Avatar billede the_hoff Nybegynder
11. september 2010 - 19:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

802.11n netværkskort kan opnå forbindelse til 5 GHz netværk

Hejsa

Mit trådløse netværk derhjemme består af en WRT610n router, en MacBook pro og en stationær pc (ca. 1.5 år gammel).

Min lejlighed er ca. 70 m2 fordelt på tre værelser. Murerne inde i lejligheden er primært mursten, men gipsvægge forekommer.

Routeren er placeret i den ene ende af lejligheden grundet telefonstikket er placeret der, mens min stationære computer er placeret i den anden ende af lejligheden.

Det der undrer mig er, at min stationære computere ikke kan få forbindelse til det trådløse netværk, mens min mac har fuld forbindelse i hele huset - også selvom jeg stiller mac'en helt nede ved kabinettet til den stationære.

Alle enheder køre på 802.11n så der burde ikke være den store forskel, eller vil et nyt netværkskort evt. kunne løse problemet?
Avatar billede aners Nybegynder
11. september 2010 - 23:32 #1
802.11n kan benyttes på b/g-nettet (2.4GHz), dog uden fordel.

Hvis du har konfigureret din WRT610n til at benytte a-radioen (5GHz), skal _alle_ klienter have a-radio, da din router ikke kan bruge begge radioer samtidigt.

Det forklarer hvorfor din MacBook Pro ingen problemer har; den har a-radio, hvorimod mange maskiner stadig leveres med b/g.

1) Konfigurer din WRT til at benytte b/g (2.4GHz)
2) Test igen.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
12. september 2010 - 15:54 #2
Der er rigtigt va aners siger.
Men kan din PC slet ikke se netværket.
For hvis din PC ikke understøtter 5Ghz, så bør den slet ikke kunne se det.

2,4Ghz = 802.11b/g/n
5,0Ghz = 802.11a/n

5,0Ghz giver ofte bedre speed, da den ikke forstyrres af f.eks. micro ovne, babyalarmer og lign, men den går ikke så godt gennem mure, og har derved en lidt dårligere rækkevide end 2,4Ghz.
Avatar billede the_hoff Nybegynder
12. september 2010 - 17:19 #3
Okay - via jeres indlæg og lidt forsøg frem og tilbage er jeg kommet frem til følgende:

WRT610N sendte kun på 5 GHz. Som aners skrev så kan netkortet i min stationære kun fungere på 2,4 GHz, så nu har jeg konfigureret routeren til at sende både på 2,4 GHz og 5 GHz.

Takker for hjælpen :-)