Avatar billede MrVlado Nybegynder
04. oktober 2010 - 02:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Not Optimum Mode: 1680x1050... suk

Hej Eksperter!

Jeg har et lille (stort!) problem med min stationære computer.
Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt, men hver gang jeg tænder min computer ender det med at jeg bliver nødt til at boote den igen. Den starter fint op med genkendelse af styresystem, de sædvanlige tjek osv... derefter popper loading baren op med Windows ikonet, men kort efter bliver skærmen helt sort og en lille hvid boks begynder at køre rundt med beskeden:
"Not Optimum Mode, Recommended Mode 1680x1050 60Hz"

Herfra er der intet at gøre, man kan på ingen måde komme igennem til login skærmen for at skrive password og komme til desktop for at ændre opsætning. Det eneste der virker er at slukke computeren ved at boote den.. og så starte op igen.. dette kan jeg gøre alt fra 2 til 25 gange.. før den tilsidst pludselig virker, er i 1680x1050 og alt er i orden.. indtil næste gang jeg skal tænde computeren.. Problemet har stået på stortset siden jeg anskaffede mig computeren.. 1/10 gange starter det hele op fint.. men resten af gangene er en kamp for at få et skærmbillede..

Håber der er nogle derude der kan give et kvalificeret bud på en løsning

Specs:
Skærm: 22" Samsung Syncmaster 2032Mw

Windows 7
Processor: Quad core i7
Grafikkort: Crossfire 2x ATI Radeon HD4800 (via Catalyst Control Center)

Har forbindelse med DVI stik..

mvh. og på forhånd tak

~ Vlad
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. oktober 2010 - 09:17 #1
Prøv næste gang du har fået gang i maskinen at gå til enhedshåndteringen og se efter om dine drivere ikke har nogle gule anmærkninger? eller hvis du har din Win7 DVD så prøv en reparation.
http://img809.imageshack.us/img809/2419/repd.png
Hvis du ingen DVD har så lav denne.
http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2010 - 14:52 #2
Suk suk suk?
Avatar billede MrVlado Nybegynder
06. oktober 2010 - 17:19 #3
Er lige kommet tilbage fra Kursus vedrørende arbejde, herved sen kommentar..

Reparation af Win7 var mit første valg, har oven i købet prøvet hele to gange..

Der er heller ingen gule "anmærkninger" ved hverken det ene eller det andet grafikkort i enhedshåndteringen..

Det er meget deprimerende.. hehe, som sagt har problemet stået på i snart.. et halvt år, uden nogle ændringer.. men her inden for den sidste uge er det ebgyndt at blive værre. Når den endelig starter rigtig op har den stadig sort skærm i lang tid.. og hehe temaet har det med at nulstille sig til noget der ligner Windows 98 (klassisk) istedet for Win7 look.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2010 - 18:35 #4
Prøv at gå til start og i søgeboksen skriv aero  og søg efter ændringer og se hvilket resultat du får det kunne være manglende direktX der mangler.
Avatar billede MrVlado Nybegynder
06. oktober 2010 - 19:59 #5
Ja okay, mange tak. Det er ikke et problem jeg har været ude for før, og det gør det selvfølgelig langt mere besværligt at løse baseret kun på beskrivelser hehe..

Har købt ny skærm, prøver at smide den til er i 1920x1200 format, kan være det hjælper.. mht. aero forsvinder det simpelthen fra computeren.. Kan prøve at opgradere direktX igen, men tror den er ajour..

hvis der ikke kommer bedre bud inden for et par dage lukker jeg tråden og tildeler dig pointene, tak for forslagene :)
Avatar billede MrVlado Nybegynder
04. november 2010 - 11:23 #6
Købte ny skærm, lukker tråden..