Avatar billede Finnigan Nybegynder
17. august 2010 - 14:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skriver 3-4 i cellen. excel skriver 3 april. Skal slåes fra!

Skriver tal med bindestreg i excel 2007 og den skriver datoformatet (autokorektur)? når jeg klikker på en anden celle.

Har prøvet at fjerne diverse flueben i indstillinger og læse mig blind på microsofts hjemmeside.

Er der en der kan guide mig igennem. Og det skal være trin for trin.. er absolut newbee på området og kan ikke finde rundt på brugerfladen i excel.
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2010 - 14:33 #1
Excel betragter standard dette som en dato. Hvis du ønsker, at det skal betragtes som tekst, så kan du formatere denne celle (og evt. tilsvarende celler) som tekst.

Sidder her med Excel 2003, men mener, at det fungerer på tilsvarende måde i Excel 2007:

Marker cellen/cellerne
Højreklik på musen og vælg "Formater celler"
Vælg kategorien "Tekst"

Nu accepterer og viser Excel indtastningen  "3-4". Evt. skal du indtaste igen i cellen.
Avatar billede Finnigan Nybegynder
17. august 2010 - 14:46 #2
Tak for det hurtige svar, men den er ikke helt i skabet. Hvis jeg gør som du skriver, slavisk.. Så ændrer den det til talene: fra 3-4 til 03-apr til 38809 i feltet.

Skaden er sket i et meget stort regneark og det hele skal gøres celle for celle :-(

Har bemærket at jeg kan markere en stor del af cellerne og så følge din vejledning. formatet i cellen forbliver de 3-4 til 3-4 i de cedller jeg har valgt. Men kan jeg huske det om et år hvor jeg skal til at redigere i det igen, hvilke celler det var?

Så hvordan slår jeg funktionen fra?
17. august 2010 - 14:47 #3
Start indtastningen i cellen med en apostrof, for at fortælle at du vil have indholdet opfattet som tekst:
'3-4
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2010 - 17:34 #4
Problemet med både mit og Eriks løsningsforslag er vel, at der kræves en del manuelle indtastninger (afhængigt af hvor stort arket er). Og at der vel står andet end 3/4 i cellerne. Dvs. at det ikke umiddelbart kan løses ved en søg-og-erstat?
Avatar billede Finnigan Nybegynder
17. august 2010 - 19:36 #5
Du ramte hovedet på sømmet :-)Arket er enormt. Den er oprindelig importeret/kopieret fra andet program. og der står andre tal, såsom 030470-1234 , 045-12345678 og andre finurligheder. Når man så skal rette flere hundrede celler, blandet, og der skal huskes hvad der stod inden den "lavede det om" til andre formater.. Det må da være muligt at slå auto dato funktionen fra. Har prøvet.. fjerne flue ben, lukke,tjekke, sætte flueben igen og om igen etc. Systematisk igennem diverse indstillinger. Og meget mere.. Men nu orker jeg det ikke mere (mange mange timer) Og håbede på en "du fjerne bare flueben under" et eller andet. Py ha.. fra en excel ekspert
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2010 - 19:45 #6
Dine eksempler her er også tal, der skal/kan fortolkes som tekst. Er der egentlige tal i arket, der skal foretages beregninger på?
Avatar billede jens48 Ekspert
17. august 2010 - 21:50 #7
Måske kan du redde det ved at lave en ekstra kolonne med formelen:
=DAY(A1)&"-"&MONTH(A1) (engelsk)
=DAG(A1)&"-"&MÅNED(A1) (dansk)
og så kopiere værdierne over i de originale celler
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 08:24 #8
Der er ingen måder at slå Microsofts åh så hjælpsomme automatiske formatering fra.
18. august 2010 - 08:54 #9
Du skriver i spørgsmålet at du indtaster oplysningerne - derfor fik du svar på, hvad du skal gøre for at undgå det!

Nu skriver du så at oplysningerne er importeret - og så er svaret et andet. Du kan ved import af data vælge formatering af de enkelte kolonner - tal, tekst, dato.
Avatar billede LFR2 Nybegynder
18. august 2010 - 13:56 #10
Hvis du allerede har tallene formateret som dato i et felt og har ændret til tekst uden at formatet ser ud til at ændre sig, kan du gøre følgende (virker fint for store datamængder):
1) sørg for at kolonnen er formateret som tekst
2) marker det nødvendige og kopier
3) indsæt alt det kopierede i den lille applikation "Notepad" (eller "Textpad"), marker alt og kopier igen
4) indsæt det fra Notepad kopierede tilbage i Excel som speciel i kolonnen hvor du kopierede det oprindelige fra (indsæt, speciel, ikke-formateret tekst) og så skulle dine data være renset. Du kan også gøre det med en ny kolonne direkte i Excel og så indsætte den vha. ctrl+v (ikke noget med kun værdier eller formater, men alt), men det er ikke altid det virker for mig...
Avatar billede Finnigan Nybegynder
24. august 2010 - 21:54 #11
dkhanknu: Der er ingen måder at slå Microsofts åh så hjælpsomme automatiske formatering fra. Rammer lige i skabet. Og til jer andre.. Mange tak for forslagende og et stort tak for jeres tid.
Nu er der kun en vej.. puha der er mange timer til manuelle rettelser.. LFR2: Hvis jeg har forstået korrekt så renser notepad alle tidligere "redigeringer" Tak skal du have.
Avatar billede Finnigan Nybegynder
19. oktober 2010 - 10:35 #12
dkhanknu
Vil du lægge et svar, så jeg kan tildele dig point.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 20:19 #13
Her er et link til artikel som måske vil interessere dig.

Excel Converts to Date When Opening CSV
http://www.dailydoseofexcel.com/page/1/