Avatar billede kenned171 Nybegynder
15. september 2010 - 22:00 Der er 15 kommentarer

Vedr Knallertkørekort

Hey Eksperten.

Jeg hedder Kenneth og kommer fra Helsinge.

Jeg er 15 år og begynder på mit knallertkørekort på Tirsdag altså den 21 september.

Jeg får allerede mit kørekort om 1 måned (er på turbohold) så skal altså kun være der 6 gange. En af mine venner fik også kortet før han blev 16. Så mit spørgsmål er må man køre på sin knallert når man har kortet og fylder 16 i december?

Mvh Kenneth
Avatar billede vejmand Juniormester
15. september 2010 - 22:06 #1
Du må køre fra den dag du fylder 16
http://www.scootersiden.dk/knallertkorekort.html
Avatar billede gnuff Praktikant
15. september 2010 - 22:07 #2
Hvor gammel skal man ifølge loven være for at køre på knallert?

Det spørgsmål har seere af TV 2/NYHE­DERNEs udsendelse kl. 16 i dag stil­let, efter at nyhedsvært Jes Dorph-Petersen bekendtgjorde, at aldersgræn­sen er 15 år.

Den korrekte aldersgrænse for at køre almindelig knallert er 16 år. Man må dog godt begynde at tage knallertkøre­kort, når man er 15 år.

Knallert 45 kræver kørekort til bil eller motorcykel - og det skal man som bekendt være fyldt 18 år for at kunne få.
Avatar billede Beach Mester
15. september 2010 - 22:09 #3
Du må først køre på knallert, når du er fyldt 16 år, men du må begynde at gå til undervisning for at få dit kørekort allerede når du er fyldt 15 år.
Så selv om du har fået din undervisning så er det først når du i  december fylder 16, at du må køre.

//B
Avatar billede gnuff Praktikant
15. september 2010 - 22:12 #4
Dog skal jeg tilføje at der er snak om at aldergrænsen skal sættes ned til 16, og dem på 16 skal have lov at køre på knallert 45, men intet er endnu vedtaget, så gammel lov er stadig gældende.
Avatar billede kenned171 Nybegynder
15. september 2010 - 22:14 #5
Jamen hvordan kan det så være jeg får mit kort inden jeg fylder 16?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. september 2010 - 22:17 #6
Sådan er det bare. Du må bare ikke køre på din knallert før du fylder 16
Avatar billede gnuff Praktikant
15. september 2010 - 22:21 #7
Du kan også sagten fo et midlertidigt kørekort til bil inden du må køre, men derfor skal man stadig være 18 år inden man må sætte sig ind i den og køre selv
Avatar billede kenned171 Nybegynder
15. september 2010 - 22:40 #8
Okay tak for hjælpen alle sammen
Avatar billede vejmand Juniormester
15. september 2010 - 22:53 #9
Velbekomme, husk at lukke spørgsmålet ved at acceptere svaret.  :-)
Avatar billede oscarfrederiksen Nybegynder
12. april 2011 - 20:56 #10
Hej, hvad ville der så ske hvis du blev stoppet som 15 årig, med knallert kørekort? Ville man få taget knallerten/scooteren. Eller vil man få en bøde, og hvis hvor stor?
Mvh Oscar Frederiksen
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2011 - 21:53 #11
800 kr. i bøde og forvolder du skade hæfter du personligt for erstatning.
Avatar billede oscarfrederiksen Nybegynder
13. april 2011 - 13:20 #12
okay tak. men de ville ikke tage scooteren?
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 13:43 #13
Hmmm, nej, ikke første gang.
Men du burde bekymre dig meget mere om sætningen: og forvolder du skade hæfter du personligt for erstatning.

Det kan, på et split-sekund, ruinere dig resten af dit liv!!!!

Du bekymrer dig om de tager en scooter til, hvad ved jeg, måske 8 - 10 tusinde, men er ligeglad med risikoen for at komme til at skylde millioner????? Det hænger ikke helt sammen......
Avatar billede oscarfrederiksen Nybegynder
14. april 2011 - 14:02 #14
Vejrmand det ved jeg udmærket godt!, men hvis du eks. tuner din scooter skal du os selv betale?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. april 2011 - 22:46 #15
"forvolder du skade hæfter du personligt for erstatning"
Dette kan nemt dreje sig om millioner, hvor imod at få en bøde for at tune knallerten kun er på nogle få 100 lapper!!!