Avatar billede food-figther Nybegynder
23. september 2010 - 09:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af apache2 server

Jeg er igang med at opsætte min egen webserver, jeg har fuldt nogle guides på nettet, men nu sidder jeg fast:S Jeg benytter apache2 som kører på Debian. Jeg har en fast ip adresse.

Jeg har fået opsat serveren og den virker på min localhost, men ikke udenfor mit lokale netværk. Jeg har testet dette på min smartphone(3g netværk).
Jeg kan logge på serveren lokalt gennem en opsat SSH.

Jeg har søgt og læst rundt omkring på nettet, men jeg kan ikke finde et svar på hvad jeg mangler at gøre.
Så nu vil jeg lige høre herinde om der er nogle Apache brugerer der kan komme med nogle forslag til fejlsøgning?
Avatar billede m_soerensen Nybegynder
23. september 2010 - 10:47 #1
Kan du tilgå den via webbrowser fra en anden pc på samme lokalnetværk?

Hvis ja, så er det sikkert et spørgsmål om portforwarding i din router.
Avatar billede food-figther Nybegynder
23. september 2010 - 11:23 #2
Ja jeg kan godt tilgå "testsiden" via en webbrowser på en anden pc på samme netværk.

Kan du vejlede mig lidt i hvordan den portforwarding foretages?
Jeg har fibernet hos Verdo i Randers, og deres løsning er en boks på vægen der hånterer tv, tlf og fibernet. Til fibernettet er der derpå 3 lan stik tildelt til fiberet. Det er et af disse stik jeg benytter direkte til min server, og har så koblet en trådløs router til et af de andre stik.
Avatar billede m_soerensen Nybegynder
23. september 2010 - 13:50 #3
har du ikke fået en manual med til den boks der sidder på væggen, er det en router eller en switch som sidder på væggen.
Avatar billede food-figther Nybegynder
23. september 2010 - 14:05 #4
Jeg spurgte hos Verdo om hvordan jeg kunne logge ind og få adgang til mine porte, og deres svar var: "Det ligger i din egen router konfiguration og ikke i boksen på væggen." Men eftersom min server kører direkte på deres boks, bår dette vel ikke være tilfældet?

Boksen på vægen er af denne type: www.alliedtelesyn.com/p-2181.html
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. september 2010 - 19:44 #5
Har du ikke andre bokse på en den?
Avatar billede food-figther Nybegynder
23. september 2010 - 21:16 #6
Jo jeg har en trådløs links router, men webserveren er ikke koblet til gennem den. Så det har vel ikke noget at sige?
Avatar billede sanderg Nybegynder
26. september 2010 - 22:52 #7
Hey. Normalt plejer man at tilgå routerkonfiguration gennem routeren, på en IP der ligner noget med: 192.168.1.1 ... så kræver det bare at du har brugernavn og adgangskode. Det kan godt være, at din router har tildelt en anden IP.

Jeg har f.eks. en ZyXEL router... der kan jeg blog gå ind under "Port Forwarding", og så forwarde porte til min IP. Dvs. du skal vide hvad IP'en er på den server hvor Apache2 er installeret. Lad os sige den er 192.168.1.40. Så forwarder du port 80 (som er HTTP) til 192.168.1.40. Så alle requests der kommer til routerens "eksterne IP" (den kan du f.eks. finde på http://myip.dk/), med port 80, bliver dirigeret videre til 192.168.1.40... og her sker der magiske: Apache2 kommer til sin magt, og siger "tak for requesten! ... den behandler jeg lige!".
Avatar billede food-figther Nybegynder
28. september 2010 - 15:41 #8
Det lyder meget rimeligt det hele. Mit problem er jo bare at den 'boks' som Verdo har placeret på min væg, og som jeg har sat min server til, den kan og må jeg ikke få adgang til af Verdo. Vil det så sige at jeg er nød til at købe en ny roter med indbygget switch, så jeg kan forwarde port 80 gennem den, for at få det til at virke?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. september 2010 - 20:37 #9
Det lyder sådan, eller bruge serveren som router/gateway samtidig med apache servicen. Det kræver 2 netkort som minimum.