Avatar billede plektor Nybegynder
28. september 2010 - 19:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

konverter FAT32 til NTFS uden at miste data på mac

Hej alle.

Jeg har en ekstern HDD fra WD på 1TB.

Jeg er begyndt at bruge mac, og er kommet i problemer med min eksterne HDD, idet jeg ønsker at lægge filer på den som fylder mere end 4 GB.

Hvordan konverterer jeg filsystemet på denne HDD uden at miste data? - Jeg bruger mac.

Jeg ser frem til at høre svar.
Avatar billede kop Nybegynder
28. september 2010 - 19:24 #1
Du kan da bare konvatere i diskværktøj . men ellers kan mac da godt læse filer på 4 gb....
Avatar billede kop Nybegynder
28. september 2010 - 19:28 #2
du skal bruge et program til det ved ikke hvad det hedder . ellers prøv denne tråd  http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6551275
Avatar billede plektor Nybegynder
28. september 2010 - 19:45 #3
ok... HVIS jeg formaterer min eksterne hdd., med diskværktøjet i OS - Hvilket filsystem skal jeg så vælge for at kunne læse/skrive filer større end 4 gb + anvende HHD'en til både mac og windows?
Avatar billede plektor Nybegynder
28. september 2010 - 19:55 #4
... Er det muligt for windows at læse i disse formater?
Avatar billede tjacob Juniormester
28. september 2010 - 20:16 #5
Windows kan ikke læse/skrive nogen af Mac-formaterne.
Du er derfor nødt til at anvende et Windowsformat, og skal det kunne anvende filer større end 4 GB, skal du bruge NTFS eller exFAT.

I din Mac kan du godt LÆSE drev formateret i NTFS, men du kan ikke SKRIVE til dem. Dette problem kan løses med noget software som f.eks.:

FUSE (gratis): http://www.macbay.dk/14634

eller

TUXERA: http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/
PARAGON: http://www.paragon-software.com/products/home/for_mac.html

Da jeg ikke selv har nogen Mac, kan jeg ikke udtale mig om produkternes kvalitet.....
Avatar billede tjacob Juniormester
28. september 2010 - 20:20 #6
PS: Det er ikke muligt at ændre filsystemet på disken uden at miste data.
Du er nødt til at tømme disken først........
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2010 - 20:20 #7
Fat32 og NTFS er jo windows formateringer. Hvis du vil formatere Fat32 skal det ske under windows, og det gøres uden at miste data.
Men du kan godt se NTFS på Mac, det kræver dog et 3die part program som f.eks. http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Avatar billede plektor Nybegynder
28. september 2010 - 20:32 #8
Hej Alle

Tak for svar. Jeg fandt tjacobs svar mest brugeligt pga du gjorde mig opmærksom på jeg kunne anvende fuse (som jeg kender ;)  ), hvorfor du skal have pointene  - Smid et svar...

(BTW jornx så KAN mac godt formatere i FAT (DOS) via diskværktøjet)

Takker til alle
Avatar billede tjacob Juniormester
28. september 2010 - 20:39 #9
OK, -svar.
Avatar billede aners Nybegynder
01. oktober 2010 - 16:42 #10
#6 PS: "Det er ikke muligt at ændre filsystemet på disken uden at miste data"

Det er ikke helt rigtigt; værktøjet 'convert' har længe været en del af Windwows. Med convert kan du netop konvertere et filsystem fra FAT til NTFS uden at miste data.