Avatar billede sbs Nybegynder
04. januar 2000 - 11:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Min 65K på mac

Hvorfor kan man ikke se om et dokument fylder mindre en 65K på en mac. Nu tænker jeg især på internetgrafik. Der kan dokumenterne sagtens fylde langt mindre.
Det samme er når man regner indholdet af en mappe ud, så regner den også med min. 65K.  Dvs. hvis man har en mappe med 15 billeder i, der hvert fylder 5K, så vil mac'en regne den ud som om den fylder næsten 1MB. - Hvor det nøjagtige tal ville være 75K.
Kan det ikke lade sig gøre at se mindre omfang uden at skulle ind og vende i andre programmer.
Avatar billede macp Nybegynder
04. januar 2000 - 11:22 #1
ved ikke om det her er svaret, men ...

det har noget med sektorstørrelse at gøre. små bitte filer fylder mindst 1 sektor. er din hd formatteret som HFS eller HFS+ ? HFS+ giver mindre sektorstørrelse og dermed plads til flere småfiler.
Prøv at lægge et omfattende font-bibliotek over på en stor (9 eller 18 GB eller større) standard HFS-formatteret harddisk, så skal du bare se noget, der fylder!
Markér en mappe eller en fil og klik "vis info". Så får du et bedre billede af, hvad filen/mappen fylder. Der står 2 tal: Først filstørrelsen og derefter i parantes hvor meget filen "i virkeligheden" fylder.

Hjalp det?
Avatar billede sbs Nybegynder
05. januar 2000 - 11:15 #2
Gud ja. Det har jeg aldrig nogensinde lagt mærke til. - og nu har jeg siddet på mac i snart 7 år. Når man har været vant til store datamægder regnet ud i MB så har behovet selvfølgelig ikke været der. Har den altid vist det sådan i parantes? Hvis nu den var HSF+ formateret, kunne man så godt se de små filstørrelser?
Her er i hvert fald point for dit svar.
Avatar billede macp Nybegynder
05. januar 2000 - 12:41 #3
Hvis den var HFS+ formatteret, ville mange små filer fylde meget mindre  ...

Ja, sådan har det altid været