Avatar billede Jackount Nybegynder
26. august 2010 - 15:55 Der er 7 kommentarer

RAID?

Hejsa eksperter ;)

Jeg er en relativt ung IT-entusiast, som i efterhånden lang tid har undret sig over hvad faen RAID er. Intel forsker i en RAID-9 og jeg har hørt meget om nummer 5. Jeg ved at det er noget man kan sætte sine harddiske i, sikkert fra BIOS, og at det gør dem hurtigere... meen?

Jeg har to fysiske 500GB harddiske på 7200rpm i min bærbare computer.

På HDD1 har jeg tre partitioner:
C: OS
H: Programmer
F: Backup
(Plus en "systempartition" til Win7...)

på HDD2:
D: Sidefil
E: Stuff

Øverste partition er den yderste, hurtigste partition på harddisken.

Spørgsmålet er bare om jeg kan sætte mine harddiske i RAID (5?), eller om de er det i forvejen? Og hvad det ville gøre godt for ;)

På forhånd tak. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2010 - 16:03 #1
det kan du ikke lige gøre. Raid forklares lettest grafisk
http://www.acnc.com/04_01_00.html
du kan bladre dig gennem de forskellige muligheder i menulinjen.
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 16:05 #2
Står også lidt her

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
Avatar billede Jackount Nybegynder
26. august 2010 - 16:11 #3
Okay, jeg har forstået så langt at det hjælper en hel del, også RAID-0, og at det det gør, er at det indekserer alt indholdet? Fedt nok..

Hvad så med at sætte mine harddiske i RAID?
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 17:07 #4
Så vidt jeg ved skal harddiskne være total ens, og så skal dit bundkort understøtte RAID.

Og på stationær kan man montere en controller, hvis bundkort ikke understøtter RAID
(Ved ikke om der er plads til at ekstra montere sådan noget i bærbar, men tror det ikke).
Avatar billede Jackount Nybegynder
26. august 2010 - 17:39 #5
Jeg har nu endelig fundet ud af at min bundkort er et Hewlett Packard 365C... men efter at google det får jeg ikke svar om det understøtter RAID. Programmet jeg brugte til at finde ud af det giver heller ikke svar på det.
Avatar billede Selas Nybegynder
26. august 2010 - 21:14 #6
Lige en vigtig lille advarsel, hvis du kører RAID 0 så bliver de set som en stor disk på 1.000GB, hvis den ene af dem så går i stykker rent fysisk så mister du AL data, hvor når du har dem som nu så mister du kun det på den som går i stykker.
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 21:36 #7