20. september 2010 - 20:22Der er
9 kommentarer og 2 løsninger
Webservice til at gemme og hente dokumenter
Hejsa. Jeg er sidder i en FDF-bestyrelse, og vi har snakket om, at det kan være rart med et internetbaseret arkiv-system til referater m.m. Det er typisk word og Excel-dokumenter.
Nogen der kender en gratis service med brugerlogin, fx noget fra Google. Man skal kunne tilgå servicen fra enhver pc med adgang til internettet.
#3 Tak for forslaget. Men jeg tror næppe, at denne løsning er gratis.
#4 Dropbox er med i overvejelserne, men er i første omgang "droppet", da denne løsning kræver en applikation på klienterne. Vi vil gerne kunne håndtere dokumenter fra enhver pc.
Det kan også ende med, at jeg laver det i PHP. Men jeg foretrækker klart et system, som er færdigudviklet og hvor tidsforbruget med programmeringen er langt mindre.
Hvilke krav har du ellers til det? Nu spørger jeg en masse, da det er nogle overvejelser der er gode at have på plads inden du kigger på noget. Skal der være forskellige brugergrupper med forskellige rettigheder, f.eks. en gruppe til grupperådet, en gruppe til lederne, etc., hvor de i hver gruppe kan have nogle "private" dokumenter og så fælles filer samlet set? Eller skal hver person have sit logon, men som bare giver rettigheder til det hele, allesammen hver og en. Eller kan I bare have ét brugernavn og kodeord??
Har I en webserver med php som I kan installere noget gratis dokumentstyrings system på? Dette kan f.eks. være der hvor I har jeres hjemmeside. Nogle systemer kan nemlig let lægges ind som en undermappe ved jeres hjemmeside.
Skal der være versionstyring på, dvs. I kan holde styr på samtlige versioner af et dokument og se hvem der har lavet hvad?
Skal der være "indbygget" redigering af dokumenter, noter, etc. eller er det nok med en slags netværksdrev på nettet?
Personligt ville jeg ikke vælge Google Docs til dit formål. Ikke fordi Google Docs fejler noget, men fordi delingen af dokumenter ikke er praktisk til en ikke-defineret gruppe af personer, hvor folk falder bort og kommer til.
Ok - tak for jeres input. Jeg vælger nok at implementere en løsning i vores lokale administrationssystem, skrevet i PHP og som ligger på et webhotel. Jeg har alt brugerstyring på plads i forvejen, og det er nemmest for brugerne, at de kun skal have et link og login, når det er FDF-arbejde.
Dropbox ser også interessant ud, så jeg overvejer lige lidt mere.
mrgumble: Send lige et svar for dine godt input - så deler jeg pointene mellem jer.
Hmmm - hvad med fx yahoo groups? Det kan oprettes på 5 minutter, og man kan lægge docs ind.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.