Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 15:50 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside omkring sikring af PC'er - Begynderniveau

Hej folkens.

Jeg er ved at lave en hjemmeside der skal forklare nogle basale ting man burde gøre for at holde "skidt" ude af computeren, så den ikke smadres fuldstændig.

Indtil videre har jeg inkluderet noget omkring:
- Anti-virus programmer
- Anti-Spyware programmer
- Hvordan man laver back-up
- Hvordan man laver partitioner
- Brug af images/ghost programmer
- Redigering af opstartsprogrammer
- Defragmentering
- Og slutteligt en programoversigt over gode programmer at anskaffe sig (CCleaner, Malwarebites o.s.v.)

Mit spørgsmål er nu, om jeg har glemt noget meget væsentligt, som nybegyndere kunne have brug for?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 15:53 #1
måske noget med at sikre sit trådløse net hvis det er det man har?
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 15:57 #2
Rigtig god idé, det er vist den type spørgsmål man får flest af. :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 16:01 #3
det er i hvert fald en vigtig del:)
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 16:03 #4
er det her din hjemmeside comptv.dk ? for så har jeg nok forslag:)
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 16:05 #5
Ja, det er den foreløbige udgave, men den er ikke opdateret. Men kom endelig med nogle forslag. ;D
12. september 2010 - 16:12 #6
... der finde jo en del af den slags sider; men typisk et de så også plasteret til med reklamer - din http://comptv.dk/ er foreløbig forskånet for det...

(Skræk)eksempler:
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm
http://sikkerhed.tdc.dk/

Du kan evt. få inspiration derfra ?

Evt. lidt grafik 'pynt' vil hjælpe lidt på 'looket' ?

---

Detalje:
* Enkelte virusser kan ...
* Enkelte vira kan ...
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 16:17 #7
ja som karise_larry skriver så lidt grafik ville ikke skade:)

nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig med hjemmesiden, men ellers så kunne du eventuelt smide nogle tutorials ind til de forskellige programmer, så folk både kan hente programmerne, men også samtidig se hvordan de bruges:) bare et eksempel :)
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 16:18 #8
Det var nemlig det der var pointen. Det grafiske skal der helt sikkert også arbejdes på, men først skal indholdet lige være i orden. Ingen grund til at oversvømme internettet med flere totalt ligegyldige sider.

Og tak for siderne, der er da helt sikkert nogle enkelte ting, der kan hentes derfra.
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 16:20 #9
Bestemt heller ikke en dårlæig idé med tutorials (når det nu skal være til nybegyndere :D)
12. september 2010 - 16:29 #10
"Et billed siger mere en 1000vis af ord" *S*
Speciel det at få hentet/instaleret/kørt CCleaner, UDEN at få valgt en af de andre 'lokkemads' programmer på samme side(r). Det har jeg oplevet et par gange...
OG få FRAVALGT [YahooToolbar undervejs...)

osv osv osv ...

---

Evt. papir udskrifter af siden/siderne/guides skal se pænt ud, ikke noget med halve sider eller beskåret i siderne osv osv ...

---

PS: Hvad er iøvrigt foremålet med (endnu en) side af den slags ? Du gør det vel ikke for dine egne 'blå øjnes' skyld *S* ?
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 16:32 #11
når du skal/ hvis du skal lave de der tutorials så syntes jeg personligt at billeder er en kanon måde at lave turorials på og self også med noget tekst til billederne :)
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 16:40 #12
Formålet er at samle en række af de tiltag der kan hjælpe folk med de typiske "min computer er blevet langsom" problemer. Jeg kan ikke selv finde en side, der har samlet alle de muligheder, der er derude, men hvis du kender en tilbundsgående side må du meget gerne sende den. :)

Derudover er det også lidt for at prøve kræfter af med at lave en ordentlig side, der rent faktisk kan hjæpe folk (og som ikke forsøger at få dem til at betale for unødvendige programmer, eller er plastret til med reklamer).

Til sidst er det også for at have en platform at teste nogle grafiske tiltag på, når jeg her inden så længe skal til at kaste mig over den udfordring. Så det er vel lidt "for mine blå øjnes skyld", som du så smuk skriver det.
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 16:58 #13
nu ved jeg ikke hvor meget tid du har tænkt dig at bruge på hjemmesiden når den er oppe at kører, men ellers ville en nyhed sektion da være fedt, hvor du holder øje med de nye programmer der kommer og anmeldelser af de forskellige programmer du har på din hjemmeside.

og du kunne muligvis også lave en + - liste? f.eks her http://comptv.dk/programmer/antivirusprog.html så lave en liste med plusser og minusser for hver program så kan "kunden/brugeren" også se hvad der er stærke og svage sider?
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 17:48 #14
Super fed idé.

Tror også jeg er ved at have rigeligt at foretage mig nu, men det er nok den idé du kom med her der skal laves først.

Tusinde tak for hjælpen.
Kan jeg eventuelt få dig til at kigge på hjemmsiden når den er bygget om?
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 17:58 #15
ja self kan du det:)
12. september 2010 - 18:01 #16
...lave en liste med plusser og minusser ... - hvem og hvordan skal det bedømmes ?
Det er jo lidt af en jungle *S*
(Nogle ka' li' blondiner, andre vil ha' rødhårede...)
Avatar billede nickwan Nybegynder
12. september 2010 - 18:21 #17
ja har du ret i men hvis nu det ene program har noget det andet ikke har, så er det jo et minus for det ene og et plus for det andet.

f.eks avast har jo boot scan så den scanner inden windows booter op det syntes jeg er et plus for avast.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2010 - 18:26 #18
Secunia Personal Sorftware Inspektor kan måske også " flettes " på din hjemmeside
12. september 2010 - 18:49 #19
... og sådan har vi alle vore 'ynglings' programmer *S*

---

Endnu et bidrag:
Microsoft "Fix It"
http://www.pcworld.dk/art/11707 (Info fra PCWorld)
http://support.microsoft.com/fixit#tab0 (Info fra Microsoft)
http://go.microsoft.com/?linkid=9643522 (Direkte Download fra Microsoft)
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 19:14 #20
Fantastisk med de ekstra ting, alt er noteret og kommer helt sikkert på hjemmesiden. :)
12. september 2010 - 19:55 #21
<JMB2308>: Bare til en anden gang, så er det principielt ikke dig selv der skal have de 'berømte' Point (Se #2) men -> http://www.eksperten.dk/faq#faq-3 - og fremefter...

Derfor: Du skal normalt ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning) ...
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
12. september 2010 - 19:59 #22
<karise_larry>
Jo tak for påmindelsen, men det er første gang jeg er herinde og kom til at oprette et svar selv, da jeg skulle have oprettet en kommentar.

Ville forresten meget gerne give point til både dig og de andre bidragsydere, men kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg gør det, når der ikke er oprettet svar herinde. Måske du kan være behjælpelig med det også?

Og mange tak for input forresten ;)
12. september 2010 - 20:38 #23
Opret en NYT spørgsmål i samme kategori med titlen:
[Pointfordelning fra http://www.eksperten.dk/spm/918604 ...]
og her i tråden henvise til dens 'nummer' ...
Avatar billede Jensen DK Novice
13. september 2010 - 08:22 #24
Avatar billede JMB2308 Nybegynder
13. september 2010 - 08:28 #25
http://www.eksperten.dk/spm/918649

Her er linket til pointfordelingen.