Avatar billede danisher Nybegynder
22. august 2010 - 19:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Router begrænser min internet båndbredde

Hej alle

Jeg har et problem med min internet forbindelse når jeg forbinder en af mine routere.

De 2 routere skyldes henholdsvis IP telefoni og en router med trådløs adgangspunkt.
Routeren med IP telefoni har 1 indgang og 1 udgang, hvor den næste router overhovedet er nødvendig.

Internet går i VoIP routeren, som går videre til mit netværks router og derfra ud til computerne. Sætter jeg bare én af disse routere på, falder min forbindelse til ca. 6mbit, mens hvis jeg ikke sætter nogen på, så kører min forbindelse ved ca. 40mbit.

Det er altså et markant fald i hastighed jeg kan mærke og jeg er derfor interesseret i at høre hvad det kunne skyldes.

Har I nogen gode ideer?

Jeg tænker på indkøb af en ny router, men selvom jeg fik en ny, vil min VoIP router stadig være et problem, da det ikke er en jeg selv kan skifte..
Først og fremmest vil jeg gerne have det virker, uden VoIP og så må jeg klage til min udbyder bagefter :)

På forhånd tak!
Avatar billede a62681 Nybegynder
22. august 2010 - 21:04 #1
Hvad er det for routere du har? Er den ene ikke en ata-boks? (ata = analog tlf adaptor)
Hvis begge routere er dhcp servere og ip-adresserne overlapper hinanden, kan du få et problem
Avatar billede danisher Nybegynder
22. august 2010 - 22:37 #2
Min private router er en Linksys WRT54GX-V2, som leverer ip adresser i 10.0.0.x området.
http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/WRT54GX2

Min 2. router er vist en SPA-2102 (fra tellio), som leverer ip adresser i 192.168.1.xx området.
http://www.cisco.com/en/US/products/ps10026/index.html

Ip'en leveret fra min internet udbyder er en offentlig IP, hvorfor jeg ikke lige kan skrive hvilket område den ligger i.. :)

Jeg har opdateret deres firmware til den nyeste, men for min private router er den nyeste firmware forholdsvis gammel (Kan ikke huske den pt., da jeg sidder på et andet netværk).
Avatar billede a62681 Nybegynder
23. august 2010 - 20:58 #3
Ok. Din SPA-2102 er en ATA-boks som jeg forstår det. Jeg er dog lidt i tvivl om router funktionen i den...
Så kunne jeg godt li at vide lidt om dit modem. Har du ADSL? Eller er det kabel (via kabeltv) med de 40 mb du har. Det er vist mest sansynligt. Hvis det er kabel skal jeg vist være varsom med at gøre mig klog på det.
Men hvis det er adsl vil jeg gerne vide hvilke porte der er i dit modem. Evt hvilke farver portene har hvis der er flere..
Avatar billede danisher Nybegynder
24. august 2010 - 19:13 #4
Jeg fik det sørme løst.

I min frustration fik jeg også skrevet til min internet udbyder og forklaret dem sagen (GE Fibernet) og fik et overraskende svar: Jeg skulle sætte MTU til 1492, hvilket skulle passe sammen med deres netværk (Hvad fanden ved jeg om tagrender, ikke?)

Men det ser ud til at virke og jeg behøver slet ikke investere i en ny router :)

Jeg har valgt at lade telefoni routeren gå på det internet netværk indtil videre, da jeg mener 40 mbit sagtens kan trække noget telefoni også. Jeg kan nemlig ikke stille MTU'en på VoIP Routeren.

I skal have tak for jeres hjælp ellers!