Avatar billede PS-Frost Nybegynder
02. september 2010 - 17:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

tilslutning af harddisk fra død bærbar

Jeg kunne ikke ligge den ind under andet, så det må vel være her.

Jeg bruger en del af min fritid på at lave grafik i Photoshop. Det betyder også at jeg har en masse psd filer og billeder liggende på min computer.
Før i tiden brugte jeg en HP Pavillion dv6700, som desværre gik i stykker. Garantien var udløbet, så da jeg fandt ud af at det var bundkortet der var gået i stykker, kunne jeg ligeså godt købe en ny. Det gjorde jeg så.

Nu er problemet bare at jeg også gerne vil have mine billeder med over på det nye com, men som i nok kan regne ud, har jeg haft et være bøvl med det.

Jeg har fået min harddisk fra HP'en ud, og har også prøvet at sætte den til min nye bærbar. Den passer perfekt deri, men da harddisken ikke hører til, er det ikke lykkedes mig at få den startet.

Første gang jeg tænder, kommer den med noget blå skærm og hvid tekst i ½ sekund, hvorefter den starter forfra. Og så skriver den det der med "Start windows normalt" (Hvor den igen gør det der med blå skærm) eller "Reparer windows" (Den har jeg også prøvet, hvor den spørger om jeg skal skruge tiden tilbage, som jeg ikke har gjort.)

Jeg har prøvet at kigge inde i BIOS, men har ikke så meget forstand på det, så jeg vil helst ikke rode for meget rundt i det :)

Min nuværende bærbar er en Samsung, og jeg har fundet nogle oplysninger på nettet om harddisken:

Brand: Fujitsu

Model: MHZ2320BH-G2

Interface: SATA 3.0 Gb/s (Kan jeg ikke læse på harddisken, men der står "SATA POWER    SERIAL DATA")

Capacity: 320 GB

RPM: 5400 RPM (Kan jeg ikke læse på harddisken)

Form Factor: 2.5"

Part No: CA07018-B31800C1 (Kan jeg ikke læse på harddisken)

Serial No: K618T84283AN (Kan jeg ikke læse på harddisken)

Firmware: 00808909

PN: 469003-001

CT: Er der også, men den er ikke det samme som den jeg fandt på nettet, håber ikke det er vigtigt

1. Kan jeg overføre mine data til min nuværende computer, uden at købe noget nyt? (Der er 2 harddiske i, men kan kun finde den ene - har også en ekstern HD)
2. Hvis ikke, hvad skal jeg købe for at jeg er sikker på det virker?

Det var vidst det, ellers andet, så spørg :)

/ Mikkel Frost

PS: Forresten er der windows 7 på min nuværende, og Vista på den gamle, hvis det gør nogen forskel? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2010 - 17:59 #1
med en billig dims kan du sætte din gamle disk på som en ekstern disk, og så kopiere indholdet over på den fungerende maskine/disk.
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43

Vær glad for opgraderingen fra win6 til win6.1 (kaldet 7) - det er meget bedre.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2010 - 18:10 #2
Hvis du kan have to diske i, så behold den disk i der får styresystem til at fungere i. Sæt din "gamle" disk i som disk 2 (slave) Kan du ved en genstart så ikke se den gamle disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2010 - 18:12 #3
Ps I bios skal første boot være Windows 7 disken.
Denne usb dims som claes57 skriver om er også en smart løsning. Har man ikke plads til 2 diske i pc kan du bruge denne adaper som "ekstern harddisk" når du har flyttet de data du vil passe på.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2010 - 18:37 #4
Du kunne også købe sådant et.så kan du bruge det overalt.
http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?pv=IB-224STU-B&pn=RaidSonic&vare=480540&f=edbp
Avatar billede case310 Nybegynder
02. september 2010 - 19:13 #5
har prøvet det samme hvis du har en windows cd kan du geninstallere windows på den gamle harddisk uden at trykke formater og så ligger der bare en mappe som hedder windows old under c drevet
Avatar billede PS-Frost Nybegynder
02. september 2010 - 21:30 #6
Tak for svarene

@220661 - Jeg må prøve det, og se hvad resultatet bliver.

@poko1 - Den ser godt nok lidt underlig ud, men kan jeg bruge den til det problem jeg har?

Jeg ved heller ikke om harddisken passer i, forstår ikke det der med pins osv. Men der er sådan en fin tegning på disken, der lige over står:
P15          P1  S7    S1

(der er 15 pinde, så et lille mellemrum, og så 7 pinde igen)

Men som sagt, så passer den alligevel i min nye com, så det burde vel være normalt ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2010 - 21:44 #7
Dette er en sata disk
http://bixnet.net/images/HDD35-SATA.jpg
passer i det kabinet jeg henviste til tilsluttes med medfølgende usb kabel så kan du hente data fra den og bruge den som flytbar disk
Avatar billede kimtheman Novice
02. september 2010 - 22:14 #8
Men køber man som claes57 foreslog
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43

Så kan man lege med alle de forskellige harddisk typer. Synes sgu den er meget smart så bestilte en den anden dag. Har nu ikke brug for den men får det måske pludselig...Haha
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2010 - 06:34 #9
#8 Min indgangsvinkel var fuldstændig den samme som din kimtheman, da jeg købte min. Og jeg har da brugt den nu 4-5 gange, så det har været et godt køb. Kan jo også håndtere fler forsellige disk typer, så det er en smart lille sag.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2010 - 08:02 #10
Hvorfor er der altid nogle kloge hoveder der skal køre problemerne af sporet? personen skriver jo at han ikke kan finde ud af det
"citat"Jeg ved heller ikke om harddisken passer i, forstår ikke det der med pins osv. Men der er sådan en fin tegning på disken, der lige over står:
P15          P1  S7    S1

(der er 15 pinde, så et lille mellemrum, og så 7 pinde igen)"citat slut"
Altså skal der altså bruges hjælp til at få adgang til de filer der ligger på disken.tror i så han nogen siden for brug for en universal adapter.?
Avatar billede PS-Frost Nybegynder
03. september 2010 - 08:28 #11
Nu har jeg prøvet at rette lidt i Bios, og det viser sig at den harddisk jeg kan tage ud, er den der indeholder operativsystemet. Jeg har købt den der All-in-1, så jeg kan bruge den senere.
Skriv svar hvis i ønsker point, jeg skal prøve at gøre det så fair som muligt :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2010 - 09:08 #12
Ingen point her.
Avatar billede kimtheman Novice
03. september 2010 - 10:44 #13
tja poko1 nu har han jo købt den så han må jo selv tro på det! Og det er jo vigtigst.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2010 - 13:05 #14
Synes ikke vi har kørt noget af sporet. Vi har blot forklaret hvad adaperen kan bruges til.
Ingen point til mig på denne her.
Avatar billede PS-Frost Nybegynder
05. september 2010 - 18:23 #15
Nå okay :)