Avatar billede mrbigbrother Nybegynder
23. september 2010 - 17:00 Der er 11 kommentarer

Opsætning af Windows Server 2008

Hejsa..

Det er måske et ret dumt spørgsmål..
Men jeg har en Dell stationær med Windows 7 kørende der hjemme som jeg gerne vil have en Windows Server på? Kan det lade sig gøre?

Hvis ja hvordan..?
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
23. september 2010 - 18:48 #1
Det kan sagtens lade sig gøre! Vil du have Windows server til at køre som dual boot eller skal der kun være Windows server på alene?
Avatar billede mrbigbrother Nybegynder
23. september 2010 - 19:07 #2
Fedt.. Jeg vil helst køre med windows 7.. Hvordan fungere dual boot? Jeg har også kigget på vmware.. hvad er bedst?
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2010 - 19:52 #3
Tror det er en god idé lige at få defineret hvad formålet med serveren skal være.
Avatar billede mrbigbrother Nybegynder
23. september 2010 - 20:05 #4
Hehe ja okay.. det er meget simplet.. jeg er webudvikler og kunne godt tænke mig at kunne tilgå mine programmer og filer lige meget hvor jeg er i verden..
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2010 - 20:38 #5
Det behøver du ikke en server til. Er virkelig overkill at smide flere tusind kroner efter.

Der er en række andre (og gratis) muligheder til det.
Hvis du har en Windows 7 Pro, enterprise eller ultimate (gælder ikke home) kan du bruge RDP som er indbygget.
Vejledning findes her: http://4sysops.com/archives/how-to-setup-remote-desktop-with-windows-7/
Herefter skal du åbne for port 3389 til din maskine (se næste forslag for løsning der ikke kræver portforward).

Har du ikke pro/ent/ultimate, kan du bruge VNC eller andre alternative selvstændige løsninger.
Den nemmeste løsninger er teamviewer eller logmein, da dette ikke kræver at du åbner porte i din router.
Teamviewer er det enest jeg har erfaring med, men kan bestemt anbefale det:
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx
Vi benytter det til fjernsupport på arbejdet til folks hjemmearbejdspladser, og det fungere glimrende. Er nemt at sætte op.

Foruden disse kan du bruge VNC (f.eks realvnc eller tightvnc). Vejledninger til opsætning kan du finde ved googlesøgning.

Det eneste der kræves, foruden programmet til fjernadgangen, er at maskinen enten er tændt, eller at du kan vække den (WOL).
Mere om dette her: http://www.ezlan.net/WOL.html
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2010 - 20:39 #6
For adgang til dine filer fra alle steder, kan dropbox anbefales: http://www.dropbox.com/
Avatar billede mrbigbrother Nybegynder
23. september 2010 - 21:12 #7
Tak for god hjælp chalde
Avatar billede mrbigbrother Nybegynder
23. september 2010 - 21:42 #8
Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvordan jeg sætter en Windows Server 2008 op på min Windows 7 pc..
Avatar billede chalde Seniormester
23. september 2010 - 22:17 #9
Server 2008 er et selvstændigt OS.
Så du skal vælge om du vil dual boote med eller erstatte Windows 7. Dertil er der muligheden for brug af VHD, men dette har jeg ikke det store kendskab til.

Se evt: http://www.eksperten.dk/spm/913859
Avatar billede jakobljensen Nybegynder
24. september 2010 - 10:03 #10
Med dual boot laver du en partition på din harddisk, dvs. at du nu har både et C: drev og din nye partition nu f.eks er et. D/E eller F: drev afhængigt af hvad der er ledigt.. Derefter smider Windows server 2008 cd'en i og når installationen når dertil hvor du skal vælge installations destination, vælger du så den nye partition.. Du kan både se C: drevet og den nye partition "drev". Du vælger partitionen og installationen går igang. Når installationen engang er færdig og du rebooter din pc så får du nu valgmuligheden for at vælger win 7 eller win server 2008 og det er "dual boot". Hvis du vil køre win 7 samtidig med server 2008 så brug evt WMWare. I WMWare kan du vælge at installere en ny virtuel maskine, smide server 2008 cd'en i og installationen er igang, Så kan du nu køre win7 og server 2008 samtidig.. Jeg vil dog anbefale at du har minimum 2gb ram i maskinen! Har du brug for hjælp til opsæt af server 08/WMWare skiver du bare. Go weekend..
Avatar billede vistodk Nybegynder
30. oktober 2010 - 10:49 #11
http://www.win2008r2workstation.com/
http://www.win2008workstation.com/

Det kan varmt anbefales, hvis du har hardware til det