Avatar billede MrOldGuy Nybegynder
28. september 2010 - 23:51 Der er 8 kommentarer

Delt printer - Win XP - kan ikke få forbindelse!

Hej eksperter:)
Mit problem:
Jeg har en computer (a) hvorpå jeg har installeret en Epson AL c1100.
Fra computeren (a) er der ingen problemer med forbindelse og print.
Så har jeg en computer (b) hvor jeg ønsker forbindelse til printeren forbundet på computer (a).

Umiddelbart virker det jo ret nemt.
Det er to Xp pro SP 3 maskiner, de har begge driverene iorden.
Jeg kan fint printe fra begge når printeren er tilsluttet USB.
Jeg kan fint tilgå delte filer over netværket (både fra a og b)
Jeg har slået firewall fra (både på a og b)
Men jeg kan stadigvæk ikke printe installere printeren som en netværksprinter (hvor printeren er tilsluttet (a)).

Netværksmæssigt er de i samme arbejds-gruppe.
De er på samme UNM, og har kun sidste segment til forskel i ip'er.
(a = 192.168.2.25; b = 192.168.2.24)

Når jeg vil installere printeren siger den et af flg., alt efter hvilken tilgangs måde jeg benytter:
"handlingen kunne ikke fuldføres. Enten blev printernavnet skrevet forkert, eller forbindelsen til serveren for den angivne printer er blevet afbrudt. Klik på hjælp for at... blive mere forvirret??"
eller
"Windows kan ikke oprette forbindelse til printeren. Enten blev printernavnet skrevet forkert, eller forbindelsen til serveren for den angivne printer er blevet afbrudt. Klik på hjælp for at... blive mere forvirret??"
Forstår det simpelthen ikke, er der noget jeg har misset?
Printeren er markeret online!

Hvad kan det være?
Avatar billede osigaard Nybegynder
29. september 2010 - 00:24 #1
Er printeren gjort delt i Printere og faxenheder på computer(a)
Printeren skal på computer(a), være vist som delt/vist med en hånd under.
Avatar billede MrOldGuy Nybegynder
29. september 2010 - 17:33 #2
Det er den, hvad jeg kan se, burde det bare virke.
Fatter virkelig ikke hvad der er galt :)
Avatar billede osigaard Nybegynder
29. september 2010 - 18:50 #3
Se lige her:(http://esupport.epson-europe.com/ProductHome.aspx?lng=da-DK&data=tgU002FqCAQg2JDh7ZlozEek9mmtDiJo80FB)
Hent: Drivere og software
» Drivere » Kreativitetssoftware » Netværkshjælpeprogrammer » Anden software

Se samtidig manualerne: ftp://download.epson-europe.com/pub/download/237/epson23746eu.pdf og  ftp://download.epson-europe.com/pub/download/205/epson20540eu.pdf

Windows XP kan godt være lidt drilagtig når det drejer sig om netværksprintere.
Avatar billede osigaard Nybegynder
29. september 2010 - 18:56 #4
Jeg vil tro du skal bruge  Netværkshjælpeprogrammer på de computere der ikke er usb forbundet til printeren, for at bruge den som netværksprinter, men så skulle du også kunne bruge printeren selvom computer(a) er slukket.
Avatar billede MrOldGuy Nybegynder
30. september 2010 - 21:38 #5
Det underlige er, og det glemte jeg selvfølgelig at oplyse, at det har fungeret.
Desuden er disse programmer vel kun til hjælp hvis jeg vil lave opsætningen med LAN-kablet direkte i printeren?
- Kører nemlig trådløst derhjemme og indretningen gør det mere praktisk, hvis jeg da bare kunne få denne opsætning til at virke.
Avatar billede osigaard Nybegynder
30. september 2010 - 22:36 #6
Hos mig har jeg 1 Netværksprintere
1 Brother MFC-5840CN forbundet til PC1 via usb og til 1 Switch via lan.
For at benytte Brother MFC-5840CN på de andre XP computere i huset via lan eller trådløst, er det nødvendigt at have programmet
MFL-Pro Suite MFC-5840CN, sp er printeren autonarisk installeret på computerne som netværksprinter med Standard TCP/IP Port, FAX og scanner kan da også bruges. XP kun se Printeren som tilsluttet PC1 på netværket via usb
XP computere uden MFL-Pro Suite MFC-5840CN installeret han kun pruge printeren og kun når PC1 er tændt.
XP computere med MFL-Pro Suite MFC-5840CN installeret han tilgå både printer Fax og scanner, selvom PC1 er slukket, både via Lan og trådløst.
Avatar billede MrOldGuy Nybegynder
30. september 2010 - 23:38 #7
ja ok, men nu er selve print-serveren jo "i computer (a)" for mig.
Vil dog prøve alligevel, for er gået helt i stå.
Skriver nok med resultatet her til weekend, er en lidt travl uge ;)
Avatar billede MrOldGuy Nybegynder
03. oktober 2010 - 23:55 #8
travle uge følger travl weekend. Er ked af at jeg ikke har fået kigget på det (specielt siden jeg gerne vil have det til at virke!)
sådan går det nogle gange.