Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 10:11 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

RAM : Kun halvdelen læses ?

Hej. Jeg har en PC hvor der sidder 2 x 2 gb ram i, men det er kun 2 gb der indlæses og står i systemoplysninger.
Hvad kan jeg gøre så jeg får udnyttet alle 4 gb..?
Bundkort er : MSI MS-7345 ver: 1,2.
Ram er : Cell Shock - DDR2/Dual 2 gb. (PC2-6400 2,2V)
Styresystem : Windows Vista Ultimate

Mvh.
Søren
18. august 2010 - 10:24 #1
Hvad siger/viser BIOS ?

PS: Er det en 64Bit udgave af Vista ?
Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 11:09 #2
BIOS viser 2048 mb. og Vista er 32-bit.
18. august 2010 - 11:19 #3
Ram er dårlig ?
Prøv at bytte dem om ?
Check først og fremmest i BIOS...

PS: Du vil i praksis 'kun' kunne udnytte ~3.2Gb i din Vista 32Bit

---

Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2010 - 11:21 #4
Så kan det være mange ting.

RAM fungere ikke (prøv at tage en af gangen)
RAM sidder ikke ordentligt i (tag dem ud og sæt dem i igen)
BUSporten/slotten er røget (nyt bundkort, eller hvis der er ledige pladser, sæt den i en anden)

Bare et par forslag. Kan sikkert være andet der er galt.
Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 11:30 #5
Jeg har prøvet at tage den ene ud og så viste den kun 1 gb.
Jeg har prøvet at bytte rundt med uden bedre resultat, jeg har prøvet andre slots, men uden bedre resultat.
Jeg må prøve at bytte rundt igen på alle mulige kombinationer og så aflæse i BIOS. Jeg har kun kigget i selve Windows før.

Det var en fejl at jeg lagde [svar] :o)
Avatar billede mindless Nybegynder
18. august 2010 - 11:43 #6
Sikker på at det er 2x2GB og ikke 2X1GB du har?
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 11:48 #7
Tjek om bundkort supportere Dual Sided ram.
Kan være den kun kan tage single sided dual channel mem. Eller Kun visse producenter er godkendt til dual side.
Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 14:16 #8
Der står på RAM-klodserne (Dual 2 gb) så det er nok 2 x 2 gb.

I bundkort-manualen står der :
Memory Support :
- DDR2 800/667 SDRAM (8GB Max)
- 4 DDR2 DIMMs (240pin / 1.8V)
(For more information on compatible components, please visit http://global.msi.com.tw/index.php?func=testreport)

DDR
Specification : 184-pin, 2.5v.
Single channel definition : All DIMM slots are GREEN color.
Dual channels definition : DIMM slot(s) on Channel A are marked in GREEN color.
DIMM slot(s) on Channel B are marked in Purple color.
DDR2
Specification : 240-pin, 1.8v.
Single channel definition : All DIMM slots are GREEN color.
Dual channels definition : DIMM slot(s) on Channel A are marked in GREEN color.
DIMM slot(s) on Channel B are marked in Orange color.

Important
- DDR2 memory modules are not interchangeable with DDR and the DDR2 standard is not backwards compatible. You should always install DDR2 memory modules in the DDR2 DIMM slots.
- In Dual-Channel mode, make sure that you install memory modules of the same type and density in different channel DIMM slots.
- To enable successful system boot-up, always insert the memory modules into the DIMM1 first.

Nu står der noget om Volt på RAM-klodserne.
De nævner 1.8V og 2.5V, men mine RAM står der 2.2V på ???

Har lige prøvet at sætte kun den ene eller den anden RAM-klods i, og samme resultat, den tæller 1 gb.
Jeg har byttet på kryds og tværs i alle tænkelige kombinationer og den tæller ikke mere end 1 GB pr klods.

Er der et program hvor med man kan tjekke sine RAM for fejl ?

Mvh.
Søren
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 14:40 #9
I.flg MSI´s hjemme side er der en BIOS 1.C, som netop fixer fejl når der installeret 4GB memory:)

Prøv Flashe med nyeste firmware, og se om den så ikke skulle fange alt dit ram.

BIOS Type AMI BIOS File Size 750KB
Version 1.C Update Date 2009-12-30
Description - Fixed system report incorrect memory size when install 4G memory.
Avatar billede kluder Nybegynder
18. august 2010 - 14:44 #10
Hej

Ja der findes et program til dette formål, adressen er her:
http://www.memtest86.com/download.html

Det at der står 1,8 - 2,5 volt betyder bare at dit bundkort kan klare ram-klodser med en spænding på mellem 1,8 og 2,5.
Så når der står 2,2 på ram, skulle det ikke være det der er ordsagen til manglende ram, det er nok snare en fejl eller at de klodser ikke passer til det bundkort, hvad der jo også er en fejl.

Kan du fortælle lidt mere om de ram-klodser.
Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 23:21 #11
Romeo...
Jeg kan ikke finde den bios upgrade du skriver om.
Kan du indsætte et link eller noget ?

Kluder...
Det program du linker til virker vist ikke når det er 4 gb eller mere man skal teste.
Avatar billede svanse Nybegynder
18. august 2010 - 23:41 #12
Romeo...
Jeg fandt filen :o)
Og har nu prøvet 3 gange uden held.
Tror der er noget galt med den autoupdaterfil ???
Den åbner til sidst op i hvad der ligner et DOS vindue (selv om jeg vælger windows-mode for update, fordi den skriver at der kræves et A-drev til DOS mode update og der er ikke et A-drev i min PC)
I det DOS vindue står der så ...
- ERROR: Unknown command
<Press Any Key....>

Og så er det slut og der sker ikke mere ???
Avatar billede romeo Nybegynder
19. august 2010 - 08:33 #13
Har du prøvet bare at køre det der Liveupdater program de har.. som automatisk tjekker for nyeste fw osv.

http://eu.msi.com/index.php?func=html&name=liveupdate
Avatar billede svanse Nybegynder
19. august 2010 - 13:05 #14
Romeo...

Det er den samme jeg har prøvet (og nu prøvet igen)
Den updater bare ikke...

Den kommer så langt at den siger at jeg skal lukke alle åbne programmer og det gør jeg så på nær et, og det er START i Windows. Hvis jeg også trykker luk på den, så lukker Windows og så kan jeg jo ikke trykke "næste" i updateprogrammet.
Når jeg så trykker på "continue" og START ikke er lukket, så kommer det der DOS-lignende vindue op og skriver :
- ERROR: Unknown command
<Press Any Key....>
Avatar billede romeo Nybegynder
19. august 2010 - 13:40 #15
Du kan evt. boote på en WIN PE cd skive.
Så burde du godt kunne køre den normale bios update du kan downloade fra hjemme siden.

Hvis du ikke har prøvet den du selv kan download så prøv også den en gang.

Er det et P35 Platinum du har,
http://eu.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=11116&type=bios
er det der filen.
Avatar billede romeo Nybegynder
19. august 2010 - 13:41 #16
Kunne også bare være updater programmet skal køres som administrator.. ved jeg ik om du har husket at gøre?
Avatar billede svanse Nybegynder
19. august 2010 - 22:36 #17
Jeg har kørt updaterprogrammet som admin uden held.

Har også prøvet den du henviser til, uden held.

Jeg er i gang med at formattere en USB jeg har så jeg kan prøve deres USB update program... Det tager bare monster lang tid for jeg kunne kun finde en 16 gb. USB :o)
Håber den kan bruges almindeligt bag efter igen.
Det er et P35/G33 (står der på MB manualen)

Hvad er Win PE ?
Avatar billede svanse Nybegynder
19. august 2010 - 23:39 #18
Pyyyyha...
Så har jeg kørt en BIOS update vha den USB-flasher eller hvad de nu kaldte den. Nu hedder versionen ikke V1.8 012408 men 1.2 2009/12/30 ???

Der står følgende om BIOSen :
P35 Neo2-FI / P35 Neo2-FIR / P35 Neo2-FR
P35 Platinum / G33 Platinum (MS-7345) V1.12 BIOS Release
-------------------------------------------------
1. This is AMI BIOS release
2. This BIOS fixes the following problem of the previous version:
-  Fixed system report incorrect memory size when install 4G memory.

Men øhhhhhh, der står stadig kun at jeg har 2 gb :o(
Måske er der noget galt med rammene eller sådan noget.
Avatar billede romeo Nybegynder
20. august 2010 - 11:45 #19
Har du Cellshocks Part nr på de ram?
Avatar billede svanse Nybegynder
22. august 2010 - 11:18 #20
Der står følgende på begge ram klodser :

Avatar billede romeo Nybegynder
22. august 2010 - 18:34 #21
Det kan jeg ikke lige se hvad skulle være.

De skal hede noget ala "CS2221041" f.eks
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 18:40 #22
Jeg var udsat for det sammem Win Ultimate. Den kunne først læse all rammene efter Window var helt opdateret. Er du sikker på at din er det ?
Avatar billede svanse Nybegynder
22. august 2010 - 23:01 #23
Romeo...
Nåååh :o)
Så er det CS2221041 ... HOV det var lige det du selv skrev ?

Samsonjens...
Jeg kigger lige på det update. Jeg plejer ellers at installere alle updates den kommer med på nær 36 forskellige sprogpakker.
Avatar billede romeo Nybegynder
23. august 2010 - 08:36 #24
Ahhh... Ja se det forklare jo lidt..

For CS2221041 er et 2GB Kit, dvs 2x 1 GB moduler..
Så der er faktisk kun 2 GB ram der..:( og ikke 4.
Nogle gange står der 2gb på begge moduler når det er et kit.. dette gør Kingston også.. Fordi et kit nemlig er summen af de 2:(

Men det er faktisk kun 2 stk 1 GB moduler.
Avatar billede svanse Nybegynder
23. august 2010 - 22:36 #25
Nåååh for pokker da :o(

Men så kan jeg vel bare købe 2x1 gb. mere af samme slags og
sætte i ikke også ?

Hvordan giver jeg dig points Romeo ?
Avatar billede romeo Nybegynder
24. august 2010 - 09:08 #26
Jo et Kit mere så har du 4 gb i alt. 4 x 1GB.

Du klikke bare på dette svar , så giver den points:)