Avatar billede aldehyd Nybegynder
17. september 2010 - 09:25 Der er 8 kommentarer

DVD-brænder

Min DVD-brænder (Pioneer A106 Duel-DVD-brænder -R/-RW/+R/+RW) vil ikke kende til DVD skiver af typen +R og +RW. Den har før kunnet både brænde og læse denne type skiver, men det er desværre slut nu. Den fortæller at skiven er tom! Har prøvet at installere driveren igen, men med samme resultat. Jeg håber derfor at kunne få lidt hjælp herinde og på forhånd tak:-)
Avatar billede tramm Nybegynder
17. september 2010 - 09:27 #1
De discs du har brændt, har du lukket dem efter brænding eller ladet dem stå åbne?
Har du formatteret for nylig?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 09:53 #2
sådan en laser holder jo ikke evigt men du kunne prøve at rense den med en cd renser til radio anlæg/audio

http://www.howtodothings.com/computers/a3631-how-to-clean-a-cd-rom-drive.html

http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-lens-220p.html

det er bare ment som et eksempel for at du kan prøve det

hvis det er drevet der er gået i stykker skal du bare købe et ide drev eller et sata drev afhængigt af hvad der sidder i den

sata stik ser sådan ud

http://www.google.dk/images?hl=da&source=imghp&biw=1482&bih=793&q=sata&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=

ide ser sådan ud

http://www.google.dk/images?hl=da&q=ide&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1482&bih=793

jeg ville ikke skrive det samme som ovenstående som er ret stor mulighed
Avatar billede aldehyd Nybegynder
17. september 2010 - 10:28 #3
ØØØ ved ikke om jeg har lukket dem og hvad det betyder:-) Jeg har brugt Nero men har ikke adgang til programmet mere, kan det være grunden. Jeg har netop formateret min computer hvor alt blev slettet på harddisken, men de rigtige driver skulle være installeret igen.
Det med at rense eller den er slidt tror jeg måske ikke så meget på da der ikke er nogen problemer med andre typer DVD/CD(brændt på computeren)
Avatar billede tramm Nybegynder
17. september 2010 - 10:33 #4
Jeg er faktisk lidt i tvivl om det kan være årsagen... Hvis du ikke lukker en disk, kan du stadig overføre data til dem, og jeg ved at dette kan give problemer hvis man bruger discs i andre pc'er - og måske det er det der er sket ever en formattering.

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg tror det er der problemet ligger. Har du mulighed for at installere en trial af nero igen og se om du kan læse indholdet derigennem?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 11:55 #5
det er heller ikke det jeg skriver
prøv det bare for at udelukke at det er skidt og møg

et brænderdrev bruger den og den type skiver og vil typisk ikke køre andre end dem den forsalår - da din pludselig beynder ikke at kunne bruge tidligere brugte skiver kan man godt tænke at det er i udu
det behøver det ikke være

når man brænder en skive skal mange brænder programmer lukke sesionen for ellers kan de ikke bruges i andre medier og så videre

det er mange år siden jeg holdt op med at bruge nero - det var omstændigt og ikke så mange gange har folk skrevet herind om fejl med nero - nedlukket pc var en af de værre
du behøver ikke så stort et brænderprogram der oveni købet er uoverskueligt

det her er et godt alternativ og kan det hele men er selvfølgelig et købe program

http://www.ashampoo.com/en/eur/pin/2610/Burning_Software/Ashampoo-Burning-Studio-10

der ligger flere freware brænder programmer på nettet men om de er duelige ved jeg ikke

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 11:58 #6
du kan prøve at hente en trial version og så på deres side få en nøgle der virker i 30 dage - så har du jo 30 dage til at beslutte dig til om du vil købe det

http://www.ashampoo.com/en/eur/pin/2610/Burning_Software/Ashampoo-Burning-Studio-10

nøglen hentes her

http://www.ashampoo.com/en/eur/tri/5751

m.v.h
Avatar billede tramm Nybegynder
17. september 2010 - 12:25 #7
ashampoo kan sagtens anbefales til fremtidig brug, der findes dog en gratis version:

http://download.cnet.com/Ashampoo-Burning-Studio-Free/3000-2646_4-10776287.html
Avatar billede themightylarsen Nybegynder
17. september 2010 - 14:17 #8
du har ikke opdateret firmwaren til dit drev???? hvis du har kan det evt. være et problem... hvis du IKKE har kan det evt. afhjælpe problemet...
firmware updates findes som regel på producentens hjemmeside. (www.pioneer.com)

ellers tag den på en google search...

men som andre skriver, er der en mulighed for at drevet er i udu, og her kan det (sku) bedst anbefales bare at købe et nyt da de kan fåes fra et par flade hundrelapper.... men se på firmware updates først :D