Avatar billede alexi Praktikant
25. august 2010 - 13:54 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Opstartsproblemer - Skrivebordsbaggrund - XP

Min bærbare vil pludselig ikke starte mere, eller den viser kun min skrivebordsbaggrund og ikke mere.
Jeg skulle tænde computeren for et par dage siden, men jeg havde glemt at sætte computeren i stik (batteriet holder få minutter), så den løb tør for strøm midt i opstarten, og nu kan den ikke starte mere. Den viser fint log-on skærmen, men derefter viser den, som sagt kun min skrivebordsbaggrund og muse-markøren.
Jeg har prøvet, at starte i fejlsikrettilstand og "sidste fungerende systemkonfiguration", men der sker bare det samme.
Jeg har prøvet, at starte explorer.exe gennem kør, funktionen, men når jeg trykker enter, lukker den bare vinduet og vender tilbage til skrivebordet.
Hvad kan jeg lige gøre?
Avatar billede romeo Nybegynder
25. august 2010 - 13:56 #1
lige til start.
start op i fejlsikret tilstand. i en CMD prompt skriv
CHKDSK /F
og sig ja til at den kører den ved næste start.
Kan være nogle cross linked filer osv.. Start med dette og se hvad den så siger.
Avatar billede tramm Nybegynder
25. august 2010 - 13:56 #2
Har du set om der kører nogle mistænkelige processer i listen inden du kickstarter explorer.exe?

Eventuelt prøv at start den i safe mode og se om det gør nogen forskel.
Avatar billede alexi Praktikant
25. august 2010 - 15:13 #3
Romeo: Så har jeg prøvet det. Det hjalp ikke. Det eneste der ændrede sig var, at jeg fik en meddelelse fra windows genuine advantage om, at jeg skulle verificere mit Windows (hvilket jeg gjorde, da jeg købte computeren).

Tramm: Der kører ingen mærkelig processer. Cpu-bruget er faktisk på 0% det meste af tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2010 - 15:55 #4
Prøv at gå i kør fra fejlsikret tilstand og skriv fixboot
Ændrer det ikke noget prøv fixmbr.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2010 - 08:45 #5
Vedr #4 læs dette først:
http://support.microsoft.com/kb/314058
Avatar billede alexi Praktikant
29. august 2010 - 11:49 #6
Der står, at jeg skal have en Windows indstallations-cd for at kunne gøre det, og det har jeg ikke. Det er en HP, så der er en partition på harddisken med de filer. Jeg har prøvet, at starte computeren op gennem denne partition, og der fik jeg muligheden for at gendanne computeren helt eller genoprette den til et tidligere tidspunkt. Jeg valgte selvfølgelig den sidste, men så genstartede computeren bare (stadig kun med skrivebordsbaggrund).

Og forresten da jeg slukkede computeren efter genstarten havde den fundet opdateringer - så computeren må jo stadig virke (specielt eftersom at computeren må have været på det mit trådløse netværk for at få opdateringerne).

Hvad er næste skridt?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2010 - 11:55 #7
Prøv at køre lidt længere tilbage med gendannelse måske.
Avatar billede alexi Praktikant
29. august 2010 - 12:05 #8
Som sagt starter det jo ikke op - så jeg har slet ikke mulighed for at vælge et tidspunkt.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2010 - 12:11 #9
ups my bad
Avatar billede tramm Nybegynder
30. august 2010 - 08:00 #10
Umiddelbart tror jeg at jeg ville gå den hårde vej og reinstallere pc'en. Eventuelt sætte disken i en anden maskine og få overført de data der du ikke kan undvære.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2010 - 15:35 #11
Ps Du kan systemgendanne fra fejlsikret tilstand
Avatar billede alexi Praktikant
31. august 2010 - 08:44 #12
Hvordan gør man det? Kan man gøre det fra cmd?
31. august 2010 - 11:25 #13
... det tilbyder den ved " fejlsikret tilstand " opstart ...
Avatar billede alexi Praktikant
01. september 2010 - 16:29 #14
Hvor/hvordan helt præcist? Jeg husker kun, at have set fejlsikret tilstand, fejlsikret tilstand med netværk og fejlsikret med kommandopromt.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2010 - 16:44 #15
Dyu starter op i alm fejlsikret tilstamnd, så du kommer ind på skrivebordet.
Herefet går du i start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse.
Avatar billede alexi Praktikant
01. september 2010 - 16:46 #16
Som sagt et par gange nu, er problemet jo netop, at der intet kommer frem, når computeren starter - altså heller ikke proceslinjen.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2010 - 16:56 #17
Læs lige hvad du skriver i #3 efter et forslag fra første indslag. Her skriver du du har haft den i fejlsikret og kørt chkdsk , så det er lidt svært at finde ud af synes jeg.
Avatar billede alexi Praktikant
01. september 2010 - 18:55 #18
Hm. Jeg har jo kørt chkdsk fra cmd.

Men for en sikkerheds skyld: Problemet er, at proceslinjen og ikonerne ikke kommer frem, når computeren starter. De viser bare skrivebordsbaggrunden. Jeg kan starte joblisten med ctrl+alt+del, men jeg kan ikke åbne noget med "kør".
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2010 - 19:02 #19
Kommando til systemgendannelse er rstrui.exe
Kan denne ikke køres fra cmd?
Avatar billede alexi Praktikant
02. september 2010 - 16:43 #20
Når jeg skriver "start rstrui.exe" i fejlsikret tilstand med kommando promt, lukker computeren bare kommando promten og så sker der ikke mere.

Kan man ikke reparere på systemfilerne på en eller anden måde?
Avatar billede alexi Praktikant
17. september 2010 - 01:50 #21
Er der ingen, der har nogen forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2010 - 06:26 #22
Prøv at fjerne al strøm fra maskinen (batteri og lader).
Tryk og hold start nede i 10 sek. Genmonter batteri og forsøg igen at starte pc op.
Avatar billede alexi Praktikant
20. september 2010 - 15:21 #23
Det virkede heller ikke. Den viser stadig kun skrivebord.

Jeg kan dog se, at eksempelvis Avast processerne kører gennem joblisten, men at explorer.exe ikke kører.
Så der er vel noget galt med opstartsfilerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2010 - 20:07 #24
Hvis du højreklikker på processlinie kan du så komme ind i joblisten. der er jo en kør kommando der man måske kunne bruge til at reparere computeren med.
Kan du bruge rstrui.exe herfra?
Avatar billede alexi Praktikant
21. september 2010 - 14:13 #25
Jeg ved ikke rigtigt, om jeg er dårlig til at forklare eller hvad søren, der sker - men! proceslinjen kommer ikke frem. Det er jo det, der er problemet!

Igen:
Jeg kan godt ctrl+alt+del og få jobliste frem, men når jeg skriver et program (fx. rstrui.exe) i kør, lukker den vinduet og så sker der intet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2010 - 15:21 #26
Det var min fejl. Det har du jo skrevet i #16. My bad.
Tror du bliver nødt til at tage disken ud og tage backup af det du vil passe på.
Da du køret chkdsk i #3, kørte den så helt færdig, eller stoppede den før tid pga korrupte filer?
Avatar billede alexi Praktikant
22. september 2010 - 12:49 #27
Så du vil anbafale, at jeg tager harddisken ud, sætter den ind i en eksternharddiskkabinet og kopier det, jeg vil beholde.

Den kørte helt færdig og fandt ingen fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2010 - 16:21 #28
Ja det havde jeg gjort for at få de ting ud, man var bange om.

Du behøver ikke købe et kabinet for at overføre. Du kan enten sætte den som slave i en stationær computer, eller købe en sata/ide converter. Koster et par hundrede kroner.
Avatar billede alexi Praktikant
25. september 2010 - 17:30 #29
Ah, ok.
Der er vel ikke så meget andet, at gøre end det.
Jeg takker for hjælpen.

Skriver du et svar, så jeg kan give point?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2010 - 09:44 #30
svar