Avatar billede Mary8 Nybegynder
21. september 2010 - 15:48 Der er 15 kommentarer

Hjælp til min eksterne harddisk

Min acer computer døde her for nogle år siden, og en computerdygtig nabo fik hevet alt brugbart materiale over på en ekstern harddisk. Efterfølgende købte jeg en MacBook og satte den eksterne harddisk til, da jeg skulle bruge tingene på harddisken, men inden jeg kunne nå at gøre noget, havde min MacBook sikkerhedskopieret og pludselig var der kun at finde, det, som allerede var på min MacBook. Det vil sige: ingen spor af det, der oprindeligt lå på harddisken. Mit spørgsmål er så, er det muligt at finde det, der lå der først? Ligger det skjult et eller andet sted, hvor kun computerteknikere kan finde det? Jeg ville blive ovenud lykkelig, hvis nogen fandt svaret på mit problem.
Mvh. Marie
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2010 - 16:08 #1
Hej Marie og velkommen til.
Du må ikke begynde at flytte filer over på harddisken.

Har du mulighed for at sætte disken til en Windows maskine?
På denne maskine kunne du prøve Et af disse programmer. Ved ikke lige hvilke filer du mangler?
http://digifile.dk/download.php?katid=33
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2010 - 16:13 #2
Problemet her er vel at din mac pc har spurgt om du vil gøre disken klar, så den kan bruges med den?
Er det tilfældet er filsystemet blevet ændret, og det er derfor filerne ikke kan ses. Mener Mac.s filsystem hedder HFS eller noget i den stil, hvor Windows kører NTFS.
Avatar billede Trapson Nybegynder
21. september 2010 - 20:11 #3
Jeg er sådan set enig i ovenstående, men hvis du nu kører windows og dine filer ligger på en Mac formateret disk, kan du for ca, 120 kr. få adgang til dem direkte fra windows. http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Men det forudsætter altså, at din Macbook ikke har overskrevet dem.
Avatar billede Trapson Nybegynder
21. september 2010 - 20:15 #4
Ps. Du kan prøve den for du eventuelt køber.
Avatar billede Trapson Nybegynder
22. september 2010 - 21:30 #5
Kan vi få en respons fra Mary8 ?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2010 - 13:12 #6
Hos Paragon kan man få lov til at betale 20 dollars for at få en mac til at læse NTFS - en opgave som FUSE klarer helt gratis.

Det vil dog ikke hjælpe noget at "lære" sin mac at læse NTFS, hvis hele problemet består i, at harddisken er formatteret i HFS+.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2010 - 22:09 #7
#6 mortenvp
Du har ret i, at linket til Paragon er forkert. Det er snarer dette her:http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/
Men så er prisen doblet op, så hvis der er et gratis program den
vej, er det fint, selv om spørgeren åbenbart ikke gider svare.
Har du et link? Jeg kan godt finde FUSE, men ikke det program.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 16:30 #8
jornx > Jeg skulle nok have specificeret, at det er MacFUSE, der skal installeres. Det findes her  http://www.macupdate.com/info.php/id/23729/macfuse og mere skulle der ikke være behov for.

Håber du kan bruge det - det løser selvfølgelig ikke spørgerens problem, hvis samtlige data på en tidligere NTFS-formateret disk er overskrevet med en hel macbook, men som du selv skriver, så svarer hun ikke, såååå....
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 17:03 #9
Hej mortenvp!
Tak for linket. Jeg skal ikke selv bruge det, men vil gerne være orienteret. M.v.h.
Avatar billede Mary8 Nybegynder
16. oktober 2010 - 19:17 #10
I må undskylde, at jeg ikke har svaret på jeres meget brugbare svar. Alle data, der førhen lå på den eksterne harddisk er overskrevet, men mit spørgsmål er, om man kan finde dem frem, når de er blevet overskrevet? De har jo været på disken engang, så man kan vel på en eller anden smart måde finde dem frem igen?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 12:53 #11
Hvis data er overskrevet, d.v.s. hvis der er skrevet nye data ovenpå, kan de gamle data IKKE gendannes. Hvis de gamle data blot slettet eller harddisken blot er formateret, kan det MÅSKE lade sig gøre. Det kommer an på, hvordan filsystemet gemmer sine data og jeg er ikke 100% stiv i HFS+, men jeg mener, at det kan lade sig gøre...
Avatar billede Mary8 Nybegynder
05. november 2010 - 09:37 #12
Jamen, så er det jo løst, så kan jeg ikke finde de forhenværende data, da der er blevet skrevet nye data over.
Tak for hjælpen allesammen. For jeres entusiastiske og kreative svar :)
Avatar billede Mary8 Nybegynder
05. november 2010 - 09:38 #13
Jamen, så er det jo løst, så kan jeg ikke finde de forhenværende data, da der er blevet skrevet nye data over.
Tak for hjælpen allesammen. For jeres entusiastiske og kreative svar :)
Avatar billede Mary8 Nybegynder
05. november 2010 - 09:39 #14
Hvordan får jeg givet point?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 10:51 #15
Hej Mary. Du kan først uddele points, når du modtager et svar i stedet for en kommentar. Den meste almindelige måde at gøre det på, er at bede den, der har hjulpet dig, om at poste et svar og så give points til vedkommende.