Avatar billede b4de4nd Nybegynder
23. august 2010 - 14:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

installere 64 og 32 bit på 2 diske

Hej!

Jeg sidder med et problem.

Jeg har i mit setup 2 harddiske af western digital caviar green på 500gb.

De har tidligere kørt i en raid configuration, men nu har jeg slettet den for at køre 32 bit på den ene disk og 64 bit på den anden.

Problemet er at jeg kan se mine diske i bios, men når jeg vil installere win7 kan jeg kun se den ene af diskene.

Hvis jeg tager den ene fra kommer den anden til syne?

Jeg prøvede at installere 32 bit på den disk som var synlig og da den var installeret og startet op virkede den anden disk upåklageligt i win miljø.

Men hvorfor kan jeg ikke installere på den ?

Jeg har derefter taget den første 32 bit disk ud og startet maskinen med 64 bit disken. Installeret 64 bit og sat begge diske til for at starte maskinen igen. Nu vil den så ikke boote på 32bit disken og siger boot manager missing

Hvordan i #/"¤%/"%#¤ kan jeg fikse det... og hvorfor vil win7 install kun se 1 disk af gangen ?
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 14:41 #1
Prøv at sætte dem forskellige steder på bundkortet, de kan godt overlappe hinanden lidt, eller du kan prøve at sætte dem manuelt i bios frem for at lade bios auto detecte.
Nu du har installeret win7 på begge kan du prøve at køre en windows repair med DVD skiven det kunne meget vel fikse problemet.
Men hvad er det du har brug for 32-bit til? Det meste kører efterhånden fint i 64-bit, ellers kan man jo virtualisere resten typisk hvilket er nemmere i de fleste tilfælde.  :-)
Jeg forstår udemærket godt din irritation.
Avatar billede b4de4nd Nybegynder
23. august 2010 - 14:56 #2
32 bit er ene og alene for at køre cs4 pakken på en ren 32bit installation for nemmere at understøtte de mange filtre jeg bruger i video produktion...

Privat kører jeg intet andet end 64 bit og er yderst tilfreds med det :)

Jeg tror godt nok at jeg kører raid igen på de 2 diske og sætter min 64 bit op der, og så har jeg en 1tb caviar disk som er til firma som kommer til at køre 32bit versionen...

hvis ikke det lykkedes prøver jeg lige det med at flytte rundt på dem... det kan godt være du har en pointe der, også med at sætte dem manuelt op...
Avatar billede mgreisen Nybegynder
23. august 2010 - 15:02 #3
Hey
Vil gætte på dine bootloader skal ligge på samme disk for at den ikke bare starter fra den ene hver gang. Her lige installeret windows xp og windows 7 på samme disk og selvom de var delt op i partitioner startede op fra xp hver gang. men efter at have fixet boot loaderen til windows 7 spørger den hvilken OS jeg vil starte op fra hver gang.

guide:
http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html
Avatar billede b4de4nd Nybegynder
23. august 2010 - 15:25 #4
Ja det er korrekt at boot manageren skal ligge på samme disk, men problemet var mere at den ikke kunne se begge diske

Men problemet er løst nu, jeg flyttede den ene disk fra port 2 til port 4 på bundkortet, og nu kan jeg se alle 3 diske og installere uden problemer

Selas skriv lige et svar så skal du få point
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 16:54 #5
Fedest  \o/

dut.
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 16:54 #6
Hov svar svar