Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
26. august 2010 - 20:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilket OS skal jeg anvende

Søger et OS der ikke fylder det vilde, og ikke kræver de vilde resurser.

Det skal KUN anvendes til at browse på internettet, men det skal tilgengæld understørre alt hvad nettet anvender/tilbyder nu til dags, og så skal det være sikkert.

Nogen gode forslag, og gerne med link og begrundelse for valg.

THX
Avatar billede haverslev Novice
26. august 2010 - 21:00 #1
Windows 7 er langt at foretrække

Home premiun i 32Bit eller 64Bit er den mest brugte til alm. hjemmebrug
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 21:12 #3
Ja eller vent til Win 8...Haha kun for sjovt...Men de bliver sgu bare ved og ved...Ham Bill gates er sgu ligesom et duracell batteri.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. august 2010 - 21:45 #4
Hvorfor ikke prøve Linux, den populære Ubuntu eller letvægteren DSL. Begge kan køre fra en memorystick, så kan du også smide harddisken ud.

Ubuntu: http://www.ubuntu.com/
DSL: http://cvs.sslug.dk/dsl_dk/

Browser: Firefox eller Chrome
Mail: Thunderbird eller hvad der er som standart
Messenger: Skype, pidgin eller en af de mange andre cloner

Og så er det i modsætning til windows ganske gratis.
Avatar billede haverslev Novice
26. august 2010 - 21:49 #5
#1 :-)
Avatar billede bmpi Nybegynder
27. august 2010 - 10:01 #6
Du skriver "som ikke fylder det vilde " og "som ikke kræver det vilde".

Mit spørgsmål er: Hvad er "det vilde"??

Du kan få mange forskellige OS'er, og som kan køre på minimalt hardware, men hvor du også skal være meget teknisk anlagt, og så kan du få noget som Windows, der fylder rigtigt meget. Så hvad er "det vilde"?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2010 - 10:58 #7
i stedet for den glimrende ubuntu, så prøv Mint linux.
http://www.linuxmint.com/download.php
det er reelt det samme - den er bare lidt mere tilgivende mht hardware, så den er lettere at sætte op (ellers kører de stort set ens).
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
29. august 2010 - 20:24 #8
Sorry for den langsomme respons, men har været ramt af en del overarbejde de sidste par dage ;-)

--> #4
Småt er som du antyder en relativ størrelse. Var ikke for at sætte en specifik maks størrelse, bare for at se hvilke forslag folk havde, men alt hvad Gates producerer er i hvert fald ikke småt (dermed også svar til #1)

Hurtigt spørgsmål til DSL. Kan man også selv "efter"-installere programmer, eller kan man kun bruge dem der er med i pakken? Synes ikke helt det fremgår...

--> #3
Kan man svare andet end: LOL & True

--> #7
Ved du hvor meget "OEM installation disks" udgaven fylder efter installationen?
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
29. august 2010 - 20:35 #9
--> #4
Hmm. DSL ser ud fra versionsnumrerne på de inkluderede programmer, ud til ikke at have været opdateret længe? Hvilket leder tankerne hen på at der ikke foregår nogen videreudvikling af det... Eller er der en nyere udgave som jeg bare ikke er faldt over?
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2010 - 20:35 #10
Småt !

Tja hvis du tager rent Linux OS, så skal du jo også have en browser - f.eks Firefix eller anden, du skal også have et mail program osv osv.

Nu er de ting jo i W7, så måske derfor det fylder lidt mere end et "ren" Linux OS gør :-)
Avatar billede --hcf--baz_zerg Nybegynder
29. august 2010 - 20:43 #11
--> #10
Email, nope.

Skal ikke bruge OS'et til andet end at browse.
Såå skal indeholde nok til at kunne boote sig selv, en browser (er ret tilfreds med firefox, såå gerne den), samt hvad der ellers er nødvendig for at kunne browse alverdens hjemmesider (flash, java, evt.)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2010 - 11:17 #12
min mint-installation ligger i en virtuel maskine, og disken der fylder pt knap 10gb - det er den lille standardpakke (64bit) + openoffice, og dansk sprog og diverse opdateringer.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2010 - 13:57 #13
tjekket lige: mint 64 uden openoffice fylder 3½gb med alle opdateringer og danske sprogpakker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. september 2010 - 06:35 #14
#10 Varm luft.

Til denne opgave er en hvilken som helst linux distribution mindst lige så god som windows 7. Samtidigt er den væsentligt billigere!

Installer standart Ubuntu
Gå i Applications -> Ubuntu Software Center og fjern det installed SW der er for meget. (google XPGnome og få win XP brugerflade på)

Alternativt installer Debian med X-windows og de programmer du ønsker.

Under alle omstændigheder bør du prøve Linux, jeg er sikker på at du vil blive overrasket.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2010 - 10:26 #15
Selv  Varm luft.

Til denne opgave er en hvilken som helst linux distribution mindst lige så god som windows 7. Samtidigt er den væsentligt billigere
Den er KUN billigere :-)