Avatar billede SuperHanne Nybegynder
17. september 2010 - 01:54 Der er 8 kommentarer

Ændring an fuktionstasternes funktion!

Hej alle :-)

Jeg har for nyligt købt en Lenovo Thinkpad 13" med Win 7, som jeg er super glad for. Men F-tasterne er tildelt forskellige funktioner, såsom tænd/sluk af mikrofon, skue og/ned for lyden osv, og jeg skal så trykke Fn for at bruge dem som F-taster. Det er rå-irriterende! Jeg kan jo ikke engang længere bruge alt+F4 og andre vigtige genveje! Der findes ingen menu for keyboard settings i kontrolpanelet. Hvad kan jeg gøre!? Jeg vil ikke tildele tasterne nye funktioner, jeg vil bare gerne have f-tasterne frem i førsteprioritet i stedet for anden!

På forhånd tuuusind tak. Mvh Hanne :-)
Avatar billede Zephox Nybegynder
17. september 2010 - 06:38 #1
Du vil altså have, at førsteprioritet på dit tastatur, er at du kan trykke fx. Alt+f4 for at lukke en/et side/program ned, eller vil du have at din pc skal have Fn-tasterne som førsteprioritet? Dit udlæg giver 2 forskellige meninger. Men alt i alt, så har de fleste bærbare PC'er en alt og en Fn tast, så du har begge muligheder at bruge dine f1-f2-f3 osv knapper.

For at bruge de forskellige ekstra funktioner tildelt på dine f-taster, så skal du bare holde Fn nede, mens du trykker på knappen. Ellers er det bare at bruge alt, for at bruge fx, alt + f4.

Håber det har hjulpet

- Zephox
Avatar billede SuperHanne Nybegynder
17. september 2010 - 11:32 #2
Hej Zephox

Ja, jeg ønsker mig at jeg ved at trykke alt+F4 kan lukke et program/vindue.

Når jeg vil opdatere f.eks. en website skal jeg med nuværende keyboardindstillinger holde Fn inde mens jeg trykker F5. Det funker, det er bare træls at det ikke er som "det plejer".
Man skulle så tro, at vil jeg lukke et vindue/program skal jeg blot holde Fn inde mens jeg trykker alt+F4. Men dette virker ikke! Til gengæld tænder jeg så for mikrofonen... Så udover at det er irriterende at skulle bruge begge hænder kan jeg altså slet ikke bruge "flettastskommandoer" såsom alt+F4.

Altså vil jeg bare have at de to funktioner F-tasterne har skal bytte prioritet, således at jeg skal bruge Fn når jeg vil tænde for webcam osv, da jeg har brug for dette langt sjældnere.

Gav det mening?
Avatar billede Zephox Nybegynder
18. september 2010 - 08:19 #3
har du prøvet, bare at trykke alt+f4,uden at bruge Fn? og f5 uden at trykke på nogle andre taster? og så kan det jo være, at der er lavet en fejl på keyboardet, der gør at du skal trykke Fn ned, for at deaktivere dens funktion.

En anden ting du kan prøve, er at opdatere dit keyboard, under enheds håndtering.
Men normalt er det jo, at på en bærbar, så skal du holde Fn nede, for at få lov til at bruge de forskellige "ekstra" funktioner, som du sagde med at tænde mikrofonen o.lign.
Men har ikke specielt meget forstand, på hvordan Lenovo har opbygget deres bærbare, da jeg ikke bruger, eller nogensinde har brugt en Lenovo. Men prøv at opdatere din driver til dit keyboard. Nok den bedste idé jeg kan komme på, lige på stående fod.

- Zephox
Avatar billede SuperHanne Nybegynder
01. november 2010 - 21:10 #4
Hi guys.
Jeg fandt ud af det. Jeg gik ind i BIOS og ændrede keyboard fra default til lecacy. Dette gjorde at F-tasterne nu virker så jeg kan bruge genvejstaster. Ahh! Jeg opdagede at mange andre Thinkpad-brugere har bøvlet med det samme, så Lenovo skulle måske overveje at gøre det nemmere at ændre denne indstilling! Det har jeg i hvert fald mailet til dem og foreslået.
God november!
Avatar billede Jaycamp Praktikant
12. februar 2019 - 14:04 #5
Hej
I windows 10 hedder disse hurtige handlinger.
Du redigerer disse ved at gå ind under indstillinger, og går ind under beskeder og handlinger. Her kan du så gå ind under tilføj eller fjern hurtige handlinger og derefter vælge enkeltvis hurtigtaster der skal deaktiveres eller vælg slå fra på alle indstillinger.
Dette gør at du nu kan bruge F-tasterne som f-taster igen uden genveje.
Avatar billede Julie Jensen Praktikant
21. februar 2020 - 21:01 #6
hej
jeg har en Lenovo pc med windows 7  hvor man ikke kan skrue ned for lyset, og der er heller ikke til at fine noget en i indstillinger, og fn- tastne kan heller ikke få lyset til at sænke sig. og med det mener jeg F11 hvor man kan skrue lyset ned.
Avatar billede Frederik Hermansen Praktikant
06. november 2020 - 12:46 #7
Hej Julie
Jeg fandt ind på denne tråd - fordi jeg mangler en forklaring på symbolerne på de øverste knapper og da jeg 'plejer' at have et mere normalt pc-tastatur med nummerator til højre  o g knappen nederst til venstre 'plejer' at være [Ctrl] - SÅ rammer jeg tit knappen[ Fn ], som jeg er bekendt med.

Efter at have læst det øverste af tråden - så er jeg nu blevet klogere på disse kompakte tastaturer.... Jeg har så også en [Esc  FnLock]-knap med lysdiode i ift FnLock-delen.

Nåmmen efter denne lange indledning om mig - så tilbage til dig Julie:
LYSmængden på skærmen.
På den T470s Lenovo ThinkPad, der er det [ Fn ] og så [F5 (sol -)] og7eller [F6 (sol +)]

Hilsen Frederik
Avatar billede Frederik Hermansen Praktikant
06. november 2020 - 12:49 #8
Ups, der kom lige et par forstyrrende tastefejl:
1) Jeg var IKKE tidligere bekendt med [ Fn ]-knappen.
2) På den T470s Lenovo ThinkPad JEG SIDDER VED, der er det ...