-00-21-DB-1D-F7
        DHCP slået til  . . . . . . . . . : Ja
        Autokonfiguration aktiveret . . . : Ja
        IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.6
        Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standardgateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DNS-servere . . . . . . . . . . . : 193.162.159.194
        Rettigheden opnået  . . . . . . . : 26. juli 2001 21:22:01
        Rettigheden udløber . . . . . . . : 29. juli 2001 21:22:01

Avatar billede farout Nybegynder
26. juli 2001 - 22:37 #63
ok i venstre hjørne af din \"dos prompt\" er der et lille ikon der inde er der en rediger og så marker osv.
Avatar billede condor Nybegynder
27. juli 2001 - 00:27 #64
ok her er den, håber det kan hjælpe lidt på vej

Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]
(C) Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

C:\\>ipconfig/all

Windows 2000 IP Configuration

        Host Name . . . . . . . . . . . . : p850
        Primary DNS Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

        Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : ND010 Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus
Adapter
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-10-A7-04-59-F3
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
        Default Gateway . . . . . . . . . :
        DNS Servers . . . . . . . . . . . :

PPP adapter

        Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . :
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
        Default Gateway . . . . . . . . . :
        DNS Servers . . . . . . . . . . . :

        NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled
Avatar billede condor Nybegynder
27. juli 2001 - 00:36 #65
hmmm og ingen portscanninger eller telnet load eller hvad ved jeg!!!!!!
Avatar billede condor Nybegynder
27. juli 2001 - 00:40 #66
From To
IP Address: 194.239.155.134 IP Address: 194.239.180.xxx
Host Name: Who is this? Host Name: Who is this?
Port: 2533 Port: 23
Program:  File Name:

dette var bare lige en sidebemærkning, da jeg 2 sekunder efter fik en påmindelse fra min firewall om et par gentagne forsøg på at få adgang:0(
Avatar billede farout Nybegynder
27. juli 2001 - 08:47 #67
ja bare kig her det er 2 w9x der er tale om men princippet er det samme
http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=29
Avatar billede praem Nybegynder
27. juli 2001 - 15:03 #68
Har du prøvet at ping 127.0.0.1 ? Så ved du da om du har installeret din TCP/IP rigtigt og om det \"snakker\" med dit netkort ? Det kunne jo være en hardware fejl ?!
Avatar billede praem Nybegynder
27. juli 2001 - 15:09 #69
Doooo!! Jeg trækker lige min kommentar tilbage ?! Læste lige hvad du skrev i dit spørgsmål!! Det hjælper nogen gange at læse et spørgsmål før man besvare det ! *G* Min fejl !!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 15:11 #70
praem> Jeg tror nok der bliver knoklet løs af condor ;o)
Avatar billede farout Nybegynder
27. juli 2001 - 17:51 #71
prøv lige at lukke den firewall
Avatar billede condor Nybegynder
31. juli 2001 - 14:47 #72
sorry det sene svar, min firewall er lukket!!! og det er sådan at hvis jeg fjerner alt inde i netværks protokoller så kan jeg snildt efter opstart dele både drev/mapper men er der bare tcp installeret kan jeg efter endnu en opstart ikke dele igen ??? kan der være gået fuck i min win....
Avatar billede farout Nybegynder
31. juli 2001 - 17:17 #73
nixen

du glemmer bare at installere file and printer sharing
Avatar billede farout Nybegynder
31. juli 2001 - 17:18 #74
forstå mig ret :o)

når du installere din tcp/ip skal du også installere en file and printer sharing
så skulle det gerne virke

undlader du at installere den så kan du ikke dele noget som helst
Avatar billede condor Nybegynder
16. august 2001 - 12:44 #75
SÅ VI VI DET LANGT OM LÆNGE TIL AT FUNKE, EFTER EN NY INSTALLERING AF WIN :0)
TAK FOR JERES HJÆLP ALLE SAMMMEN
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. august 2001 - 00:08 #76
Takker for pointene ;o)