Avatar billede jarland Nybegynder
03. september 2010 - 17:05 Der er 3 kommentarer

Computer kan ikke finde harddiske.

Hejsa, jeg står lige pt med min venindes computer, som skal have installeret windows XP.

Når jeg starter installationsprogrammet siger den at den ikke kan finde nogle harddiske, så jeg skal tjekke om de er sat til og prøve igen.

Jeg er 100% procent sikker på at de er sat til som de skal.

Når jeg går ind i biosen, kan jeg også se på forsiden at der er 2 harddiske sat til. men jeg har ikke mulighed for at navigere rundt i biosen, jeg har prøvet med 3 forskellige tastature, men den vil ikke reagere når først biosen er starter.

Er det bundkortet der er dødt?

Eller kan jeg prøve noget andet?

Jeg har også haft harddiskene i en anden computer og de virker begge.
Avatar billede Selas Nybegynder
03. september 2010 - 17:33 #1
Du skal hente en driver til controlleren og installere den via et floppy drev ved at trykke F5 (eller er det F8?) lige efter installationen er gået i gang (mens den søger efter drivere). Prøv at se om du kan hente denne driver på bundkort producentens hjemmeside (navnet står et sted på bundkortet, og modelnr plejer at stå ved PCI portene et sted ca..
Hvis ikke der er floppydrev i computeren skal du lægge den på en slipstreamed skive (har jeg dog ikke selv prøvet).
Alternativt kan det være 7 har denne driver indbygget og vil måske virke uden videre, det er værd at prøve om muligt.
Hvis ovenstående ting ikke virker/eller du ikke har muligheden for at prøve er der måske ikke anden mulighed end at få fat i et preload til den PC hvis det er en "mærkevare".
Ang. bios er det nok nødvendigt at støve et PS/2 tastatur op eller en adaptor (de simple adaptorer virker ikke på alle tastaturer).
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2010 - 21:09 #2
Kan du i Bios sætte din sata/harddiek til [compatible]?
Så skulle du måske kunne få adgang til den.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2010 - 07:57 #3
#1 Selas jeg tror det er F6 man trykker på.