Avatar billede sauerberg Nybegynder
21. august 2010 - 17:40 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Outlook 2007, fil for sendt e-mail

Efter montering af ny H/D og ny indlæsning af alle programmer, kan jeg ikke geninstallere alle Outlook data via et dedikeret WCCL e-mail backup program som jeg har kørt med i godt et par år. Jeg er derfor tvunget til at hente diverse data fra gammel H/D og hvad adressekartotek og e-mail adresser angår er det ikke et problem, det kan jeg finde og kopiere.

Derimod skulle afsendte e-mails ligge et eller andet sted under C:/, (mener jeg). Jeg vil derfor montere den gamle master H/D, kopiere omtalte fil ned på min slave H/D og derefter den nye H/D ind igen for så at hente fil med snedte e-mails ind - på en eller anden måde.
Er der nogen her som kan give mig et par hints til hvor jeg finder filen og evt. bedtse måde at få den over på den nye H/D?

E-mail skodprogrammet bliver i øvrigt "skudt"!

M.v.h., J.Sauerberg
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. august 2010 - 17:57 #1
I MS-Outlook ligger alle dine oplysninger i en og samme fil, nemlig "Outlook.pst", så dit spørgsmål tyder på, at du anvender Outlook Express.
Før vi går videre med gode råd, så lad os lige høre, hvilket mailprogram helt præcist vi taler om.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
22. august 2010 - 01:23 #2
Hej,

Jeg anvender helt klart Outlook, ikke "Express", men det jeg skrev om den mulige filmappe var hvad jeg mener at huske fra Outlook 2002 hvor jeg først brugte Outlook Express men siden Outlook.
22. august 2010 - 10:13 #3
Alt mht M$ Outlook (fra M$ Office pakken) ligger som sagt i én fil *.PST !

Sååååå M$ Outlook fungere fint nok.

Man ka' jo placere 'master' *.PST filen på den partion/harddisk hvor de øvrige EGNE DATA ligger, sådan rent sikkerheds/backup mæssigt

---

PS: DU skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står på skærmen!!!
Avatar billede sauerberg Nybegynder
22. august 2010 - 11:47 #4
Det var sådan set også hvad jeg mente at kunne huske fra tidligere versioner, men ikke specifikt hvor mange af de nævnte data der blev gemt herunder. Jeg forsøgte at finde .PST filen/mappen i min 2007 version for et par dage siden, men det lykkedes ikke. Har gordt nok ikke anvendt søgefunktion men "blot" skimmet diver stier og mapper igennem på C:/. Da jeg som nævnt har kørt med et dedikeret backup program, så er Outlook mappen ikke "rørt", men klart at nu hvor jeg "skyder" det møgprogram, så skal jeg have lavet en backup mappe på min slave H/D. Om det så kan etableres så Outlook selv lægger det derned, aller jeg selv skal gøre det med jævne mellemrum, det må jeg så finde ud af.

Summa af ovennævnte skal så være ... hvor finder jeg .PST mappen placeret?
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. august 2010 - 14:33 #5
Du skal sætte stifinder til at vise "skjulte filer og mapper" til, før du kan finde/se mappen.
I stifinder går du i menupunktet \Funktioner/Mappeindstillinger/fanebladet "Vis", og rullened til til du kan sepunktet, som du vinger af.
Herefter kan du i din egen brugerprofil se en mappe der hedder "C:\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook.
Her finder du din pstfil, samt alle relaterede opsætningsfiler. Hvis du f.eks. har sat nogle regler op i din outlook, så vil filen der indeholder disse regler også ligge her.
Dog ville jeg nok undlade, at trække disse filer med over, hvis det skal forstås sådan, at du går fra en ældre udgave af Office til 2007.
Det er ikke alt, der virker lige fornuftigt, hvis man trækker alt lige over i en nyere udgave. Der er det mange gange nemmere på langt sigt, at tage tørnen med at genopbygge opsætningen fra bunden af.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
23. august 2010 - 17:00 #6
Tusinde tak for din meget forståelige guide, og jeg vil nu (i morgen) kaste mig ud i den noget omstændige process. Jeg skal jo først have den gamle master H/D monteret, så kopiere filen ned på eksisterende slave H/D, og så igen udskifte til den nye master H/D for så at importere. Er enig med dig i, at man står sig bedst ved ikke at importere opsætningsfiler. I øvrigt gik jeg fra 2002 til 2007 sidste år og således er de data der ligger på den gamle H/D "opdateret" om man vil, så de burde smutte ind som en pind i blødt smør :-).
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. august 2010 - 20:05 #7
"så de burde smutte ind som en pind i blødt smør"
Den kendte jeg ikke, men meget sigende.

Hvis ikke du kender dette værktøj, såkan jeg varmt anbefale det.
Når man arbejder med løse eksterne diske, så er det langt nemmere med dette smarte lille værktø:
http://www.discountit.dk/index.php/catalog/product/view/id/6667/s/icidu-usb-to-ide-sata-adapter/
ca. 250 kr. Lidt meget måske til en engangsfornøjelse, men hvis det skal gentages lidt i ny og næ, så er der hurtigt sparet en del af og på montering i din pc.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. august 2010 - 20:08 #8
Kan også fås hos Nierle i nyere udgave til ca. 215 kr.:
http://www.nierle.com/dk/artikel/5191/Koenig_USB_2.0_til_S-ATA-IDE_Adapter_med_stromforsyning.html
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. august 2010 - 20:11 #9
Ser lige, at min sti til, hvor du finder din pstfil mangler noget:
Herefter kan du i din egen brugerprofil se en mappe der hedder "C:\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook.
Skal se sådan ud:
c:\Documents and Settings\DIT BRUGERNAVN\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
24. august 2010 - 09:42 #10
OK ptj-11, heldigt at jeg ikke var begyndt processen endnu. Fik lige et job som belaster computeren mindst i dag, og det må jeg nok lige klare før jeg begynder processen. Jeg går ud fra, at der ikke er nogen problem i simpelthen at kopiere filen ned i anden mappe på slave H/D for efterfølgende at få den kastet ind på rigtig sted på den nye master H/D. Tak for opfølgning, ha´en god dag.

M.v.h., J.Sauerberg
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. august 2010 - 22:42 #11
Hej Sauerberg.
Det smarte ved dette stykke værktøj er, at du ikke behøver at pille din master ud. Det fungerer simpelthen ved at du tilslutter din gamle masterdisk via værktøjet, så optræder den på din pc, som et ekstra drev, hvor du kan browse dig igennem filerne, og copy/paste som du lyster. Atl sammen uden at skille dyret ad.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
25. august 2010 - 12:35 #12
Hej "ptj_11"

Øhh nå!? - ja jeg kan jo god forestille mig, at en tilslutning i lighed med en lunte fra et kamera man vil tappe billeder fra (her USB stik), af systemet kan se tilslutningen som "der er fundet ny H/W" eller noget i den retning - fint. Her står jeg så lige af idet jeg står med en ATA 100 H/D, og ser ikke lige løsningen for en ekstern tilslutning, signalstik samt power. Det vil jeg da meget gerne have et tip til.
Avatar billede sauerberg Nybegynder
26. august 2010 - 09:19 #13
Hej "ptj_11",

Det værktøj har jeg godt nok ikke set, men vil gå ind på de link du har anvist og studere det nøjere. Du har ret i, at beløbet isoleret set kan virke lidt dyrt, blot for denne transaktion, men omvendt vil jeg da bestemt ikke udelukke, at jeg med fordel kan gøre brug af det igen på et senere tidspunkt, eksempelvis kan jeg da få øje på muligheden, at etablere en ekstern sikkerhedsopdaterings H/D, som så bare kan lægges ind i vores sikkerhedsskab, frem for at købe en dedikeret ekstern H/D i kabinet. Dette havde jeg egentlig overvejet (har en lille virksomhed inden for sikkerhedselektronik) idet jeg har et stik frit på vores ruter, men den vil jeg nu genoverveje.

Igen ... tak for support og en god dag til dig.
M.v.h., J.Sauerberg
Avatar billede sauerberg Nybegynder
26. august 2010 - 09:31 #14
Øhhh lige en hurtig tilføjelse. Var lige kort inde for at se på de to link, og umiddelbart syntes de ikke anvendelige til ATA 100 H/D, men har nu sendt spørgsmålet til dem.

M.v.h., J.Sauerberg
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. august 2010 - 20:38 #15
Jo, det er de skam. IDE = ATA
Jeg kan så forøvrigt se, at de ikke understøtter floppy mere, men i stedet 2.5"diske
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
26. august 2010 - 23:50 #16
Ak ja ... man sov i timen, blev lige "vildledt" af at der stod ATA150 (mener jeg det var), og så overså jeg lige det med IDE. OK, jeg mener at have nok nu, og vil få fat i et af de linkede værktøjer, og håber den kan være her kvikt så jeg kan få fat på alle de manglende data. Tak igen, og en god weekend.
M.v.h., J.Sauerberg
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. august 2010 - 00:12 #17
I lige måde, tak.
Nierle plejer at være fremme på ca. 5 dage.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
05. september 2010 - 23:19 #18
Hej "ptj_11"

Så fik jeg værktøjet fra NIERLE og har sat det til + H/D. Det starter fint op og jeg har fundet de 3 drev der ligger på disken. Har herefter opsat stifunder til at vise skjulte filer og mapper og fulgt din vejledning/sti ned til "microsoft" mappen, men her ligger der ingen pst fil. Jeg gik så op på den nye H/D og fulgte samme sti, og her ligger der heller ingen pst fil.
På den nye H/D, under outlook, ligger der så en "personal folders", og samme sted på den gamle ligger der dels en "personal folders, en "archive personal folders" samt en WAB fil.
Nogle gode forslag ...? - jeg vil lede videre om pst filen skulle gemme sig andet sted, men dette er vel næppe sandsynligt.

M.v.h./j.sauerberg
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. september 2010 - 01:34 #19
Gå på denne adresse og hent totalcommander:
www.totalcommander.dk
Når du har installeret den, så går du i "komandoer/find filer" og udpeger din eksterne disk som søgeområde.
Her søger du hele disken igennem med denne søgning:
*.pst
Programmet kan det samme som så mange andre, men det kan også meget andet, så dermed har du fået et godt værktøj samtidig.
Programmet er shareware, koster ikke ret meget, så det vil sikkert være en god ide, at købe en licens.
Hvis der ligger en pst-fil på din gamle diskl, så skal den nok finde den.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. september 2010 - 12:25 #20
OK "ptj_11", total commander har jeg rent faktisk allerede da jeg bruger det til oploadning m.v. af et par hjemmesider. Jeg vil søge at følge din anvisning og se, om det giver et bedre resultat for som du nævner, programmet (Outlook) laver denne fil under alle omstændigheder og så skal den jo ligge et eller andet sted og gemme sig.

M.v.h., J. Sauerberg
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. september 2010 - 12:51 #21
Hej "ptj_11",

Er en "sjov" situation (sjov skal ikke tages bogstaveligt). Søgning på ekstern disk (den gamle master), her finder total commander en .pst fil på sølle 48Kb fra 2006 i en mappe DOWNLOADS\programmer_diverse\archive.pst. Den ligger på en partision som jeg lavede som backup for netop DOWNLOADS mappen fra C:\ og endvidere alt materiale på arbejdspartisionen.

Denne mappe blev naturligvis for en sikkerheds skyld kopieret ned på min slave disk, og efter installation af ny disk, så blev de informationer overført til den nye disk. Følgeligt ligger den samme fil nu under C:\DOVNLODS\programmer_diverse, og med samme størrelse naturligvis.

Jeg finder ingen anden mappe med .pst ved søgningen, hverken på den nye eller den gamle disk, og det undre mig ... igen hvis Outlook automatisk og helt normalt uden min indblanding laver denne backup funktion et eller andet sted. Nu hedder det frokost og afslapning (er ved at gå ud af mit gode skin) og så vil jeg lige prøve at søge igen, emn snadsynligheden for at finde filen ser jeg ikke som umiddelbar, men for pokker, den kan sku da ikke fordampe af sig selv.

M.v.h., J.S
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. september 2010 - 18:04 #22
Hej "ptj_11",

Lige lidt opfølgning. Gik ind på vores anden computer (hustruens) hvor der ligger samme MS programmer. Via den sti du angav, og så lige eet trin mere nemlig ned under Outlook, så ligger der her to filer, "archive.pst" samt "outlook.pst". Well, samme mapper ligger på min gamle master H/D og samme sted, men UDEN .pst, så derfor har de ikke kunnet findes ved søgning, og jeg har reelt overset dem grundet den manglende betegnelse.

Jeg antager at det må være de to filer der skal hældes over på den nye disk, vel ved simpel copy - indsæt via/under "outlook" mappen. Jeg venter lige og ser hvilke guldkorn du måtte bringe i den anledning, og hvis jeg antager at have ret så ser det ud til at jeg er tæt på en løsning nu.

M.v.h., J.S
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. september 2010 - 23:40 #23
Hej "J.S".
Først af alt, hvis du har kunnet hente mails på din egen maskine, så skal der også være en eller flere pst-filer. Dette er standard, med mindre at du har haft kørt maskinerne i et netværk, hvor din Outlook har haft en opsætning, hvor Outlook har hentet sin pst-fil på din kones maskine.
Hvis dette ikke er tilfældet, så skal der altså ligge mindst en pst-fil på din maskine.
Du har forøvrigt ikke fortalt, hvorfor du skiftede harddisk.
Var der noget galt med den?
Hvis der ikke er noget galt med den, så kan du jo gøre , det du selv foreslog i fåørste indlæg, altså sætte den gamle disk tilbage i maskinen.
Så burde du kunne starte Outlook op igen.
Måden hvorpå, du så du så finder dine pst-filer er, at gå i kontrolpanelet, aktivere ikonet "Post" og klikke på knappen "Outlook Datafiler". Her kan du se stien til hvor dine filer er placeret.
Lige en strøtanke- Har du sat totalkommander til at vise skjulte filer?
Dette er en betingelse for, at søgefunktionen kan finde og vise dine Outlook filer.
I totalkommander sættes disse indstillinger i menupunktet "Opsætning/Indstillinger/Visning".
Kontroller lige for den indstilling, og lad os høre.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
07. september 2010 - 20:00 #24
Hej ptj_11,

Angående skiftet af H/D så var det alene initieret af, at den gamle på 40 GB med tre partieringer gik hen og blev for lille på første partiering for "C:\". Jeg har en del programmer herunder printtegning og CAD program for mekanisk tegning og en del andre, men primært er det MS programmerne med de mange opdateringer der havde taget plads. Da jeg så også havde GARMIN indlagt og skulle til at lave min første totale odatering, så kom den ud og fortalte at der var for lidt plads. Garmon oplyste så at det kræver mindst 10 GB for den samlede opdateringshåndtering, og så var der kun een vej, nemlig ny disk som nu er på 250 GB.

Jeg har ikke kørt noget netværk hvor filer skulle hentes på anden computer, begge vores computere køre "selvstændigt" men forbundet via et netværk over ruter til fælled printer samt Internettet selvfølgelig.

OK til den alternative måde at finde filen, ved at genmontere den gamle H/D, og jeg vil også lige se efter opsætning i Total Commander, den har jeg ikke specifikt tænkt over i denne forbindelse. Hvad angår de to filer jeg nævnte så er jeg ret sikker på, at det må være dem selv om de ikke har ".pst" i enden så at sige.

Tekstmæssigt ligner de dem som ligger på den anden computer, og de ligge i begge tilfælde under Outlook via den sti du oplyste til mig, så det kan ikke være andet end dem. Hvorfor i pokker der så ikke er anført .pst efter henholdsvis outlook filen og archive filen, det aner jeg ikke, men klart at en søgning ikke vil pege på dem når .pst mangler.

OK, ikke videre ... jeg chekker lige Commander programmet for opsætningen og vender lige tilbage med status. Derefter så tager jeg en beslutning om hvorvidt jeg vil satse og lægge ud med at kopiere "archive" mappen over og se hvad der sker. Går det godt, og mangler der noget af det jeg søger, så ryger "outlook" mappen også over ... at krydse fingre. :-)

M.v.h., J.S
Avatar billede sauerberg Nybegynder
07. september 2010 - 20:09 #25
OK ptj_11, der var ikke sat hak i boksen ud for vis skjulte filer, hvilket nu er gjort. Jeg starter så den eksterne disk op om lidt og kører en ny søgning med Total Commander, og afhængig af hvad den giver, så tager jeg næste skridt som omtalt.

Med de informationer jeg nu er nået frem til, så vil jeg hellere gøre dette end gå den tunge vej og skille computeren ad for at ombytte H/D og tage den derfra.

Nogle gange skal man satse, og som jeg ser det, så kan de to filer hvor især den ene er rimelig stor, sku ikke være helt forkerte, de må være relateret til programmet som formodet, uanset den manglende "endelse". Skal nok vende tilbage med resultatet så denne snor kan afsluttes på en god måde.

M.v.h., J.S
Avatar billede sauerberg Nybegynder
07. september 2010 - 20:26 #26
Hej ptj_11,

SÅ ER DER BID! - Total Commander viste nu de to filer som jeg havde fundet ud fra din sti men under mappen Outlook, og nu viser Commander endelsen .pst på begge filer. Tusind tak for "kampen" og den meget fine guide undervejs. Jeg tager lige en kaffepause med "direktøren" hun vil lige snakke om haveomlægning (suk!), og så kaster jeg mig ud i overflytning af filer senere i aften. Du/I skal nok høre om resultatet :-).

M.v.h., J.S
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. september 2010 - 23:14 #27
Tillykke med det, (især haveomlægningen)-:)
Når du ikke kan se filefternavnet, så skyldes det, atmicrosoft i deres alvidenhed, har besluttet, at brugere ikke har godt af, at kunne se efternavne på kendte filer.
For at få windows til at vise efternavne på kendte filer, så skal du en tur omkring samme procedure, som du fulgte i #5. Her fjerner du vingen du af i punktet "Skjul filtypenavn for kendte filtyper.
Held meddet hele.
/ptj_11
Avatar billede sauerberg Nybegynder
07. september 2010 - 23:26 #28
Hej ptj_11,

Ja så gik der hul på bylden. Alle gamle data er overført, men i helvede (undskyld) ikke uden omkostninger. Jeg regnede med, at filerne ville merge sammen men næææ nej, den gamle overskrev den "nye". Det betyder så, at alle de sendte mails samt de modtagne som endu ikke var arkiveret (de fleste var dog uden reel betydnin), er nu forsvundet ud i space. Jeg anser hermed forløbet som sluttet, og vigtigst af alt, jeg fik alle mine arkiv data for mail adresser, kontaktbibliotek med mere tilgængelige igen. Igen ... mange tak for kampen.
M.v.h., J.S
Avatar billede sauerberg Nybegynder
08. september 2010 - 20:15 #29
Ak ja, det med have ... nu vil damen også have fjernet vores hegn af træ mod gaden og erstattet med smedejern. Jeg går sku snart i kloster :-), men der er vel ikke andet for, end at føje overmagten.
OK til det med MS og deres altvidende som jeg iøvrigt også på andre punkter har støt på. De er for store og meget, meget svære at komme i kontakt med hvis ikke man lige har et spørgsmål der matcher deres standard emner, på det punkt er jeg godt nok træt af dem. Godt at dette fora er til stede, det er guld værd.

OK det var så den dans, og den endte jo ret godt til sidst, men hvordan er det nu det hedder ... først skal man så gruligt meget skidt igennem, derefter bliver alt godt :-), nå men tak igen.

M.v.h., J.S / slut for denne snor.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. september 2010 - 20:35 #30
Hej  Sauerberg.
Mange gange tillykke med dit resultat.
Jeg er lidt ked af, at du fik overskrevet din eksisterende pst-fil.
Havde jeg fanget, at du faktisk havde din outlook i drift, så kunne det have været undgået.
Metoden er, at når man først har fundet sin gamle pst-fil, så åbner man sin outlook, hvorefter man importerer alt fra den fundne fil. På den måde undgår man at miste noget.
Derudover kan man ikke komme udenom, at du har lært en hel masse i denne proces, som du fremover kan have glæde af i mange andre situationer.
Hvad angår haven og overmagten! Jeg kommer automatisk  til at tænke på denne lille perle:

Opgradering fra Kæreste 7.0 til Kone 1.0 »Kære Hotline Sidste år opgraderede jeg fra Kæreste 7.0 til Kone 1.0 og bemærkede, at det nye program straks begyndte at kræve, at jeg installerede Børn 1.1, 1.2 og 1.3. Det tog en masse tid og brugte en masse ressourcer. Det stod der ikke noget om i produktspecifikationen for programmet. Oven i købet installerede Kone 1.0 sig selv i alle andre programmer og dukker straks op, når jeg starter computeren ? og overvåger alle mine aktiviteter. Gamle programmer såsom Pokeraften 10.3, Drukfest 2.5 og Søndagsfodbold 5.0 virker ikke mere. Når jeg prøver at køre dem, får jeg beskeden: «Du har begået en ulovlig handling. Luk straks alle programmer, der ikke understøttes af Kone 1.0». Det er umuligt for mig at holde Kone 1.0 i baggrunden, mens jeg forsøger at bruge nogle af mine yndlingsprogrammer.

Jeg overvejer at gå tilbage til Kæreste 7.0, men jeg kan ikke engang afinstallere Kone 1.0. Kan I hjælpe mig? På forhånd tak. Den forvirrede og frustrerede bruger«

Svar fra Hotline: »Kære forvirrede og frustrerede bruger. Dit problem er meget almindeligt, og mange klager over det samme. Problemet skyldes hovedsagligt en misforståelse. Der er mange mænd, der opgraderer fra Kæreste 7.0 til Kone 1.0, fordi de tror, at Kone 1.0 hovedsagligt er et nytte- og underholdningsprogram. Der tager de fleste fejl! Kone 1.0 er et styresystem, der er designet til at styre alt. Det er umuligt at fjerne Kone 1.0 for at vende tilbage til Kæreste 7.0, når Kone 1.0 først er installeret. Nogle har prøvet at installere Kæreste 8.0 eller Kone 2..0, men de endte med at have flere problemer, end de før havde med Kone 1.0. Vi anbefaler at du beholder Kone 1.0 og får det bedste ud af situationen. Systemet vil køre helt perfekt, så længe du tager hele ansvaret for alle almindelige programfejl, lige meget hvad de skyldes. Det bedste du kan gøre er straks at skrive: \UNDSKYLD, før styresystemet vender tilbage til normal. Kone 1.0 er et storartet program, men det kræver en høj grad af vedligeholdelse. Du kan overveje at købe mere software for at forbedre ydeevnen. Vi anbefaler Blomster 2.1, Chokolade 5.0 eller i ekstreme tilfælde softwarepakken Pels 2000.

Men du må under ingen omstændigheder installere Veninde i Miniskørt 3.3! Dette program understøttes ikke af Kone 1.0 og vil resultere i, at Kone 1.0 afinstallerer sig selv og samtidig fjerner ca. 50 pct. af systemressourcerne. Veninde i Miniskørt 3.3 er i øvrigt et program, der kræver store systemressourcer og vil derfor ikke kunne køres med den begrænsede kapacitet, der er tilbage, efter at Kone 1.0 har afinstalleret sig selv.

Hvad overmagten kan finde på af beskæftigelsesprojekter har vi beskæftigelskrævende ikke fantasi til at forestille os. Mulighederne er legio.
Held med alle tre dele.
/ptj_11