Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 16:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

BSOD når jeg har eksterne devices tilsluttet....

Jeg har et tilbagevendende problem, som består i, at min computer lejlighedsvis går død. Jeg har opdaget, at det sker, når jeg har eksterne enheder tilsluttet, og overfører data til eller fra disse. Det kan være en Ipod, min eksterne harddisk eller en usb pin.

Både min mus og mit keyboard er usb-tilsluttet til pc'en, og jeg har altså ikke problemer, når det bare er dem, der er 'på'.

Er der nogen herinde, der har en ide om, hvad der kan være galt?
Fejlmeddelelserne har ofte et eller andet med SCSI(?) at gøre.

her er et eksempel på en nyere fejlmeddelelse:
Fejlkode 00000077, parameter 1 c0000185, parameter 2 c0000185, parameter 3 00000000, parameter 4 0156a000.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2010 - 16:37 #1
de koder der fremkommer ved fejl har de sikkert grinet en del af overthere - dem kan man som regel ikke bruge til noget
af og til er de dog brugelige

har du opdateret dine drivere til dit bundkort

bios styrer din hardware så den bør du nok også se på om der er en opdatering - men husk opdatering af bios er altid på eget ansvar men da de fleste bios i dag er på flash er det som regel ikke noget problem

det ligner manglende strøm til usb portene

hvor kraftig er din psu(strømforsyning)

et bud

m.v.h
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 16:51 #2
Det er et godt bud..

Det er et gammelt bundkort (Asus A8V), men jeg har nye ram og en ny (1TB SATA) harddisk sat til.

Driveren, jeg har installeret, er den, jeg kunne finde på asus' hjemmeside.

Hvordan tjekker jeg min psu?
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 17:19 #3
Er der noget af det her, der giver mening?
Under systemoplysninger kan jeg se følgende: IRQ 21 har en masse USB halløj? Er det, som det skal være?

IRQ 0    Systemtimer    OK
IRQ 4    Kommunikationsport (COM1)    OK
IRQ 6    Standarddiskettecontroller    OK
IRQ 8    System CMOS/realtidsur    OK
IRQ 9    Microsoft ACPI-kompatibelt system    OK
IRQ 13    Numerisk dataprocessor    OK
IRQ 14    Primær IDE-kanal    OK
IRQ 15    Sekundær IDE-kanal    OK
IRQ 16    Matrox Millennium G400 DualHead    OK
IRQ 17    Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller    OK
IRQ 20    VIA Serial ATA RAID Controller    OK
IRQ 21    VIA USB-udvidet værtscontroller    OK
IRQ 21    VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller    OK
IRQ 22    Realtek AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller    OK
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 17:36 #4
Okay, nu har jeg forsøgt at sætte Ipod'en til i et at mine onboard usb-slots.
Indtil nu lader det til at have hjulpet (det er også dem, mit keyboard og min mus sidder i), den er i hvert fald ikke gået kold endnu.

Det giver selvfølgelig også god mening, og er noget, jeg burde have prøvet tidligere..

Nu kommer så det næste spørgsmål. Hvad kan der være med de 'ekstra' usb slots, som er monteret på bundkortet med kabler, og som jeg har adgang til foran på kabinettet? Kan de være forkert sat op??
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2010 - 19:52 #5
hvor kraftig din psu er står på den

du skal passe på med at sætte stik forkert til fronten - de kan brænde dit motherboad af så vær sikker på hvor de sidder
se i den bog der fulgte med dit asus kort
man kan manuelt sætte mere volt på usb portene på asus kort ved at flytte en jumber omkring hvor usb sidder - men pas på at det er de rigtige - kig i bogen

har du ikke bogen mere henter du manualen samme sted som bios
her er kortet

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Yw0JOuUibSPSWxMo

du vælger blot download og styresystem

fik du kigget på hvad bios du har inde
den nyeste hedder det her A8V BIOS 0229

sad og lumrede lidt over usb - gammelt motherboad - det må jo så være usb 1.1 tror jeg det hed selv om de ting man i dag bruger hedder 2.0 og er bagud kompatibel - derfor skal bios være optimal for ikke at fejle - men jeg tror ikke det er detjeg har glemt at spørge om hvilket styresytem det derjer sig om

under xp ligger under IDE
ligger denne her Version 2.57

VIA USB 2.0 Host Controller Drivers V2.57 for Windows 98SE/ME/2000/XP

den er jo til xp usb enhed

m.v.h
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 21:27 #6
Min PSU er den her:
http://www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=107&Itemid

Nu har jeg kigget i manualen og konstateret, at jeg unde ringen omstændigheder må have et 1394 kabel sluttet til usb-slottet på boardet. Et af dem var så netop sådan et... hmm... Nå, men boardet kører stadig, så helt fucked kan det vel ikke være.

Jeg prøver at opdatere min bios, tror jeg. Den version jeg har hedder v02.54. Mit styresystem er XP (SP3).
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. september 2010 - 22:57 #7
Øv... nu har jeg opdateret bios'en, hvilket resulterede i, at den blev sat tilbage til default-indstillinger.
Nu crasher computeren konstant!
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
20. september 2010 - 00:14 #8
Jeg kan ikke komme ind på Techarp's bios guide... (http://www.techarp.com)
DEt ser ud som om, siden er nede.

Er der nogen, der har links til andre guides, der gennemgår de forskellige valg, man kan træffe i bios opsætningen? Det meste af det er sort snak for mig, og jeg vil egentlig gerne forstå det, så jeg kan løse evt. problemer, der måtte stamme herfra.

J
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2010 - 08:13 #9
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
20. september 2010 - 11:03 #10
Den virker også hos mig nu..

Kan du evt. oplyse mig. Arbejdende mig igennem BIOS, støder jeg på Search for MDA resources.
Hvordan ved jeg, om jeg har monochrome display adaptor?
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
20. september 2010 - 18:25 #12
Kan du ikke oprette et svar? Så kan jeg give point..
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2010 - 07:27 #13
ok