Avatar billede trav4u2 Novice
29. august 2010 - 10:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Harddisk

Hej alle

Efter at have leget lidt med nogle disk image programmer (Macrium Reflect, Paragon, DiscWizard og DriveImage XML) har det vist sig, at et af dem har pillet ved min harddisk (Disk 1); så jeg ikke længere kan bruge mine normale disk program Powerquest Driveimage / Powerquest (Norton) Partitionmagic 8.

http://pict.atheart.dk/di.jpg

PC'en fungerer fint med alle drev synlige og brugbare, og i computeradministration kan jeg heller ikke se fejl.
http://pict.atheart.dk/pc-adm.jpg

I PM8's partitininfo fremgår det dog at der er fundet 1 fejl på drev D og PM8 registrerer hele det fysiske drev som "Bad"
http://pict.atheart.dk/info.jpg
http://pict.atheart.dk/pm8.jpg

Normalt ville jeg formatere drevet igen og så lægge imagefilerne ind, men for at gøre det hele "perfekt" er min xp-skive ridset.

Er der nogen der har en ide om hvad der er sket og hvordan jeg løser det?
Avatar billede -Munken- Nybegynder
29. august 2010 - 11:15 #1
Prøv at konventere dine drev til NTFS i stedet.

Dette kan du gøre fra en CMD prompt af, ved blot at skrive "Convert 'Drevbogstav' /FS:NTFS"

Fx. Convert C: /FS:NTFS

Med mindre du selvfølgelig har en rigtig god grund til at skulle køre i FAT32.

M.
Avatar billede trav4u2 Novice
29. august 2010 - 11:31 #2
Hej Munken

Jeg kører Fat32 fordi Powerquest Driveimage 2002 ikke kan håndtere NTFS.

Har du et bud på om jeg mister data på C:,D:, E: og F: ved at konvertere til NTFS, for hvis ikke kunne jeg jo bagefter bruge PM8 for at vende tilbage til Fat32?
Avatar billede trav4u2 Novice
29. august 2010 - 11:51 #3
Jeg har lige kørt programmet Testdisk, og det fandt 4 fejl vedr. sektorer på disken.
http://pict.atheart.dk/td.jpg
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. september 2010 - 10:00 #4
Det ser godt nok ud som om dine diske ikke har så lang levetid tilbage. Bad sectors bliver kun værre med tiden. Prøv evt. at teste dine diske med producentens program. Western Digitals program er ganske godt, også selvom du ikke har en WD harddisk virker det alligevel. Prøv at se hvad resultatet bliver og så vend tilbage her.
Avatar billede trav4u2 Novice
01. september 2010 - 17:20 #5
Hej igen.

Jeg har kørt Data LifeGuard fra Western Digital, og den fandt nogle bad sektors som den reparerede, men det løste desværre ikke problemet ;(

Så jeg har taget den lange vej med at re-formatere partitionerne og installere Windows og Driveimage igen. Dermed kunne jeg bruge mine gamle imagefiler.

Det ser ud til at et af de imageprogrammer der forårsagede miseren bl.a. har ændret størrelsen på mit C-drev  og efterladt 7,5 Mb som unalocated space. PartitionMagic kunne stadig ikke bruges, men heldigvis kunne MiniTool Partition Wizard (Freeware) klare opgaven med at lægge de 7,5 Mb til C-drevet.
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Eftersom begge Powerquest programmer rapporterer om fejl som andre programmer ikke finder, har jeg valgt at gå over til den gratis DiskWizard (aka Trueimage i neddroslet form) og selvom den ikke helt har den samme kompressionsgrad som Driveimage er den hurtigere og kan læse NTFS. Så det er nok et godt bytte.
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/discwizard

Tak for jeres feedback. Lægger I et svar; så får I 100 hver.
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. september 2010 - 23:00 #6
Hmm jeg har godt nok aldrig selv rigtig brugt nogle backup programmer, så det kan jeg ikke kommentere så meget på. Hvis WinDLG har fundet bad sectors ville jeg være meget opmærksom. En disk har et lille ekstra lager, der bruges til at opbevare bad sectors, men det er kun på en begrænset størrelse. Hvis du fortsat finder bad sectors når du scanner dine diske er det nok ved at lakke mod enden.

Det med de 8MB unallocated space er ganske normalt...jeg ved faktisk ikke hvorfor, men der efterlades næsten altid 8MB, når man har formateret et drev.

NTFS er helt klart det du skal bruge...
Avatar billede trav4u2 Novice
04. september 2010 - 11:10 #7
Det ser ikke ud til at Munken vil have points, men så får du dem bare i stedet.
God week-end