Avatar billede polle1992 Nybegynder
19. august 2010 - 11:42 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Bootcamp på mac os x

Hej.

Jeg har fornyligt investeret i en macbook pro som primært skal bruges til skole (htx), desværre er der flere programmer som bliver brugt i undervisningen som ikke findes i mac versioner. Derfor bliver jeg jo nærmest nødt til at installere win 7 i bootcamp.

Men når jeg skal starte win 7 under opstart eller kan jeg starte det op når jeg er inde i mac os x?
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 12:36 #1
Når du har installeret Boot Camp, samt installeret Windows, kan du efterfølgende, ved at holde Alternativtasten (Alt) nede under opstart af coputeren, - skifte mellem Windows og Mac OS X.
Du kan også bruge kontrolpanelet Startdisk i Windows, det bliver installeret sammen med Boot Camp-drivere.

http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=da_DK&locale=da_DK
Avatar billede mismis Nybegynder
19. august 2010 - 12:36 #2
når du køre via bootcamp så booter man nårmalt maccen ind i win 7 når du skal det

det gøres ved at holde alt / command tasten nede når du starter maccen

så kommer der en lille mennu med 2 harddiske hvor du kan vælge
om du skal starte op i osx eller i din win 7 du har installeret

og så vælger du det

næste gang du så genstarter starter den i osx igen
med mindre du under start disk i osx sætter den til at
den skal starte i win7 permanent

mvh

mis
Avatar billede polle1992 Nybegynder
19. august 2010 - 13:36 #3
så man SKAL gøre det under opstart?
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 14:11 #4
Prøv at læse linket jeg har lagt, der står bl.a:

Når du har kørt Boot Camp og installeret Windows, kan du skifte mellem Windows og Mac OS X ved at holde Alternativtasten (Alt) nede ved start. Du kan også bruge kontrolpanelet Startdisk i Windows (installeres med Boot Camp-drivere fra installeringsdisken til Mac OS X) eller indstillingerne for Startdisk i Mac OS X til at indstille det operativsystem, der som standard skal bruges, når computeren startes.

Hvis du vælger at gøre det i opstarten, siger det sig selv - den starter på det du vælger der.

Hvis du vælger via kontrolpanel/startdisk, så genstarter den og starter op på det OS du har valgt.
Avatar billede mismis Nybegynder
19. august 2010 - 14:41 #5
Som sådan skal man vælge det fra starten eller sætte det fast

der findes dog alternatvier via Parallels og VMware
som skulle kunne gøre det muligt at boote på i et vindue inde i osx direkte til ens boot camp partiton
så du kan køre softwaren sideløbende

det har naturligvis også indflydelse på din performance i windows så
hvis du køre det i et vindue.
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 15:43 #6
mismis > du har jo lagt "svar" en gang, resten er jo blot kommentarer :-)
Avatar billede mismis Nybegynder
19. august 2010 - 16:05 #7
Polle siger :
så man SKAL gøre det under opstart?

og jeg giver ham et svar på det

Det her derimod er en kommentar
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 17:01 #8
Tja, det er så din udlækning :-)

Det vil sige at du mener at jeg også skulle skrive mine indlæg som "svar" #4

Prøv at læse linket jeg har lagt, der står bl.a:

Når du har kørt Boot Camp og installeret Windows, kan du skifte mellem Windows og Mac OS X ved at holde Alternativtasten (Alt) nede ved start. Du kan også bruge kontrolpanelet Startdisk i Windows (installeres med Boot Camp-drivere fra installeringsdisken til Mac OS X) eller indstillingerne for Startdisk i Mac OS X til at indstille det operativsystem, der som standard skal bruges, når computeren startes.

Hvis du vælger at gøre det i opstarten, siger det sig selv - den starter på det du vælger der.

Hvis du vælger via kontrolpanel/startdisk, så genstarter den og starter op på det OS du har valgt
Avatar billede mismis Nybegynder
19. august 2010 - 17:52 #9
du gør da som du har lyst

hverken polle eller mig ellre nogle andre kan bruge disse sidste posts til noget så er det ikke lidt meningsløst at koge supper på en sten
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 18:00 #10
Lol :-)