Avatar billede mikkel. Nybegynder
08. september 2010 - 12:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mest stabile net i huset?

Hej eksperter,

Jeg studerer midlertidig i udlandet og bor derfor på et stort kollegie. I huset har vi mange routere, så det er bare at vælge den man selv bedst synes om.. Problemet er blot, at nettet er pokkers ustabilt, hvilket er død irriterende - specielt når jeg skal skype med folk hjemmefra.

Jeg ikke kan finde det bedste net. Den står mellem de 3 nærmeste routere og jeg har prøvet at logge på dem alle og måle hastigheden via speedtest.net. Dette viser at den ene router burde være lidt bedre end de 2 andre, men en sådan test viser egentligt ikke så meget om stabilitet? Jeg synes nemlig nettet er pokkers langsomt, selvom det måles til 17mbit ned og 8 op...

Findes der et program / en metode til mere præcis måling?

Tror i der findes en løsning på problemet, må jeg ty til noget mobilt bredbånd, eller kan man mon få noget der kan styrke signalet?

Håber i kan hjælpe med problemet!
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2010 - 12:21 #1
du kan prøve at køre
http://nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html
det viser styrke og kanalnumre på routere - så finder du den, der ikke ligger alt for tæt på kanalnummer med naboer.
Programmet skal bare downloades og køres - der er ingen installation.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
08. september 2010 - 14:28 #2
Tak for svar. Det ser ud til at fungere ganske fint.

Jeg forstår dog ikke hvad du mener med, at jeg skal vælge den kanal der ikke ligger for tæt på mine naboer? I programmet kan jeg ikke se hvilket kanalnummer mine naboer bruger.. så vidt jeg kan se bør jeg bare vælge den router med højest average speed?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2010 - 14:45 #3
hvis der er 3 synlige ap'er med god signalstyrke, og de har hhv kanal 6, 7 og 9, så vil 6 og 7 ligge og genere hinanden.
Så den mest uforstyrrede linje vil være den, der bruger kanal 9.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
08. september 2010 - 14:55 #4
ahh ok. Well det net jeg havde valgt i forvejen er åbenbart det bedste i huset..

Jeg lader lige spørgsmål et stå åbent lidt endnu, for at se om der kommer nogen svar på hvad jeg kan gøre for at forbedre min hastighed..

Du skal nok få nogle points :D
Avatar billede aners Nybegynder
08. september 2010 - 21:19 #5
Folk der benytter andre kanaler på 2.4GHz-båndet end 1, 6 og 11 ved tydeligvis ikke nok om frekvensområder og overlap.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
16. september 2010 - 10:50 #6
Claes dit svar var det bedste jeg fik, så smid et svar så får du points.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
08. oktober 2010 - 11:56 #7