Avatar billede blacks Mester
02. oktober 2010 - 09:22 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fejlkode 101, Læsning ud over filens længde

Får fejlkode 101 ved forsøg på at danne nyt finans år i en C5 2010. Der efterlades ikke nogle tekporærer filer efter nedlukning af C5, der er problemet ikke. Har kørt Check database med fix, og en total reindexering, stadigvæk samme probelm. Har kørt check af modulerne og rettet de fejl manuelt som systemet har fundet som den ikke selv kunne rette. Stadigvæk samme problem.

Er der en der har et godt forslag, er ved at gå ud af mit gode skin over dette.
Avatar billede GlobaCon Nybegynder
02. oktober 2010 - 10:25 #1
Hej Blacks

Hvor ligger din C5 installation? for det kan være et problem med at stien til filerne bliver for lange. Du kan eventuelt prøve at kopiere din C5 over på dit C drev og se om det kan lade sig gøre der.

Det kan også være din database der er ved at være for stor til dit operativ system, hvor store er filerne der hedder C5Data.***? Hvis det er filen der er for stor, så kan det løses ved at konvertere din database til SQL. Jeg mener grænsen for filstørrelse er omkring 4 GB.

Her er den originale beskrivelse af fejlkoden:
-----------------------------------------------
File to large.
Databasen har/er ved, at overskride det underliggende operativsystems grænser.
Løsning: Omlæg til Concorde XAL, hvor det er muligt at benytte databaser (Oracle, SQL eller Sybase).
-----------------------------------------------

Jeg håber det kan hjælpe, ellers er du mere end velkommen til at skrive tilbage :)

Med Venlig Hilsen
Bent B. Pedersen
Avatar billede blacks Mester
02. oktober 2010 - 12:58 #2
Hej Bent,

Det er en lille database på 450Mb på en Nativ database, og den er kopieret så den ligger lokalt på mit C drev. Temp filen den fejler på er på hele 527Kb Ja du læste rigtig Kb.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
04. oktober 2010 - 20:42 #3
Du kan rette det temporære bib. under generelt/tilpasning/Brugeropsætning/Applikation - fanebladet "opsætning" - f.eks. til C:\temp\
Indstillingen forsvinder når programmet genstartes.

Alternativt finders der også en opstartsparameter -w - f.eks:
-wC:\TEMP\

Du kan også prøve at starte kørslen i Console versionen C5W32C.exe - det har jeg før haft held med:-)

//Tommy
Avatar billede GlobaCon Nybegynder
05. oktober 2010 - 08:06 #4
Hej Blacks

Jeg synes at Tommys svar er et forsøg værd hvis det andet ikke virkede :)

Med Venlig Hilsen
Bent B. Pedersen
Avatar billede up2nogood Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:29 #5
Hejsa,
Har du haft reduceret database for nyligt?

Læsning ud over filens længde kan forekomme, hvis C5 prøver at læse RecId's der er større end det maksimale RecId i et kartotek.

Bliver du ved med at svare Fortsæt, vil du opleve at din kørsel kommer igennem.

Det går typisk galt på specifikation kartoteket, der har referencer til poster gennem recid. Desværre opdateres disse referencer ikke automatisk.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:08 #6
Hvis vi snakker om selve databasen (ikke temporær database), så er det oftest fejl i et index, der giver fejl i læsning ud over filens længde. Men har man kørt check uden fejl og derefter reindex database, så kan man i princippet ikke gøre mere!
Kører man en af reparationskørslerne på databasen, så skal man reindexere databasen bagefter!

//Tommy
Avatar billede blacks Mester
07. oktober 2010 - 10:33 #7
I har alle kommet med gode forslag, hvilket der lige virkede ja det er et godt spørgsmål måske en lige del af det hele. Under alle omstændigheder er det lykkes efter at have kørt chekc med fix hvilket føgles som en trillion gange, så kan jeg nu køre primo ultimo kørslen Tak til alle :-)