Avatar billede torben_rasch Nybegynder
17. september 2010 - 10:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål vedr. Cachelager

Jeg har en stationær HP AMD Dualcore 3 GHz 6000+ med 32mb Vista, 4GB Ram og 500GB HD. Grafikkortet er et GF 8500 GT. Maskinen har et Grundscore på 5,2 -  er knap 3 år gammel og har indtil for ganske nyligt virket upåklageligt.

Den bliver mest brugt til at spille COD via Steam og underscore på hukommelse og spilgrafik er mere end rigelig til dette spil.

Men her på det sidste er den begyndt, at leve sit eget liv. Den lukker pludseligt ned og så kommer der advarselstoner fra selve maskinen - hvilket vel tyder på et hardwareproblem...

Jeg synes ikke, at maskinen bliver specielt varm, men har selvfølgelig adskilt kabinettet og støvsuget derinde.

Jeg kan ikke finde problemer under enhedshåndtering og da maskinen forleden køre en slags fejlfinding på sig selv, kom den tilbage med "No problems found"

Puha - sikke en masse forhåndsoplysninger, håber ikke at I er døde ;-)

Spørgsmål:

Når jeg kigger i Joblisten kan jeg se, at jeg har forbavsende lidt ledig hukkommelse, tilsyneladende fordi, Cachelageret bruger 2/3 af de 3,3 GB Ram som Vista kan se. Kan dette være årsagen?

Kan jeg uden problemer formindske Cachelageret - og i givet fald hvordan?

Og så amatørspørgsmålet ud over alle grænser: Hvad i !"#¤% er et Cachelager?

På forhånd tak
Torben
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 12:19 #1
har du udelukket at det ikke skyldes en ramfejl

det er det næppe fordi de opstår på nye pc hvor der er fejl i ram

lav en ultimate boot cd og boot op på den og test dine klodser

http://www.ultimatebootcd.com/

du kunne også hente burn in test og teste den med
det kan jo være den sladrer og hvad det er

http://www.passmark.com/products/bit.htm

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

m.v.h
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
17. september 2010 - 13:18 #2
Hejsa :-)

Hmmm.. nu er jeg ikke teknikørn ;-) Så jeg gik ud fra, at jeg kunne regne med puterens selvtest - som gav "clean bill of health" ??

Efter at jeg lagde mit spørgsmål ind, lavede jeg lidt andre ting uden problemer - og troede naivt, at jeg kunne starte Steam/COD. Men efter et minuts spil, gik puteren ned - og nu vil den ikke starte igen. dvs. den starter, men såsnart jeg kommer ind i Windows, lukker den ned - og den evindelige advarselstone fra puteren går i gang.

Nu vil jeg lade den stå til i morgen (det lyder underligt men det har hjulpet før) og se, om jeg kan få lov at arbejde med puteren ligesom i morges.

Men det lyder på dig som om, jeg har ret i min teori om Ramproblemer. Nogen kommentarer mht. Cachelageret?

Venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 14:58 #3
du kan ikke bare sætte dig tilbage og vente på den bliver kold igen - hvis det er sådan er der et varme problem i den

hent lige SIW

under sensors ligger dine temp - kopier dem herind de kan fortælle en hel del når man ved hvad man skal se efter

http://www.snapfiles.com/get/siw.html

lav en bootbar cd med ultimate boot cd og boot op på den og test dine ram

problemet forsvinder jo ikke af sig selv
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
17. september 2010 - 18:01 #4
Hej igen :-)

Jeg tror nu heller ikke, at det er et varmeproblem men fakta er, at maskinen kan startes, når den er "faldet til ro"

Lige nu kører den en (systemets egen Ramcheck) windows hukkommelsesdiagnosticering; men det har ikke bevæget sig længe, så mon ikke der er fejl i Ram.

Når den engang er klar igen, henter jeg SIW (hvis jeg kan få lov af puteren) og vender tilbage med Temp.

:-)

Torben
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
17. september 2010 - 19:41 #5
Hej igen igen.

Ganske som ventet, har den ikke kræfter til hverken selvdiagnosticering, boot eller andet.

Jeg har dog fået lavet en SIW, men kan ikke kopiere det herind.

Hvis du gider sende mig kontaktoplysninger (torben.rasch@gmail.com), kan jeg returnere screenshot af Temp.

på forhånd tak
Torben
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 20:53 #6
advarselstoner

advarselstoner fra selve maskinen

hvordan lyder de

http://www.computerhope.com/beep.htm

http://www.helpwithpcs.com/upgrading/post-beep-codes.htm
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
17. september 2010 - 21:48 #7
Det lyder som 3 lige lange Beeps, som så bliver gentaget i interval. Men man kan jo også tyde dem som en lang frekvens. Jeg prøver at tælle det totale antal næste gang.

SIW kom heller ikke med fejlmeldinger på memory; men jeg kan jo se i Windoes Jobliste, at maskinen kan se 3,3 GB. Cachelageret bruger i snit 2,6 GB men der er kun 0 - 300 MB ledig. Kan det være rigtigt, at jeg ikke kan frigøre hukommelse fra Cachelageret? Og hvis jeg kan - hvordan så (jeg har selvf. slettet midlertidige filer i Expolerer)??

Venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2010 - 07:56 #8
siw skal bruges til at vise temp

det du måske kunne prøve var ar øge sidefilen på et drev eller flytte den hvis du f.eks har c+d+e altså din harddisk er opdelt
man indstiller den til så vidt jeg husker 4 x de ram man har i

computer-egenskaber-avancerede indstillinger-ydeevne-indstillinger-avanceret-skift
her kan du indstille den og sætte den til at køre på andet drev

her er i xp

http://support.microsoft.com/kb/308417/da

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Change-the-size-of-virtual-memory

dette rensprogram har en ram optimizer i du kunne prøve - den er gratis at bruge

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html

den ligger her

http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html?part=dl-6271865&subj=dl&tag=button

man trykker på tilbehør i programmet og til højre på smart ram men om det hjælper ved jeg ikke

hvis alt det her mislykkes tror jeg du skal geninstallere dit windows da det muligvis er sådan en fejl af de dumme man kan rode med i dagevis som man bliver en del klogere af men ikke altid kan løse

det kan være jeg har overste det men hvilket styresystem er det
Avatar billede Zephox Nybegynder
18. september 2010 - 08:33 #9
Har du prøvet inde i joblisten, at slette alle de unødvendige programmer som normalt ligger og bare tager CPU o.lign? kan være det hjælper på det.
Avatar billede Zephox Nybegynder
18. september 2010 - 08:33 #10
Mente lukke de programmer som normalt bare ligger og taget CPU.
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
18. september 2010 - 13:11 #11
Hejsa :-)

Jeg har prøvet de forskellige tiltag, udover at jeg har haft RAM klodserne ude - og sat dem ind på andre pladser. sidstnævnte gjorde, at jeg kunne starte computeren op.

Jeg har gjort sidefilen større (har kun et drev), men den bruger kun halvdelen.

Adv. system Cleaner er kørt fuldstændig. Positiv reaktion da jeg kørte "smart ram", den frigjorde hukommelse fra Cachelageret til Ledig. Men da den var færdig, ændrede forholdet sig til det samme som før.

alt i alt tyder det vel på, at jeg har et problem med mine RAM. Måske de skal skiftes - og så må jeg geninstallere windows.

jeg kører forresten Vista 32 bit.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2010 - 13:29 #12
ja det er også min tanke at geinstallere vista

du skal altså alligevel få lavet ultimate boot cd og testet dine ram med 1 klods i ad gangen - det er jo lettere hvis det kun er den ene der fejler
de røde tal der hurtigt fremkommer ved fejl betyder at ram klodsen skal skiftes - så behøver du ikke teste den mere

det er en generel fejl man løber ind i ved nykøb af maskine - jeg tester ALTID mine ram hvis jeg køber en færdig - det er ikke altid jeg gider samle den selv.

http://www.google.dk/images?hl=da&q=ram%20sokler&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1482&bih=793

som regel sidder klodserne i føste og i 3 sokkel
eller i                      anden      4 sokkel

men det er ikke på alle bundkort man behøver gøre det og så kommer det an på om det er dualcore ram eller hvad det nu er men da du har prøvet med andre sokler er det ikke det der driller
men få dem testet - så ved du da det og det er udelukket
man har før hørt og dårlige bundkort men start 1 sted

m.v.h
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
18. september 2010 - 15:37 #13
Jeg kan se, at jeg har lidt at bokse med - og lære ;-)

Tak for hjælpen.

Hvis du laver et svar, kan jeg give dig dine velfortjente point.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2010 - 16:30 #14
den er jo ikke løst

det kan jo også bare være din bios det skal opdateres
bios i pc styrer alt hardware i den og hvis der er vrøvl med kommandoerne i den kan den f.eks måske ikke finde dine ram ordentligt eller lige den type ram du har inde - det er ikke sikkert det er sådan det hænger sammen
men hvis det ikke er dine ram så optimer din bios og den finder du på producenten af dit bundkort.

m.v.h