Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 12:49 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Udfald i wifi

Jeg har problemer med min Zyxel P-2602HW-D1A router fra Fullrate.
Når jeg er koblet på wifi fra min bærbare mister jeg forbindelsen mange gange i timen.

Men hvordan finder jeg ud af om det er min router, den er gal med, eller min bærbare med win 7 64?
Jeg har også en internetradio koblet på, som også oplever udfald. Men jeg er ikke sikker på, at radioen selv er særlig stabil mht wifi.

Hvis det er routeren den er gal med, hvad så? Den viser udmærket signal i det meste af lejligheden.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 13:12 #1
Hvis du kan låne en router fra en ven der ikke har problemer, og alt kører fint der, så er det jo din Zyxel der er noget gøj..

Men altså... Zyxel er generelt noget gøj..
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2010 - 14:08 #2
http://nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html
et godt stykke nede på siden henter du programmet - det skal bare køres (ingen installation).
Så kan du se dit og andre netværk i omegnen - dit kanal-nummer skal ligge mellem 1 og 11, og helst et par numre væk fra andre med høj signalstyrke.
Avatar billede solebob Nybegynder
17. september 2010 - 15:27 #3
det kan også være at din sikkerhedsnøgle er for lang det prb havde jeg nemlig så forkort den til 8 tegn hvis du ikke har gjort dette
det hjalp på min zyxel jeg havde en på 64 tegn
Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 15:40 #4
@ sidwave:
Kan sikkert ikke umiddelbart låne en router, og er lidt betænkelig ved at rode ved opsætningen. Ikke noget problem, når det kun er min egen, men jeg har oplevet, at det kan blive noget ged, hvis en router har været resat eller på anden måde fået ændret på en allerede fungerende opsætning. Men selvfølgelig en oplagt måde at teste, om min router er noget hø. Jeg springer dog lige den løsning over i første omgang.
Har selv en ekstra zyxel router, men fik aldrig rigtig den til at spille. Måske fordi zyxel er noget gøj.

@claes
Det ser jeg lige på.

@solebob
Er der forskel på sikkerhedsnøgle og kode?
Koden jeg bruger til min SSID er på 11 tegn.

Tak for kommentarer
Avatar billede solebob Nybegynder
17. september 2010 - 16:59 #5
kommer jo an på hvad du mener med kode og ssid en dit navn på din router den kan være zyxel eller kludermor det er så du kan se detr når du søger netværk  men for at være på den sikre side er den jeg skriver om din sikkerhedsnøgle eller wep/wap2 key som låser dit trådløse netværk til din din enhed
altså en sikkerhedsnøgle du skriver at den er på 11 tegn men prøv og sæt den ned til 8 tegn istedet for og se hvad det giver du kan jo også prøve at lade det stå åbent i en lille periode og se om du stadig bliver kylet af dit net
Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 19:04 #6
@solebob
Ok så er vi enige. Jeg prøver at lade det stå åbent. Så kan jeg i hvert fald udelukke det bagefter.

@claes57
Der ligger rigtig mange på samme kanal som mig i området. Jeg vælger en ny kanal.

Kan se at jeg er røget af forbindelsen mens wirelessnetview-programmet kører og jeg skriver dette. Men den counter der er i programmet tæller lystigt videre på lige fod med de andre wifisignaler i området.
Det tyder vel så på, at min router sender signal hele tiden, men at det er min bærbare, der hopper af.

Nu tager det jo altså lige lidt tid før jeg kan se en forskel fra mine ændringer.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. september 2010 - 20:38 #7
Jeg har prøvekørt et par dage nu. Der er stadig enkelte udfald, men dog ikke nær så ofte. Der var desværre ikke nogle helt ledige kanaler, hvis jeg skulle holde mig et par numre væk fra de mest benyttede.
Nu prøver jeg lige at sætte antallet af tegn ned i sikkerhedsnøglen samtidigt.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. oktober 2010 - 16:23 #8
Har ikke kunnet se forskel i antallet af udfald i forhold til antal tegn i sikkerhedsnøglen.
Jeg kan se at flere har problemer med stabilitet på fullrates wifi router. Så det er nok her problemet er.
Min wifi netradio mister også hele tiden forbindelsen. Jeg har dog ikke været så systematisk, at undersøge om det er samtidigt udfald på både bærbar og radio.

Smid et svar claes57. Det har trods alt hjulpet en del at skifte kanal.
Avatar billede python Nybegynder
08. oktober 2010 - 11:12 #9
det kan hjælpe at få den udskiftet, hvis du ringer til fullrate sender de dig sikkert en ny hvis du klager. Der er stor forskel i kvalitet af det trådløse fra zyxel boks til boks..
Avatar billede Kluddermor Juniormester
11. oktober 2010 - 11:19 #10
Tak for kommentar Python. Det vil jeg overveje.

"Eksperten.dk" sender ikke en mail hver gang, der kommer kommentarer på de indlæg man er med i. Har sat kryds i "overvåg denne tråd."
Avatar billede imparatortr Nybegynder
20. oktober 2010 - 21:53 #11
Har du fået hentet den nye firmware.

V3.40(AOM.5)b1 | 07/22/2010 Den nyeste lige pt men der er en ny på vej. har nemlig samme problem. men min er nok mere irriterende. hvergang jeg logger på world of warcraft så fryser routeren så skal jeg slukke og tænde igen. men jeg har givet op og rykker til tdc. ja 100 kr dyrere men i det mindste stabil internet.
Avatar billede Axlon Nybegynder
25. oktober 2010 - 08:54 #12
Jeg har samme problem, med samme router, blot hos Telenor (Cybercity).
Efter kort tid i WOW, så dør WLAN forbindelsen til nettet helt.
Alle de andre enheder jeg har i hjemmet, der også benytter WLAN, de mister også forbindelsen til nettet (både internet og intranet).
LAN forbindelsen virker stadigvæk, og jeg kan se at routeren stadigvæk sender WLAN signal ud med masser af signal styrke.

For at få forbindelse til nettet igen via WLAN, bliver jeg nød til at genstarte routeren.

Prøvede for sjov skyld, at "låne" en ukrypteret WLAN forbindelse til en Linksys router, men samme resultat.

Problemet er først opstået efter den seneste store WOW opdatering.
Avatar billede imparatortr Nybegynder
25. oktober 2010 - 10:31 #13
har du tjekket din firewall om alle port er korrekte. du kan finde det inde på wow´s hjemmeside, hvilke port du skal give tilladelse til
Avatar billede Axlon Nybegynder
25. oktober 2010 - 11:05 #14
Alt det er i orden.

Og hvis det ikke var sat korrekt op, så skulle WLAN forbindelsen i hele huset jo ikke dø.

Kan se på nettet at der er utallige der har samme problem.
Inde på WOW forum'et, får man desværre bare et standard svar med at slette ens wow cache, og genstarte det hele.
Ingen brugbare løsninger.
Avatar billede Axlon Nybegynder
26. oktober 2010 - 09:25 #15
Jeg er lige faldet over dette indlæg hos WOW.
Jeg har endnu ikke fået det afprøvet, men vil selvfølgelig afprøve det, når jeg kommer hjem:

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=26850249380&sid=1&pageNo=1
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. december 2010 - 09:46 #16
Jeg får stadig ikke mail fra eksperten når der kommer nye kommentarer på denne tråd. Mystisk. Nå men jeg kan se, at det er om WOW. Det spiller jeg ikke, men håber I løser det problem.
Der er stadig ikke lagt nogle svar, fra folk, der ønsker at få point bidrag.
Så lukker jeg.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. december 2010 - 09:51 #17
Jo der var svar fra solebob. Den løsning hjalp dog ikke i mit tilfælde.
Måske det hjælper for andre, så derfor bliver der tildelt point alligevel.

EVENTUEL LØSNING:

Claes's forslag om at skifte kanal, var det der hjalp mest, dog løste det ikke problemet helt.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. februar 2011 - 10:59 #18
OPDATERING

DET HER LØSTE PROBLEMET:

En simpel opdatering af driverne til netkortet i min bærbare løste sagen. Selv om win 7 påstod at jeg allerede havde den nyeste og bedste driver, så fandt jeg alligevel en nyere driver på nettet.
Den lader til at virke.

Firmwareopdatering af min router gjorde i første omgang problemet værre, men efter min driver til netkort også blev opdateret, så forsvandt problemet.