Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 13:53 Der er 14 kommentarer

forsøg på install af XP på en vista branded maskine = blå skærm.

jeg startede igår med at forsøge mig med endnu engang at installere xp på min win 7 maskine. har prøvet at leve med 7, men kan bare ikke lide det!

jeg har killdisket og et andet ligende program der har været igang i hhv 2,5 og 13 timer på at grundigt formattere hele disken.
troede at det kunne resultere i at jeg kunne få lov til at installere xp - men nej!

der er tale om en medion akoya p7612 md 97860.
Når jeg starter xp install kører den indledende fil overførsler, men i det sekund den skal igang med at starte selve installen kommer der blå skærm.
Den siger jeg skal prøve at chkdsk /f , men jeg har en ide om at det ikke er her problemet ligger.

Det hander nok ikke om xp men at maskinen er som tidligere nævnt branded til vista/win 7?!

anyways..
har prøvet med både org. sp1 og uorg sp3 for at se om det var her den lå.
samme resultat!

Technical information:
***stop : 0x0000007B (0xf78d2524,0x0000034,0x00000000,0x00000000)

hvilket er russisk for mig, men nok kan lede eksperterne på sporet?

Jeg har kigget i de andre relevante spørgsmål og jeg har prøvet at google og jeg har sidder her de sidste 8 timer.. jeg må krybe til korset og bede om hjælp.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2010 - 14:21 #1
du skal starte på en bootcd med gparted - her kan du slette ALLE partitioner, og oprette en enkelt ny (NTFS).
Det er win7/vistas lille skjulte gendannelses-partition, der oftest driller.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
Derefter kan xp-cd'en indlæses.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2010 - 14:35 #2
Jeg vil nu pege på, at det er et SATA problem.

Forstået på den måde, at XP ikke indholder SATA drivere og du derfor har 2 muligheder for at installere XP.

1. At du går i Bios og får Disablet AHCI, eller der er et andet punkt der hedder noget med f.eks Native IDE support som du kan enable. - husk at gemme dine ændringer.

2. At der findes en SATA driver på producentens hjemmeside - eller du evt. allerede har den på en medfølgende cd.
Der kan tillige laves en ny XP som inderholder sata driver, det kaldes en Slipstreamed cd.
Hvis det bliver aktuelt med en slipstreamed, så sig til, da jeg har en længere guide på det :-)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 14:41 #3
jeg er igang med at prøve med gparted... vender tilbage med resultatet :)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 14:51 #4
hvad angår sata delen, kan jeg ikke rigtigt NOGEN steder se noget med IDE. hvad gør man så?
jeg har hørt om den del af det før og i den forbindelse at man skal prøve med en ny xp med sp3. som jeg også har prøvet.

Den nåede til samme sted igen med Gparted løsningen..
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2010 - 15:40 #5
jeg har hørt om den del af det før og i den forbindelse at man skal prøve med en ny xp med sp3

Det har ikke noget emed SATA at gære, at det skal være en XP SP2/SP3 - XP indeholder stadik IKKE sata driver.
Det SP2/SP3 derimod forhindre er, at XP kan insatlleres på maskiner der kræver disse SP pga. hardware og derved IKKE give en PCI.SYS fejl, så man ikke kan installere XP på den pågældende maskine.

Tjek di Bios om du kan finde punktet AHCI og disable det.

Ellers skal du finde dit MD nr. på maskinen og se om der findes en SATA driver på Medions hjemmeside.
http://www.medion.dk/service/?drivere_og_opdateringer/drivere_og_opdateringer.htm

Ang. en slipstreamed:

her er en lille nem vejledning, som jeg tidligere har lavet, dog kan du springe over punktet med SP3, da din cd jo indeholder den :-)

Brug Programmet: NLITE : http://www.nliteos.com/

Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her - husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet - den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen "gennemse" og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP - den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter "forvalg" - det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. - Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle - men så bliver du senere i forløbet "tvunget" til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen - f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / "Unattended"
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din "nye XP SP3 cd" på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) - tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu "streamer" den, din SP3 ind i den "oprindelige" Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført" - når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver - er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et "JA" og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med "fed" skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget - blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen " Lav ISO"
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den "Iso Oprettet med Succes"  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Hvis du så vil have Windows media player 11 på, fra starten (er nemlig ikke på SP3)
så kan du udføre dette:
Du henter og installere :
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/Windows-Media-Player-Integrator.shtml

Så henter du WMP11, hvis ikke du har den: (husk sprogversion)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1D224714-E238-4E45-8668-5166114010CA&displaylang=da

Så starter du programmet Media-Player-Integrator
I øverste linie "browser"/ finder du WMP11, som du lige har hentet
I nederste linie "browser"/ finder du frem til, hvor du har kopieret din XP cd ind
Når du har begge "felter" fyldt ud, så kan du trykke på knappen "intergrate"
Nu installere den WMP11 i din oprindelig cd og derefter kører du blot videre med Nlite og installere servicepacks, hotfix osv
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2010 - 15:43 #6
øhh, undskyld de stave fejl/tastefejl - er kommet over på en HP bærebar og der sidder tasterne desværre ikke helt på samme måde som mit normale tastatur :-)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 18:55 #7
det er helt ok! skide god guide!
jeg er stødt på et relativt stort problem, nemlig at den driver jeg har liggende ( fandt en i gemmerne til maskinen ) er i .exe form og nLite vil have den i .ini form. hvad gør jeg så?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2010 - 19:32 #8
To ting.
1 når du kommer til punktet "insæt driver", så prøv lige at vælge PNP driver istedet for textmode driver.

2. Eller der vil nok også være en "make diskette" på den cd du har fundet.
Hvis du kører den, fe.s over på en USB stick, så kan du efterfølgende, via Nlite punktet "indsæt driver" finde frem til din USB stick og tage .ini af den vej
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 19:52 #9
jeg har ikke rigtigt så mange valg når jeg kommer dertil. som nævnt har jeg kun .exe fil som driver. det kan installen ikke rigtigt bruge til noget :(

der står hvad chipset driveren er til:
The Intel(R) Chipset Device Software installs Windows*
INF files to the target system. These files outline to
the operating system how to configure the Intel(R) chipset
components in order to ensure that the following features
function properly:

            - Core PCI and ISAPNP Services
            - PCIe Support
            - IDE/ATA33/ATA66/ATA100 Storage Support
            - SATA Storage Support
            - USB Support
            - Identification of Intel(R) Chipset Components in
              the Device Manager

er det ikke den jeg skal have fat i, istedet for at fedte rundt efter en enestående sata driver?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2010 - 20:32 #10
Det er desværre en komplet chipset driver,som f.eks skal installeres når Vista er installeret.

Hvis ikke du kan tage driveren fra - SATA storage delen, så skal du nok gå på hjemmesiden og se om ikke der er en "løs" SATA driver der.
Normalt vil den fylde ca. 900 - 1000Kb, da den skal kunne være på den diskette.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2010 - 22:58 #11
jeg har været på google og lede.. der er ikke rigtigt noget til det... og der er slet ikke noget på medions hjemmeside. har snaket med deres support idag, og de undrede sig også over at der ikke var flere drivere til maskinen...
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 09:36 #12
Hvad er dit MD tag nr. ?
Så vil jeg tage et tjek på medions hjemmeside.

Nogle producenter supportere desværre ikke drivere til XP, men kun drivere til f.eks Vista og W7.
I disse tilfælde hvor er der ikke supporteres til XP, så kan det være et stort problem med at fremskaffe de korrekte drivere og kan kræve en hel del detektiv arbejde på nettet.

Men det kan være at du evt. kan bruge en SATA driver fra INTEL
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId=2101&DwnldID=18860&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%c2%ae+Rapid+Storage+Technology+(Intel%c2%ae+RST)&lang=eng
Avatar billede tandersendk Nybegynder
24. september 2012 - 19:47 #13
Hej - er denne tråd i live endnu ..............
Sidder og bander ganske silence over en medion WIM 2160 - langt om længe er det lykkedes mig at slette vista i denne og jeg vil gerne installere XP - kan finde ACHI drivere på deres hjemmeside og downloade dem - men jeg kan faneme ikke få dem ind i Nlite overhovedet - den bliver ved med at påstå jeg skal passe på det ikke er drivere til en 64 bit maskine - og der står 32 og 64 bit på det link jeg downloader fra:

http://www.medion.com/dk/service/_lightbox/treiber_details.php?did=5412

Er der nogen der kan hjælpe med gode råd m.m.
Avatar billede tandersendk Nybegynder
24. september 2012 - 21:22 #14
Hej igen

Har selv fundet en løsning ved at læse og læse....
Denne guide virker bare:
http://www.msfn.org/board/topic/107504-integration-of-intels-sata-ahci-and-raid-drivers/

TA