Avatar billede hijklm Juniormester
19. september 2010 - 17:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vandvarmer og dødt relæ

Jeg har et varme-genanvendingsanlæg med vandvarmer og varmepumpe. Model Nilan VGU 250.

Den plejer at stå og brumme som et køleskab når den arbejder, men igår blev lyden pludselig højere end normalt. Efter kort tid gik relæet. Jeg kunne tænde relæet igen, men ikke når jeg samidig tændte for mit Nilan-anlæg.
Hver gang jeg tænder for anlægget, så ryger relæet.

Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt? (så jeg kan spare tid hos den vvs´er jeg skal have ud snarest muligt og evt. også sådan at jeg kan få varmt vand allerede idag....)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2010 - 17:29 #1
Er der utætheder i anlægget, hvor vand drypper ned i elekriske komponenter?
Avatar billede pemo Nybegynder
19. september 2010 - 18:12 #2
Det kan være kompressoren, blæseren eller elvarmelegemet. Eftersom lyden ændrede og blev højere sig tror jeg det er kompressoren der har sagt farvel og tak. Det kan desværre blive halvdyrt. Kan du ikke slå varmepumpedelen fra i styringen og udelukkende køre på elvarmelegemet?
Avatar billede hijklm Juniormester
19. september 2010 - 19:11 #3
Der er umiddelbart ikke noget der lækker så vidt jeg kan se. Jeg har ikke haft elvarme sat til og relæet slår også fra når jeg forsøger at tænde anlægget med elvarmen slukket.

Så det er vel kompressoren? Hvor dyrt er det at skifte kompressor ca.?

Da vi har fjernvarme giver det vidst ikke meget mening at skifte til elvarme.
Avatar billede pemo Nybegynder
19. september 2010 - 19:43 #4
Du skrev at du skulle bruge varmt vand fra Nilan'en så jeg troede du brugte den til varmt vand og ikke fjernvarmen?
Umiddelbart skal du nok regne med 5-8.000,- for en ny kompressor. Kender desværre ikke Nilan, men det plejer at ligge der omkring.
Avatar billede hijklm Juniormester
19. september 2010 - 19:51 #5
Jeg bruger anlægget til varmt vand. Da vi har fjernvarme har det aldrig været nødvendigt at bruge elvarmeren i anlægget. Det var godt nok en del dyrere end jeg havde håbet, når montering og timepris kommer oveni.
Avatar billede hijklm Juniormester
20. september 2010 - 08:58 #6
pemo: du lyder til at være inde i det med sådan et anlæg. Jeg er faktisk kommet i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Jeg har som sagt fjernvarme og det var den tidligere ejer der installerede Nilan VGU 250-anlægget med varmebeholder pga. astma hos børnene.
Vi fik ikke ret megen information med om anlægget da vi overtog huset og ved faktisk ikke om det f.eks. overhovedet er nødvendigt at have kørende.

Jeg ved godt det cirkulerer luften og at dét er rart, men hvad sker der nu hvor anlægget er slukket? Der var varmt vand i morges i bruseren, så det får vi åbenbart stadig.

Er det blot dyrere i varme at have anlægget slukket eller vil vi løbe tør for varmt vand inden længe?
Avatar billede hijklm Juniormester
03. november 2010 - 08:04 #7
Lige en afsluttende update: efter et par dage løb vi tør for varmt vand. Så vi var nødt til at finde på en løsning via vores vvs´er.
Løsningen blev at pille Nilan-anlægget ned og få sat en almindelig varmtvandsbeholder op istedet. Pris 14.700 kr....

Send svar for point, for I hjalp jo trods alt undervejs med gode svar.
Avatar billede hijklm Juniormester
17. januar 2011 - 11:48 #8
Hmm, så må jeg jo selv lukke tråde.