Avatar billede ukendtnu Nybegynder
26. august 2010 - 10:00 Der er 2 kommentarer

MathCAD

Hej Eksperter

jeg er efter 10 års fravær så småt gået igang med at bruge mathcad igen...

men jeg har nogle spørgsmål

1) mellemregninger er det muligt?
kan de vises på nogen måde så man kan se hvordan MathCAD er nået frem til resultat...

2) et regnestykke som f.eks. (a-b)*(a+3b)-(a-2b)*(a-3b)
i MathCAD bruger jeg simplify og får resultatet=

8a-3b-ab-6

men hvis jeg regner på et stykke papir så får jeg resultatet=

7ab-9b2

(sidste 2-tal er potens)

hvad er det lige jeg gør forkert??

Mvh Mathias
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. august 2010 - 11:18 #1
"hvad er det lige jeg gør forkert??"
Gør du ell. MathCAD noget forkert ?
Jeg har forsøgt i EXEL med forskellige talværdier for a og b, i
de 3 udtryk, og der giver din reduktion samme resultat som det oprindelige udtryk. (MathCAD's noget andet)
Er der noget MathCAD opfatter forkert - kan der være tastefejl`?
Så vidt jeg ved, kan man ikke få mellemregninger i MathCAD - det ville ellers være meget ønskeligt.
Avatar billede ukendtnu Nybegynder
26. august 2010 - 15:34 #2
jeg har nu fundet ud af at man skal huske at sætte * tegn mellem tal og bogstaver, således skriver jeg i MathCAD

(a-b)*(a+3*b)-(a-2*b)*(a-3*b)

simplify-> b*(7*a-9*b)

således får jeg et lidt mere korrekt resultat men stadig ikke helt reduceret

hvorfor mathcad ikke lige ophæver den sidste parentes aner jeg ikke!?!?