Avatar billede mgreisen Nybegynder
23. august 2010 - 15:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

propel/blæser til hovercraft

Jeg skal til at lave en hovercraft igennem et skoleprojekt, men endtil vidre har jeg haft meget store problemer med at finde en propel eller kraftig blæser som måske kan klare det.

Måske er dette ikke lige det rigtige sted at spørge men håber i kan hjælpe mig :)

krav:

skal kunne klare 3000-4000 omdrejninger/min. eller mere.

og en cirka diameter på 70-80 cm.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 16:04 #1
Når det kommer til en driveenhed til hovercraft, tror jeg at vægt/flow forhold er vigtigere end antal omdrejninger.

3-4000 omdrejninger er nemt at finde på 40mm blæsere, men de flytter ikke meget luft.

edbpriser har så du kan søge efter airflow.
CFM = KFM (kubikfod/m)

Der er ikke mange 80 mm blæsere der har super højt flow, men der er nogle enkelte der har lidt over 110cfm derinde, de kører op til 2300rpm. Du skan så overstyre nogen af dem ved at give med nogle ekstra volt, men de vil nok ikke kunne køre for evigt på f.eks 18v i stedet for de 12 de plejer at få.

Ellers skal du over i 24 volts blsere, men dem ved jeg ikke lige hvor man får som privat forbruger.
Avatar billede mgreisen Nybegynder
23. august 2010 - 16:26 #2
Jeg skulle vidst have forklaret mig lidt bedre, men jeg går på maskinmesterskolen i Århus og skal lave en fuldstørrelse hovercraft, så derfor skal propellen/vindblæser som jeg søger være cirka 80cm =0,8 meter i diameter :)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 18:45 #3
aaaaaaaaaaaaaaaaah... der står jo også CM :P

Er vandt til at arbejde i mm, når der skal laves noget :P

Så vi er ovre i noget benzin-halløj?

hvor meget skal den kunne løfte?

Hvis man kigger rundt på internettet og mythbusters osv, bruges der alt fra blad-blæse-fætre til luftpude-plænklippere til diverse luftpude projekter.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 18:48 #4
Nu virker den lidt amatør agtig- og jeg ved ikke hvor meget man kan stole på siden, men noget i retningen af

http://www.hoverhawk.com/

?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 19:00 #5
heller ikke lige verdens bedste side, men det kan være de måske kan hjælpe lidt.

http://www.fofly.dk/Profil/Profil.htm
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 19:07 #6
http://hobbyfly.com/en/aircraft-accessories-86/4-stroke-engines-150/asp-fs400ar-1166.html

En lille motor :P

Kan ikke finde nogen propeller andet end hoverhawk.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 19:33 #7
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 19:50 #8
http://www.fly4fun.dk/group.asp?group=7

Jeg har enormt svært ved at finde ordenlige propeller i danmark.

Alt der består af propeller + motorer er ikke til at betale sig fra...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 20:14 #9
http://www.instructables.com/id/Hovercraft/step2/The-Lift-Engine/

Her bruger de en 4hk plæneklipper motor, og en blæser fra et klima-anlæg.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2010 - 20:34 #10
Hvis i skal være kreative, og følge udviklingen (elbiler for CO2 reduktion osv. :P) så skaffer i en stak lithium batterier, og modificerer en frekvensomformer til at fungere på DC, hvilket ikke skulle være så svært da de så vidt jeg ved ensretter og vekselretter, og så bruger du/i en af flg.:

http://www.ebmpapst.com/en/products/axial-fans/sickled-blades/sickled_blades_-_S_series.php

:P
Avatar billede mgreisen Nybegynder
24. august 2010 - 17:43 #11
Hey det er nogen rigtige gode hjemme sider du har fundet !!! især den første har rimelig priser :P og jeg vil give dig ret i at det er svært at finde en propel i danmark til rimelig penge. nogen med studerende forslog en køleblæser fra en lastbil, så den tror jeg vi prøver, ellers må vi vil punge ud og købe en i USA :P

mange tak for hjælpen og alle de gode forslag :D
Avatar billede mgreisen Nybegynder
24. august 2010 - 17:44 #12
jeg er lidt ny til det her men hvordan giver man dig point ?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
24. august 2010 - 18:53 #13
Svar her...

http://www.fly4fun.dk/group.asp?group=34
er det eneste jeg kan finde i DK, men de er så 120+cm, og med kun 2 "fans" er jeg ikke sikker på om de ville kunne bruges...
Avatar billede mgreisen Nybegynder
25. august 2010 - 17:43 #14
tja ofte bruger man en propel med 3 vinger, men prisen er da til at have med at gøre med de to her ! :) så hvorfor ikke hvis de kan trække et mindre fly må der jo være nok kraft i propellen.