Avatar billede oej Nybegynder
03. januar 2000 - 19:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af DSI-database ver. 2 til Access

Jeg mangler svaret på hvordan man konverterer en databasefil fra gammelt DSI-system ver. 2 til en kommasepereteret fil eller ligende. Filen skal bruges i Access database.
Avatar billede sth Novice
06. januar 2000 - 15:23 #1
Har du ikke andet at lave ? hvad med at få lavet noget maling *S*
Avatar billede batwoman Nybegynder
01. april 2000 - 11:17 #2
Er det ikke nok nogen der vil svare på dette for jeg har samme problem!!!
PLEASE
Avatar billede jgc Nybegynder
11. april 2000 - 22:21 #3
Generér en rapport som kommaudtræk. Jeg kan ikke huske koden i hovedet, men jeg kan kigge på det i morgen (vi har DSI + Access på arbejde).

Men vær opmærksom på at du så vidt jeg ved ikke kan overføre relationer, indeks etc. så alle data skal sammenkædes i Access igen.

God fornøjelse.
Avatar billede sth Novice
11. april 2000 - 23:24 #4
Jeg har prøvet hvad jgc, skriver og det virker !
Avatar billede jgc Nybegynder
12. april 2000 - 13:00 #5
Her kommer en trin-for-trin vejledning til DSI System 2.2:

1 - Åbn den database du skal udtrække data fra
2 - Vælg [Rapport][Definer >][Alle poster]
3 - Giv rapporten et navn ok svar Ja til at oprette en ny.
4 - I rapportvinduet vælges Type=Kommafil
5 - Gå ind i menuen [Feltdesign]
6 - Tryk retur for oprettelse af felt, og vælg database som type (formel kan bruges til f.eks. at sætte 2 felter sammen á la {fornavn} + " " + {efternavn}, men de ting kan også laves i Access).
7 - Nu skulle du gerne få en liste over alle felter i din database. Vælg dem du skal bruge, ét ad gangen. Hvis du vælger et tekst (ALFA) felt får du muligheden for kun at medtage et interval (f.eks. fra 1. til 3. tegn) af feltet - normalt har man ikke brug for det - bare lad intervalfeltet stå tomt.
8 - Når du har de felter der skal med trykkes F2 for at godkende
9 - Så er du klar - tryk på [Udskriv] og vælg et filnavn. DSI tilføjer automatisk ".kom" som efternavn - hvad hverken Access eller Excel vil kendes ved, men omdøb filen bagefter, f.eks. til ".csv".
10 - Importér i Access. Vær opmærksom på at DSI eksporterer i ASCII (DOS) tekst mens Access/Excel som standard arbejder med ANSI (Windows) tekst. Det betyder at danske specialtegn (æøå) ikke kommer med, med mindre du fortæller Access at den skal benytte ASCII. I Access2000 vælges i guiden Tekstimport knappen "Avanceret..." og tegnsættet "Vesteuropæisk (DOS)". I Access97 hedder det vistnok ASCII - men du kan altid prøve dig frem. Vær i øvrigt opmærksom på en dum fejl i importen hér - du skal ændre decimalseparatoren fra "," (komma) til noget andet (f.eks. "." - punktum). Det kan muligvis give problemer hvis du skal importere decimaltal, men det bør igen kunne løses efter importen i Access.

Så kan jeg ikke finde på mere - lad mig høre om det funker.

Avatar billede batwoman Nybegynder
13. april 2000 - 08:14 #6
Hvad så når man ikke har dsi mere?

Kan man så først importere til excel og derefter til access?

Hvordan gøres det?
Avatar billede jgc Nybegynder
13. april 2000 - 11:39 #7
Så har du et problem. Jeg tror ikke du finder andre programmer end DSI der kan læse DSIs eget format - så hvis ikke du har eksporteret data fra DSI til kommafiler inden bliver det svært.

Afhængig af omfang vil jeg muligvis kunne lave konverteringen for dig - men så skal jeg vide lidt mere om basen (først og fremmest antal tabeller og felter). Hvis du har installationsfiler til DSI kan du vel også lægge det ind igen for en kort bemærkning. Det kører fint under WinNT (formentlig også Win9x varianterne) - bare man sætter en fornuftig files parameter.
Avatar billede batwoman Nybegynder
17. april 2000 - 08:43 #8
Ok. Jeg tænker lige over om det er besværet værd. Det drejer sig om et videokartotek, og det består af flere små baser.
Det er vist hurtigere at lave en ny i Access.

Jeg har ikke selv programmet, så jeg håbede på at det kunne lade sig gøre på en anden måde.

Tak for hjælpen.
Avatar billede wi45 Praktikant
14. marts 2014 - 10:14 #9
Jeg gjorde det ved at printe dem ud som en ASCI-fil, med et semmikolon i mellem, og så læse det ind i flere filer, som så blev hægtet sammen. DSI kan ikke printe mere en 400 karakterer ad gangen, så jeg oprettede et felt i mine kort, og så nummererede jeg dem fra 1 til xxx. Det kan gøres ved en lilel rapport i DSI, hvor der laves enkonstant, der er forhøjes med 1 for hver post, og så sættes ind i feltet, der er oprettet til det formål.

Det giver problemer med bogstaver som æøå og de tyske med umlaut.

Det klarede jeg så ved at lade ACCESS søge og erstatte. Husk at "klippe" det gale tegn ud, for det svarer ikke altid til dem der kan konstrueres ved hjælp af asci-koder.

Ø og ø giver problemer, idet de forsvinder, og så tager de det næste bogstav ud til de store havmåger. Så her må lidt håndarbejde til, men alle andre tegn, er det lykkedes at konvertere. Søg i hele dokumentet, og på en del af feltet, så tager det et par minutter for hvert bogstat (Husk at store og små bogstaver er forskellige.