Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. september 2010 - 15:06 Der er 6 kommentarer

Computer genstarter vilkårligt. Troubleshooting needed :P

Er ikke sikker på, at det er det rigtige forum, jeg lægger mit spørgsmål i. Ryk det endelig, hvis det ikke er.

Har en computer, der er 4-5 år gammel. Den er begyndt her for en måned siden at genstarte som den lyster. Det sker 90% af gangene i opstartsfasen, men det kan også godt ske de første 10 min den kører. Derefter har jeg dog ikke oplevet at den har genstartet endnu. Nogle gange når den genstarter, kan jeg slet ikke komme ind i computeren igen. Den når til der, hvor jeg kan vælge mellem fejlsikret tilstand, normal opstart eller sidste gode kofiguration. Ligegyldigt hvad jeg vælger starter den ikke. Det kan så hjælpe at lade den stå i nogle timer og prøve igen.

Jeg har selv prøvet lidt troubleshooting(ikke til meget nytte). Jeg har:
- Gendannet til et tidligere tidspunkt.
- Formatteret computere, både fra drev og cd.
- Søgt efter virus, først med Norton og dernæst med Avast(havde dem ikke installeret på samme tid).
- Støvsuget inden i kabinettet for støv.
- Kørt defragmentering og Crap Cleaner.

Intet af det har virket og tænker, at problemet måske ligger i noget hardware? HJÆLP TAK, det er stadig en god computer, som meget helst skal virke :)
14. september 2010 - 15:29 #1
PS: Du har da været her før -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/tulipunen - bemærk de 'åbne' spørgsmål...

---

Tror mere på Hardwarefejl; eks. RAM fejl. Ta' RAM ud; rens evt. konnektor; mintér igen, ...

Spec. på 'dyret' ?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2010 - 15:30 #2
det er måske en ram-fejl. Tag ram ud af maskinen, rens kontaktfladen, og montér dem igen.
Avatar billede Selas Nybegynder
14. september 2010 - 15:33 #3
Det kan være flere ting, men prøv at teste RAM med memtest86:
http://www.memtest.org/
Eller harddisk med et af de her alt efter hdd fabrikatet:
http://www.technobuzz.net/5-best-hard-drive-testing-tools/
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2010 - 15:48 #4
tror mere på det skyldes varme

hent siw standalone og under sensors kan du se dine temps

http://www.snapfiles.com/get/siw.html

test den lidt før du bruger siw
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
14. september 2010 - 22:31 #5
Nok mest enig med treatmenice. Varmeproblem kunne det godt tyde på.
Avatar billede Selas Nybegynder
14. september 2010 - 22:45 #6
Ja det var mit næste bud i og med at det forskelligt hvornår det sker, men jeg tænker bare at når det allerede sker under opstart er det vel begrænset hvor meget varme der kan have samlet sig derinde?

#0 hjælper det at tage siden af kabinettet? Dette kan godt aflede meget af varmen.
Du kan også prøve at fjerne støv inde i computeren.